Vol. 9 No. 1 (2018): Revista Cambios y Permanencias
Dossier: III Encuentro Nacional de Historia Oral y memoria

Historical Thinking and Construction of Life Stories of Boys and Girls in Situation of Special Educational Needs

Alexandra Borrego Trujillo
Universidad Distrital Francisco José de Caldas
Bio
Alejandra Acosta Wilchez
Universidad Distrital Francisco José de Caldas
Bio
Portada: Guido Llinás 

Published 2018-06-01

Keywords

  • Special Educational Needs,
  • historical thinking,
  • oral history

How to Cite

Borrego Trujillo, A., & Acosta Wilchez, A. (2018). Historical Thinking and Construction of Life Stories of Boys and Girls in Situation of Special Educational Needs. Cambios Y Permanencias, 9(1), 928–938. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/8471

Abstract

In this document, a theoretical and experiential account of the pedagogical project implemented in the Manuelita Saenz IED institution is carried out, which aimed to raise the historical thinking of students in special educational needs situation from the Oral History, making use of the construction of life stories. Various tools were used to collect information such as memory activation exercises, interviews, photographs and videos. Oral history is taken from two aspects, the first as a generator of historical thought and the second as a builder of identity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AA.VV. (2006). Rutas pedagógicas en la enseñanza de la historia en la educación básica en Bogotá, D.C. (UNAL). Programa de fortalecimiento de la capacidad científica en la educación básica y primaria. Bogotá: IDEP

Fontana, J. (2006) ¿Para qué sirve un historiador en tiempo de crisis? Bogotá: Ediciones pensamiento crítico.

Mariezkurrena, D. (2008): La historia oral como método de investigación histórica. Recuperado de: dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3264024.pdf

Pagès, J. (2009). El desarrollo del pensamiento histórico como requisito para la formación democrática de la ciudadanía. Reseñas de Enseñanza de la Historia, 7, pp. 69-91.

Torres, Cendales y Peresson. (1992). Los otros también cuentan. Elementos para la recuperación colectiva de la historia. Bogotá: Dimensión Educativa
UNESCO. (2009) Directrices sobre políticas de inclusión en la educación. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia et la Cultura.

Valdeón, J. (2005). ¿Enseñar historia o enseñar a historiar? En: Enseñar historia. Nuevas propuestas. Barcelona: Fontamara colección.