Vol. 9 No. 1 (2018): Revista Cambios y Permanencias
Dossier: III Encuentro Nacional de Historia Oral y memoria

The Teacher's corporality: dialogues based on experience

Alejandra Piedrahita Suárez
Colegio Ciudad de Bogotá I.E.D
Bio
Rosa Cecilia Muñoz Tovar
Colegio Ciudad de Bogotá I.E.D
Bio
Portada: Guido Llinás 

Published 2018-06-01

Keywords

  • narration,
  • body,
  • body practices,
  • experience

How to Cite

Piedrahita Suárez, A., & Muñoz Tovar, R. C. (2018). The Teacher’s corporality: dialogues based on experience. Cambios Y Permanencias, 9(1), 1213–1227. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/8487

Abstract

This investigation was centered on unveiling the way as lived experience of three teachers formed their bodies. For this biographical narrative method was used. The teachers did restropection about themelves through interviews, biograms, and informal talks. Later, the stories were articulated by the interpretation from the theoretical, giving a perspective to the meaning of their words. It was found a historical subject crossed by a few familiar and school practices permeated the installed speeches. Narrate this experience allowed think the place that the teachers occupy in their formation and the relation between investigation and formation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arboleda, G. R. (1997). Cuerpo y pedagogía. Educación física y deportes, pp. 83-91.

Arévalo, A. (2010). La experiencia de sí como investigadora. En D. Contreras, Investigar la Experiencia investigativa (págs. 188-198). Madrid: Morata, S.L.

Breton, D. L. (2006). La Antropolgía del cuerpo y la modernidad. Buenos Aires: Nueva Visión.

Foucault, M. (1976). Vigilar y castigar. México: Siglo XXI.

Goffman, E. (1981). La representación del hombre en la vida cotidiana. Buenos Aires: Amorrartu.

Larrosa, J. (2010). Herido de realidad y en busca de realidad.Nostas sobre el lenguaje de la experiencia. En J. D. Contreras, Investigar la experiencia educativa (pp. 87-116). Madrid.: Ediciones

Moratas S.L. y Le Breton, D. (2006). Antopología del cuerpo en la modernidad. Buenos Aires.

Pedraza, Z. (2010). Saber, cuerpo y escuela. Calle 14, 44-57.

Planella, J. (2006). Cuerpo, cultura y educación. Bilbao: Desclée de Brouwer, S.A.

Saldarriaga, O. (2003). Del oficio del maestro. Bogotá: Magisterio.

Turner, B. (1989). El cuerpo y la sociedad. Ciudad de México: FCE.

Zambrano, A. (2007). Formación, experiencia y saber. Bogotá: Coopertativa Editorial Magisterio.