Dossier: III Encuentro Nacional de Historia Oral y memoria
Interculturality, oral tradition, Afro-Colombian literature and primary education: a pedagogical experience in the IED Ciudadela Educativa de Bosa
Published 2018-06-01
Keywords
- Oral tradition,
- interculturality,
- pedagogy,
- memory,
- Afro-Colombianness
How to Cite
Lázaro Correa, L. L. (2018). Interculturality, oral tradition, Afro-Colombian literature and primary education: a pedagogical experience in the IED Ciudadela Educativa de Bosa. Cambios Y Permanencias, 9(1), 953–974. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/8473
Abstract
This text shows a pedagogical exploration experience that emerged since 2015 within the framework of an inclusive and intercultural education for the training of primary school children in the Ciudadela Educativa de Bosa school, in the capital district, based on Afro-Colombian children's literature, which leads students to discover the path of reading, writing and orality through intercultural processes, coexistence, strengthening, identities and culture.
Downloads
Download data is not yet available.
References
Castillo, E. y Rojas, A. (2005). Educar a los otros. Estado, políticas educativas y diferencia cultural en Colombia. Popayán: Editorial universidad del Cauca.
Escobar, Y. (2012). La génesis de la Literatura Afrocolombiana en la poesía de Candelario Obeso y Jorge Artel (Tesis de maestrías).Uuniversidad Nacional de Colombia.
Friedemann, N. (1993) La saga del negro: presencia africana en Colombia. Santa Fe de Bogotá: Instituto de Genética Humana. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana. Facultad de Medicina.
Rojas A. (2008). Cátedra de Estudios Afrocolombianos aportes para maestros. Popayán: Universidad del cauca, colección ediciones y cultura, grupo de investigación educaciones y culturas, primera edición.
Romero, A. (2010). Educación por y para indígenas y afrocolombianos: las tecnologías de la Etnoeducación. Magis, 3(5), pp. 167-182.
Walsh, C. (2009). Interculturalidad Crítica y educación intercultural, Ampliación de la ponencia presentada en el seminario “interculturalidad y educación intercultural. Organizado por el Instituto Internacional de Integración del Convenio Andrés Bello, 9 de septiembre de 2009, pp. 2,4. La paz.
Escobar, Y. (2012). La génesis de la Literatura Afrocolombiana en la poesía de Candelario Obeso y Jorge Artel (Tesis de maestrías).Uuniversidad Nacional de Colombia.
Friedemann, N. (1993) La saga del negro: presencia africana en Colombia. Santa Fe de Bogotá: Instituto de Genética Humana. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana. Facultad de Medicina.
Rojas A. (2008). Cátedra de Estudios Afrocolombianos aportes para maestros. Popayán: Universidad del cauca, colección ediciones y cultura, grupo de investigación educaciones y culturas, primera edición.
Romero, A. (2010). Educación por y para indígenas y afrocolombianos: las tecnologías de la Etnoeducación. Magis, 3(5), pp. 167-182.
Walsh, C. (2009). Interculturalidad Crítica y educación intercultural, Ampliación de la ponencia presentada en el seminario “interculturalidad y educación intercultural. Organizado por el Instituto Internacional de Integración del Convenio Andrés Bello, 9 de septiembre de 2009, pp. 2,4. La paz.