Dossier: III Encuentro Nacional de Historia Oral y memoria
Pedagogy of memory and peace: tools for the implementation of historical memory and orality in the teaching of school history
Published 2018-06-01
Keywords
- Pedagogy of memory,
- pedagogy of peace,
- historical memory,
- recent history,
- orality
How to Cite
Flórez Orellano, J. C., & Valencia Ibarra, M. (2018). Pedagogy of memory and peace: tools for the implementation of historical memory and orality in the teaching of school history. Cambios Y Permanencias, 9(1), 898–912. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/8469
Abstract
The following pedagogical proposal consists of the pedagogy of memory and the peace, attached to social constructivism. this is intended from the peace chair, and its thematic focus. Historical memory, to address the construction of a historical time closer to the present, in which the orality as a didactical tool will allow to students to know and understand their social reality closer in a direct way. These contributions are thought from the post-conflict scenario, in which school history allows to do important contributions.
Downloads
Download data is not yet available.
References
Acevedo, M. (2011). El docente y la enseñanza de la historia. En Secretaría de Educación Pública (Ed), Enseñanza y aprendizaje de la Historia en la Educación Básica (pp.155- 166). México D.F.: Secretaría de Educación Pública.
Aisenberg, B., Carnovale, V. y Larramendy, A. (2001). Una experiencia directa de la Historia Oral en la escuela: las migraciones internas en la Argentina a partir de 1930. Buenos Aires: Secretaria de Educación. Recuperado de http://www.academia.edu/30098771/UNA_EXPERIENCIA_DE_HISTORIA_ORAL_EN_EL_AULA._LAS_MIGRACIONES_INTERNAS_EN_LA_ARGENTIA_A_PARTIR_DE_1930.pdf
Amstutz, J., Mazzarantani, E. y Paillet, M. (2005). Pedagogía de la paz. Construir la Convivencia manejando adecuadamente los Conflictos. Recuperado de http://www.edualter.org/material/pedagogia_de_la_paz.pdf
Andonegui, M., Alfaro, M. y Araya, V. (Mayo- Agosto, 2007). Constructivismo: orígenes y perspectivas. Revista de Educación Laurus, 13(24), pp. 76-92. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76111485004
Ayllón, G. (2012). La pedagogía memoria como elemento fundamental para la formación en Derechos Humanos. (Tesis Magister en Derechos Humanos). Recuperado de http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/123456789/4572
Decreto No 1038. (2015). Ministerio de Educación Nacional, Bogotá, Colombia, 25 de Mayo de 2015.
Halbwachs, M. (2004). Memoria colectiva. Zaragoza: Prensa Universitaria
Jiménez A., Infante, R. y Cortés, A. (2012). Un ejercicio de estado del arte de la temática sobre escuela, memoria y conflicto. En: Instituto para la Investigación Educativa y el Desarrollo Pedagógico IDEP (Ed), Herramientas metodológicas de innovación pedagógica sobre memoria en el aula. (pp. 39-46). Bogotá: IDEP. Recuperado de http://biblioteca.clacso.edu.ar/Colombia/idep/20160106010918/MemoriaConflictoyEscuela.pdf
Ricoeur, P. (2000). La memoria, la historia, el olvido. México: Fondo de Cultura Económica.
Rubio, G. (2007). Educación y memoria. Desafíos y tensiones de una propuesta. Nómadas. 15. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=18101513
Rubio, G. (2012). El pasado reciente en la experiencia chilena. Bases para una pedagogía de la memoria. Estudios pedagógicos, 38(2), pp. 375-396. Doi https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052012000200023
Siede, I. (1997). Perspectiva transversal: educación en la paz y los derechos humanos. Buenos Aires: Secretaría de Educación. Recuperado de http://www.buenosaires.gob.ar/areas/educacion/curricula/docum/areas/formetic/doc4.pdf
Todorov, T. (1995). Los abusos de la memoria. Paris: Paidós.
Vélez, G. (2012). Pedagogías de las memorias de la historia reciente colombiana: ¿construir memoria, en el campo de una memoria imposible? Revista Colombiana de Educación, 62, pp. 245-264. Recuperado de http://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/1638/1590
Zavaleta, E. (1986). Aportes para una pedagogía de la paz. Chile: Unesco. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0007/000720/072068SB.pdf
Aisenberg, B., Carnovale, V. y Larramendy, A. (2001). Una experiencia directa de la Historia Oral en la escuela: las migraciones internas en la Argentina a partir de 1930. Buenos Aires: Secretaria de Educación. Recuperado de http://www.academia.edu/30098771/UNA_EXPERIENCIA_DE_HISTORIA_ORAL_EN_EL_AULA._LAS_MIGRACIONES_INTERNAS_EN_LA_ARGENTIA_A_PARTIR_DE_1930.pdf
Amstutz, J., Mazzarantani, E. y Paillet, M. (2005). Pedagogía de la paz. Construir la Convivencia manejando adecuadamente los Conflictos. Recuperado de http://www.edualter.org/material/pedagogia_de_la_paz.pdf
Andonegui, M., Alfaro, M. y Araya, V. (Mayo- Agosto, 2007). Constructivismo: orígenes y perspectivas. Revista de Educación Laurus, 13(24), pp. 76-92. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76111485004
Ayllón, G. (2012). La pedagogía memoria como elemento fundamental para la formación en Derechos Humanos. (Tesis Magister en Derechos Humanos). Recuperado de http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/123456789/4572
Decreto No 1038. (2015). Ministerio de Educación Nacional, Bogotá, Colombia, 25 de Mayo de 2015.
Halbwachs, M. (2004). Memoria colectiva. Zaragoza: Prensa Universitaria
Jiménez A., Infante, R. y Cortés, A. (2012). Un ejercicio de estado del arte de la temática sobre escuela, memoria y conflicto. En: Instituto para la Investigación Educativa y el Desarrollo Pedagógico IDEP (Ed), Herramientas metodológicas de innovación pedagógica sobre memoria en el aula. (pp. 39-46). Bogotá: IDEP. Recuperado de http://biblioteca.clacso.edu.ar/Colombia/idep/20160106010918/MemoriaConflictoyEscuela.pdf
Ricoeur, P. (2000). La memoria, la historia, el olvido. México: Fondo de Cultura Económica.
Rubio, G. (2007). Educación y memoria. Desafíos y tensiones de una propuesta. Nómadas. 15. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=18101513
Rubio, G. (2012). El pasado reciente en la experiencia chilena. Bases para una pedagogía de la memoria. Estudios pedagógicos, 38(2), pp. 375-396. Doi https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052012000200023
Siede, I. (1997). Perspectiva transversal: educación en la paz y los derechos humanos. Buenos Aires: Secretaría de Educación. Recuperado de http://www.buenosaires.gob.ar/areas/educacion/curricula/docum/areas/formetic/doc4.pdf
Todorov, T. (1995). Los abusos de la memoria. Paris: Paidós.
Vélez, G. (2012). Pedagogías de las memorias de la historia reciente colombiana: ¿construir memoria, en el campo de una memoria imposible? Revista Colombiana de Educación, 62, pp. 245-264. Recuperado de http://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/1638/1590
Zavaleta, E. (1986). Aportes para una pedagogía de la paz. Chile: Unesco. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0007/000720/072068SB.pdf