Vol. 23 No. 2 (2024): July - December
Articles

Martha Nussbaum´s proposal: A Humanist Education for the Formation of Citizens Within the Framework of a Liberal Society

Pablo Arturo Erazo-Ríos
Investigador independiente, Colombia

Published 2024-07-31

Keywords

  • Martha Nussbaum,
  • liberal education,
  • self examination,
  • world citizen,
  • cultivation of narrative imagination

How to Cite

Erazo-Ríos, P. A. (2024). Martha Nussbaum´s proposal: A Humanist Education for the Formation of Citizens Within the Framework of a Liberal Society. Revista Filosofía UIS, 23(2), 155–179. https://doi.org/10.18273/revfil.v23n2-2024013

Abstract

The purpose of this article is to point out Martha Nussbaum's educational proposal regarding the formation of citizens within a liberal society. For which his works are taken as references: The Cultivation of Humanity and Non-Profit. To do this, initially a brief allusion will be made to the meaning of "humanistic education" in other authors, this tending to frame the three (3) skills that for Nussbaum correspond to developing in a humanistic and liberal education: self-examination; the citizen of the world and the cultivation of the narrative imagination, on which some elements will be presented that can place the reader in the thought of the North American philosopher as a parallel proposal of what she calls an "education for income." Finally, some brief reflections will be presented on his proposal that contribute to rethinking the training of citizens actively committed to the construction of a liberal society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Aguirre, J., Villamizar, N. (2016). Quino: del mundo del cómic al mundo de la filosofía. Revista Filosofía UIS, 15(1), 163-188.
  2. Aristóteles (2013). Poética. Alianza Editorial.
  3. Arjona, G. (2013). Democracia y liberalismo. La perspectiva de Martha Nussbaum. Colombia Internacional, 78, 145-180. https://revistas.uniandes.edu.co/doi/10.7440/colombiaint78.2013.06
  4. Bauman, Z. (2016). Amor liquido. Acerca de la fragilidad de los vínculos humanos. Fondo de Cultura Económica.
  5. Botero, D. (2015). Pensar la ciudadanía en forma de agencia: una apuesta desde el enfoque de las capacidades de Amartya Sen. Revista Filosofía UIS, 14(1), 55-72.
  6. Cárdenas, L., Restrepo, P. (2011). Didácticas de la filosofía. Para una pedagogía del concepto. Editorial San Pablo.
  7. Gil, M. (2014). La comunidad racional de los seres humanos y el cosmopolitismo estoico: la propuesta de Martha Nussbaum. Alia Revista de Estudios transversales, 3, 65-74. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4747949
  8. Gil, M. (2014b). La teoría de las emociones de Martha Nussbaum: El papel de las emociones en la vida pública. [Tesis doctoral]. Universidad de Valencia, España. https://core.ac.uk/download/pdf/71032359.pdf
  9. Otero, E. (2021). Un análisis de la propuesta educativa de Martha C. Nussbaum. [Tesis de Maestría]. Universidad Complutense de Madrid. https://docta.ucm.es/entities/publication/e256da4c-0b7a-4288-b87c-0c22ba6bd766
  10. Mendívil, J. (2013). ¿Qué es una formación socrática? Paideia, parresía y buen uso de la razón. Revista Filosofía UIS, 12(1), 85-97.
  11. Nussbaum, M. (1997). Kant and Stoic cosmopolitanism. The Journal of Political Philosophy, 5(1), 1-25. https://iow.eui.eu/wp-content/uploads/sites/18/2013/03/13-De-Frouville-Background-Kant-and-Stoic-Cosmopolitanism.pdf
  12. Nussbaum, M. (2010). Sin fines de lucro. Por qué la democracia necesita de las humanidades. Katz.
  13. Nussbaum, M. (2017). El cultivo de la humanidad. Una defensa clásica de la reforma en la educación liberal. Editorial Paidós.
  14. Nussbaum, M. (2018). Las fronteras de la justicia:consideraciones sobre la exclusión. Editorial Paidós.
  15. Nussbaum, M. (2019). Paisajes del pensamiento: la inteligencia de las emociones. Editorial Paidós.
  16. Passmore, J. (1983). Filosofía de la enseñanza. Fondo de Cultura Económica.
  17. Pinedo, I. (2021). Martha Nussbaum y la justicia compasiva. Un análisis crítico de la teoría de las emociones morales. Editorial Biblioteca Abierta Universidad Nacional de Colombia.
  18. Rorty, R. (1993). Derechos humanos, racionalidad y sentimentalismo. The Yale Review, 81 (4), 1-20. https://agmer.org.ar/index/wp-content/uploads/2014/05/RORTY-Derechos-Humanos-racionalidad-y-sentimentalismo.pdf
  19. Savater, F. (2015). El valor de Educar. Ariel.
  20. Sen, A. (2014). La idea de la Justicia. Taurus
  21. Sen, A. (2015). Desarrollo y libertad. Editorial Planeta.
  22. Taylor, C. (1996). Fuentes del yo: la construcción de la identidad moderna. Editorial Paidós.