Vol. 9 No. 1 (2018): Revista Cambios y Permanencias
Dossier: III Encuentro Nacional de Historia Oral y memoria

Pedagogy of memory and peace: tools for the implementation of historical memory and orality in the teaching of school history

Jean Carlos Flórez Orellano
Universidad del Valle- Sede Buga
Bio
Mónica Valencia Ibarra
Universidad del Valle- Sede Buga
Bio
Portada: Guido Llinás 

Published 2018-06-01

Keywords

  • Pedagogy of memory,
  • pedagogy of peace,
  • historical memory,
  • recent history,
  • orality

How to Cite

Flórez Orellano, J. C., & Valencia Ibarra, M. (2018). Pedagogy of memory and peace: tools for the implementation of historical memory and orality in the teaching of school history. Cambios Y Permanencias, 9(1), 898–912. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/8469

Abstract

The following pedagogical proposal consists of the pedagogy of memory and the peace, attached to social constructivism. this is intended from the peace chair, and its thematic focus. Historical memory, to address the construction of a historical time closer to the present, in which the orality as a didactical tool will allow to students to know and understand their social reality closer in a direct way. These contributions are thought from the post-conflict scenario, in which school history allows to do important contributions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acevedo, M. (2011). El docente y la enseñanza de la historia. En Secretaría de Educación Pública (Ed), Enseñanza y aprendizaje de la Historia en la Educación Básica (pp.155- 166). México D.F.: Secretaría de Educación Pública.

Aisenberg, B., Carnovale, V. y Larramendy, A. (2001). Una experiencia directa de la Historia Oral en la escuela: las migraciones internas en la Argentina a partir de 1930. Buenos Aires: Secretaria de Educación. Recuperado de http://www.academia.edu/30098771/UNA_EXPERIENCIA_DE_HISTORIA_ORAL_EN_EL_AULA._LAS_MIGRACIONES_INTERNAS_EN_LA_ARGENTIA_A_PARTIR_DE_1930.pdf

Amstutz, J., Mazzarantani, E. y Paillet, M. (2005). Pedagogía de la paz. Construir la Convivencia manejando adecuadamente los Conflictos. Recuperado de http://www.edualter.org/material/pedagogia_de_la_paz.pdf

Andonegui, M., Alfaro, M. y Araya, V. (Mayo- Agosto, 2007). Constructivismo: orígenes y perspectivas. Revista de Educación Laurus, 13(24), pp. 76-92. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76111485004

Ayllón, G. (2012). La pedagogía memoria como elemento fundamental para la formación en Derechos Humanos. (Tesis Magister en Derechos Humanos). Recuperado de http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/123456789/4572

Decreto No 1038. (2015). Ministerio de Educación Nacional, Bogotá, Colombia, 25 de Mayo de 2015.

Halbwachs, M. (2004). Memoria colectiva. Zaragoza: Prensa Universitaria

Jiménez A., Infante, R. y Cortés, A. (2012). Un ejercicio de estado del arte de la temática sobre escuela, memoria y conflicto. En: Instituto para la Investigación Educativa y el Desarrollo Pedagógico IDEP (Ed), Herramientas metodológicas de innovación pedagógica sobre memoria en el aula. (pp. 39-46). Bogotá: IDEP. Recuperado de http://biblioteca.clacso.edu.ar/Colombia/idep/20160106010918/MemoriaConflictoyEscuela.pdf

Ricoeur, P. (2000). La memoria, la historia, el olvido. México: Fondo de Cultura Económica.

Rubio, G. (2007). Educación y memoria. Desafíos y tensiones de una propuesta. Nómadas. 15. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=18101513

Rubio, G. (2012). El pasado reciente en la experiencia chilena. Bases para una pedagogía de la memoria. Estudios pedagógicos, 38(2), pp. 375-396. Doi https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052012000200023

Siede, I. (1997). Perspectiva transversal: educación en la paz y los derechos humanos. Buenos Aires: Secretaría de Educación. Recuperado de http://www.buenosaires.gob.ar/areas/educacion/curricula/docum/areas/formetic/doc4.pdf

Todorov, T. (1995). Los abusos de la memoria. Paris: Paidós.

Vélez, G. (2012). Pedagogías de las memorias de la historia reciente colombiana: ¿construir memoria, en el campo de una memoria imposible? Revista Colombiana de Educación, 62, pp. 245-264. Recuperado de http://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/1638/1590

Zavaleta, E. (1986). Aportes para una pedagogía de la paz. Chile: Unesco. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0007/000720/072068SB.pdf