The Body Asleep: Between Wakefulness and Oneiric States
Published 2022-01-03
Keywords
- sleep,
- body,
- dream,
- wakefulness,
- mythology
- philosophy,
- phenomenology of sleep ...More
How to Cite
Copyright (c) 2022 Revista Filosofía UIS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
this article presents the results of a revision of more than 60 articles on oneiric states with respect
to wakefulness. It develops three aspects: The first aspect is the emergence of reflections on the oneiric
state, its mythological connotations and some philosophical insights from ancient Greece. The second aspect
develops a thematization of the phenomenon of sleep of the reflection of modernity and, the third aspect is
an approach to a phenomenology of sleep from the perspective of several well-known phenomenologists as
Merelau-Ponty, Jean-Luc Nancy, Sartre, José Ortega y Gasset, Michel Henry, among others. Finally, seventeen
conclusions account for the said reflection such as sleeping as an abandonment of the dream of oneself,
sleeping as a non-experiential process and therefore a theoretical one and the continuum of emotions that
emerge in dreams and prolong to wakefulness.
Downloads
References
- Arias, G. y Unzueta, C. (2005). El sueño y sus trastornos: una perspectiva psiquiátrica y psicoanalítica. Ajayu, 3(2), 1-18. https://app.lpz.ucb.edu.bo/Publicaciones/Ajayu/v3n2/v3n2a1.pdf
- Aristóteles (1993). Ética nicomáquea. Ética eudemia. (J. Pallí Bonet, trad.). Gredos.
- Bachelard, G. (1975). La llama de una vela. (H. Gola, trad.). Monte Ávila Editores.
- Bachelard, G. (1993). El agua y los sueños: ensayo sobre la imaginación de la materia. Fondo de Cultura Económica.
- Bartra, R. (2006). Antropología del cerebro. La conciencia y los sistemas simbolicos. Fondo de Cultura Económica.
- Bernabé, A. (Trad.). (1996). Filósofos presocráticos (De Tales a Democrito). Altaya. Biblia de Jerusalén (1977). Desclée De Brouwer.
- Bloch, E. (2004). Principio esperanza I. Trotta.
- Brown, R., Basheer, R., McKenna, J., Strecker, R. y McCarley, R. (2012). Control of Sleep and Wakefulness. Physiol Rev, 92(3), 1087-1187. https://doi.org/10.1152/physrev.00032.2011
- Bustamante, V. y Martín, J. (2016). Introducción al sueño creador de arquitecturas. El sueño de la razón vs. el sueño de la intuición. Revista Europea de Investigación en Arquitectura (5), 77-96.
- Damasio, A. (2000). Sentir lo que sucede. Cuerpo y emoción en la fábrica de la consciencia. Editorial Andrés Bello.
- De Hipona, A. (1974). Confesiones. Editorial Católica.
- Dement, W. y Vaughan, C. (2000). Dormir Bien. Atlántida.
- Descartes, R. (1985). Meditaciones metafísicas. Las pasiones el alma. (J. Gil Fernández, trad.). Orbis.
- Descartes, R. (2002). Los principios de la filosofía. Alianza Editorial.
- Eccles, E. (1992). La evolución del cerebro: creación de la conciencia. (F. Rubia Vila, trad.). Editorial Labor.
- Eliade, M. (1996). Mito y realidad. Editorial Labor.
- Empédocles (1969). Sobre la naturaleza de los seres. Las purificaciones. (J. Barrio Gutiérrez, trad.). Aguilar.
- Esquilo (1939). Tragedias. Losada.
- Eurípides (1974). Tragedias. Bruguera.
- Frazer, J. (1993). La rama dorada. Fondo de Cultura Económica.
- Galeno (1997). Sobre la localizacion de las enfermedades. (De locis affectis). Gredos.
- Guthrie, W. (1984). Historia de la filosofía Griega I: Los Primeros Presocráticos y los Pitagóricos. (A. Medina González, trad.). Gredos.
- Guthrie, W. (1986). Historia de la filosofía griega II. La tradición presocrática desde Parménides hasta Demócrito. Gredos.
- Heidegger, M. (2010). Caminos del bosque. (H. Cortes Gabaudan y A. Leyte Coello, trads.). Alianza Editorial.
- Henry, M. (2001). Encarnación. Una filosofía de la carne. (J. Teira, G. Fernández y R. Ranz, trads.). Sígueme.
- Hesíodo. (2006). Teogonía, Trabajos y días, Escudo, Certamen. Alianza Editorial.
- Hipócrates (2002). Tratados hipocráticos I. Gredos.
- Hipócrates (2003). Tratados hipocráticos VIII. Gredos.
- Hobson, A. (2005). Dreaming: A Very Short Introduction. Oxford University Press.
- Homero (1979a). La Odisea. Bruguera.
- Homero (1979b). La Iliada. Bruguera.
- Levinas, E. (1993). El tiempo y el otro. (J. L. Pardo Torío, trad.). Paidós.
- Locke, J. (1994). Ensayo sobre el entendimiento humano. Fondo de cultura económica.
- Lyotard, F. (2004). ¿Por qué filosofar? Cuatro conferencias. Paidós.
- Merleau-Ponty, M. (1971). La prosa del mundo. Taurus.
- Merleau-Ponty, M. (1993). La fenomenología de la percepción. Planeta – De Agostini.
- Merleau-Ponty, M. (2010). Lo invisible y lo invisible. Nueva Visión.
- Munévar, M., Pérez, A. y Guzmán, E. (1995). Los sueños: su estudio científico desde una perspectiva interdisciplinaria. Revista Latinoamericana de Psicología, 27(1), 41-58. https://www.redalyc.org/pdf/805/80527103.pdf
- Nancy, J. L. (2006). La imagen: Mímesis & Méthexis. En Escritura e imagen, 2, 7-22.
- Nancy, J. L. (2007). 50 indicios sobre el cuerpo. Extensión del alma (D. Alvaro, trad.). La Cebra.
- Nietzsche, F. (1994). Aurora. M. E. Editores.
- Nietzsche, F. (2006). El origen de la tragedia. Espasa Calpe.
- Ortega y Gasset, J. (1963). Obras completas. Tomo II. El espectador (1916-1934). Revista de Occidente.
- Ortega y Gasset, J. (1964). Obras completas. Tomo V. (1933-1941). Revista de Occidente.
- Ortega y Gasset, J. (1966). Obras completas. Revista de Occidente.
- Parsons, T. (1976). El sistema social (J. Jiménez Blanco y J. Cazorla Pérez, trads.). Fundación José Ortega y Gasset.
- Platón (1985). Diálogos I. Apologla. Critón, Eutifrón, Ion, Lisis, Cármides, Hipias Menor, Hipias Mayor, Laques, Protágoras. Gredos.
- Platón (1992). Dialogos VI. Filebo, Timeo, Critias. Gredos.
- Ramírez-Salado, I. y Cruz-Aguilar, M. (2014). El origen y las funciones de los sueños a partir de los potenciales PGO. Salud Mental, 37(1), pp. 49-58. https://doi.org/10.17711/SM.0185-3325.2014.007
- Rosales-Lagarde, A. (2014). La relación sueños-cerebro y sus modelos. Ludus Vitalis, 22(41), 311-331. http://www.ludus-vitalis.org/ojs/index.php/ludus/article/view/31
- Ruiz de Elvira Prieto, A. (1982). Mitología Clásica. Gredos.
- Salín-Pascual, R. (2015). La actividad onírica como “el nuevo camino real” a la conciencia. Revista Mexicana de neurociencia, 16(1), 90-11. http://previous.revmexneurociencia.com/articulo/la-actividad-onirica-como-elnuevo-camino-real-la-conciencia/
- Sartre, J. P. (1993). El ser y la nada. Ediciones Altaya.
- Schopenhauer; A. (2009). El mundo como voluntad y representación III. España moderna.
- Searle. J. (2006). La mente: una breve introducción. Grupo Editorial Norma.
- Solms, M. y Turnbull, O. (2004). El cerebro y el mundo interior. Una introducción a la neurociencia de la experiencia subjetiva. Fondo de Cultura Económica.
- Zubiri, X. (1974). Naturaleza, historia, Dios. Alianza Editorial.