Vol. 9 No. 2 (2018): Revista Cambios y Permanencias
Artículos

Ethical behavior of the managers of electric service companies in the Zulia state of Venezuela

Zoraima Aurelia Donawa Torres
Instituto Universitario de Tecnología de Cabimas, Venezuela
Bio

Published 2018-12-20

Keywords

  • Values,
  • ethics,
  • morals,
  • managerial ethics

How to Cite

Donawa Torres, Z. A. (2018). Ethical behavior of the managers of electric service companies in the Zulia state of Venezuela. Cambios Y Permanencias, 9(2), 401–421. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/9186

Abstract

The objective of this research article is to identify the values in the ethical behavior of the managers of electric service companies in the Zulia state of Venezuela. The methodology used was descriptive, not experimental, and field. The population was composed of 2,456 employees, the selected sample consisting of 548 employees. The instrument for data collection was a questionnaire. The results of this research allow inferring the presence of values that denote ethical behavior in the leaders of these organizations. The conclusions describe an organizational environment where actions are fair, and processes are based on business principles and standards. It is recommended to strengthen values as a platform for ethics in leaders.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Amaru, A. (2009). Fundamentos de Administración. Teoría general y proceso administrativo. México: Editorial Pearson Educación.
2. Arias, F. (2012). El proyecto de Investigación: Introducción a la investigación científica. 6ta Edición. Caracas, Venezuela: Editorial Espíteme.
3. Balestrini, M. (2005). Como se elabora un proyecto de investigación. 4ta Edición. Venezuela: Editorial BL Consultores Asociados.
4. Bañón, M. (2007). La ética en la gestión empresarial. Madrid. España. Editorial
5. Bateman, T. y Snell, S. (2009). Administración. Liderazgo y colaboración en un mundo competitivo. Octava edición. México: Editorial Mc Graw Hill Interamericana.
6. Bavaresco, A. (2008). Las Técnicas de la Investigación. Manual para la elaboración de Tesis, Monografías, Informes. Octava Edición. Maracaibo, Venezuela: Ediluz.
7. Cerda, H. (2005). Los elementos de la investigación. Santa Fe de Bogotá, Colombia: Editorial Búho/LTDA.
8. Cortina, A. (2005). Educación en Valores. Bogotá. Colombia: Editorial El Búho.
9. Cortina, A. (2007). El Mundo de los Valores. 6ta Edición. Bogotá. Colombia: Editorial El Búho.
10. Chiavenato, I. (2009). Comportamiento Organizacional: La dinámica del éxito en las organizaciones. Segunda Edición. México: Editorial McGraw Hill Interamericana.
11. Daft, R. (2011). Teoría y Diseño Organizacional. Décima edición. México: Cengage Learning Editores.
12. Escobar, G. (2004). Ética. 5ta Edición. México: editorial Mc Graw Hill Interamericana.
13. Frondizi, R. (2005). ¿Qué son los valores? Introducción a la axiología. México: Fondo de Cultura Económica.
14. García, S. y Dollan, S. (2003). La Dirección por Valores. Madrid, España: editorial Mc Graw Hill Interamericana.
15. Gareth, J. (2008). Teoría Organizacional. Diseño y cambio en las organizaciones. 5ta edición. México: Editorial Pearson Educación.
16. Gómez, E. (2006). El liderazgo ético. Buenos Aires Argentina: Editorial Planeta.
17. González, L. (2007). Ética. 5ª. Edición. Bogotá. Colombia: Editorial Códice.
18. Guédez, V. (2006). Ética y práctica de la responsabilidad social. Caracas, Venezuela: Editorial Planeta.
19. Hernández, R. Fernández, C. y Baptista L. (2014). Metodología de la Investigación. 6ta edición. México: Editorial: Mc Graw Hill Interamericana.
20. Hurtado J. (2010). Metodología de la Investigación. Guía para la comprensión holística de la ciencia. 4ta. Edición. Caracas. Venezuela: Fundación Sypal.
21. Izquierdo, P. (2007). Valores. Caracas. Venezuela: Editorial Paulinas.
22. Méndez, C. (2007). Metodología. Diseño y desarrollo del proceso de investigación. 3ra Edición. Colombia: Editorial Mc Graw Hill Interamericana.
23. Mintzberg, H. (1991). Diseño de organizaciones eficientes. Buenos Aires, Argentina: El Ateneo Editorial.
24. Munguía, R. (2015). Ética y valores I. México: Secretaría de Educación Pública.
25. Pacheco, M. y Sierra, M. (2007). Educación y valores. México: Editorial Limusa.
26. Robbins, S. (2004). Comportamiento Organizacional. 9na Edición. México: Editorial Prentice Hall Pearson.
27. Robbins, S. y Coulter, M. (2005). Administración. Octava edición. México: Editorial Pearson Educación.
28. Robbins, S. y Coulter, M. (2010). Administración. Décima edición. México: Editorial Pearson Educación.
29. Robbins, S. y Coulter, M. (2014). Administración. Decimosegunda edición. México: Editorial Pearson Educación.
30. Rodríguez, M. (2008). Comportamiento Ético Gerencial. Bogotá: Editorial Universidad Nacional de Colombia.
31. Savater, F. (2005). Los siete pecados capitales. Buenos Aires, Argentina: Editorial Sudamérica.
32. Sierra, R. (2000). Técnicas de Investigación Social. 5ta Edición. Madrid: Editorial Paraninfo.
33. Siliceo Aguilar, A., Cáceres Arrangoiz, D. y González Martínez, J. (1999). Liderazgo, Valores y Cultura organizacional. México: Editorial Mc Graw Hill Interamericana.
34. Soto, E. y Cárdenas, J. (2007). Ética en las Organizaciones. México: Editorial Mc Graw Hill Interamericana.
35. Tamayo y Tamayo, M. (2004). El Proceso de la Investigación Científica. 4ta Edición. México: Limusa S.A.
36. Torres, Z. (2014). Introducción a la Ética. México: Grupo editorial Patria.