Vol. 9 No. 2 (2010): Revista Filosofía UIS
Reflection Paper

Whilst the worst comes: Das Unheimliche in a story by Henry James

Ricardo Gabriel Caputo
Universidad de Buenos Aires
Bio

Published 2010-12-14

Keywords

  • unheimlich,
  • representation,
  • absolute,
  • appearance,
  • death

How to Cite

Caputo, R. G. (2010). Whilst the worst comes: Das Unheimliche in a story by Henry James. Revista Filosofía UIS, 9(2), 147–194. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistafilosofiauis/article/view/1598

Abstract

The aim of this paper is to analyze the dynamics of das Unheimliche in and as literature as a key to understand the relationship between appearance and reality. After emphasizing the importance of Henry James’ works and theories (§ 1), and correcting the Freudian views exposed in the essay “Das Unheimliche” (which we assume to be erroneous), the aesthetic ideals developed and defended by James and Poe, together with the story “The Beast in the Jungle” and the poem “The Raven”, are analyzed and compared upon its basis (§§ 2-3).

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Adorno, Theodor Wiesengrund (2003). “La posición del narrador en la novela contemporánea”. En: Notas sobre literatura, Madrid: Akal, pp.42-48.
  2. Albérès, René-Marill (1962). Histoire du Roman Moderne, Paris: Albin Michel.
  3. Albizu, Edgardo (2000). Verdades del arte, Buenos Aires: UNSAM.
  4. Auerbach, Erich (2006). Mimesis, México: F.C.E.
  5. Auerbach, Jonathan (1989). The Romance of Failure. First-Person Fictions of Poe, Hawthorne and James, Oxford: Oxford University Press.
  6. Bal, Mieke (1998). Teoría de la narrativa, Madrid: Cátedra.
  7. Baudelaire, Charles (1988). Edgar Allan Poe, Madrid: Visor-La balsa de la Medusa.
  8. Blanchot, Maurice (1969). El libro que vendrá, Caracas: Monte Avila.
  9. Blanchot, Maurice (1988). L’Espace Littéraire, Paris: Gallimard.
  10. Borges, Jorge Luis (1950). “Prólogo”. En: James, Henry (1950). La humillación de los Northmore, Buenos Aires: Emecé.
  11. Borges, Jorge Luis y Zamborain, Esther (1998). Introducción a la literatura norteamericana, Madrid: Alianza.
  12. Bosanquet, Bernard (1911). Logic or The Morphology of Knowledge, Vol.1, Oxford: Clarendon.
  13. Bosanquet, Bernard (1961). A History of Aesthetic, New York: Meridian.
  14. Bradbury, Nicola (1979). Henry James: The Later Novels, Oxford: Clarendon.
  15. Bradley, Francis (1935). Ethical Studies, Oxford: Clarendon.
  16. Cioran, Emil (1990). Del inconveniente de haber nacido, Buenos Aires: Taurus.
  17. Cioran, Emil (1993). Silogismos de la amargura, Barcelona: Tusquets.
  18. Cioran, Emil (2005). Desgarradura, Buenos Aires: Tusquets.
  19. Cozarinsky, Edgardo (1964). El laberinto de la apariencia. Estudios sobre Henry James, Buenos Aires: Losada.
  20. Dante (1956). Obras Completas, Madrid: B.A.C.
  21. Derrida, Jacques (1989). “Fuerza y significación”. En: La escritura y la diferencia, Barcelona: Anthropos, pp. 9-46.
  22. Derrida, Jacques (2001). La tarjeta postal. De Sócrates a Freud y más allá, México: Siglo XXI.
  23. Ducrot, Oswald, Todorov & Tzvetan (1972). Dictionnaire Encyclopédique des Sciences du Langage, Paris: Seuil.
  24. Duque, Felix (1998). Historia de la filosofía moderna. La era de la crítica, Madrid: Akal.
  25. Edel, Leon (1979). Henry James, New York: Avon.
  26. Eliot, Thomas Stearns (1941). Selected Essays, London: Faber and Faber.
  27. Eliot, Thomas Stearns (1967). Criticar al crítico y otros escritos, Madrid: Alianza.
  28. Eliot, Thomas Stearns (1999). Función de la poesía y función de la crítica, Barcelona: Tusquets.
  29. Elliot, Emory (ed) (1991). Historia de la literatura norteamericana, Madrid: Cátedra.
  30. Flaubert, Gustave (1965). “Un Coeur simple”. En: Trois Contes, Paris: GarnierFlammarion.
  31. Fisher, Benjamin Franklin (2008). The Cambridge Introduction to Edgar Allan Poe, Cambridge: Cambridge University Press.
  32. Forster, Edward (1979). Aspects of the Novel, Middlesex: Penguin.
  33. Frank, Frederick & Magistrale, Anthony (1997). The Poe Encyclopedia, WestportLondon: Greenwood Press.
  34. Freud, Sigmund (1991). “Lo ominoso”. En: Obras completas, tomo 17, Buenos Aires: Amorrortu.
  35. Grimm, Jacob & Grimm, Wolhelm (1877). Deutscher Wörterbuch, vierten Bandes, zweite Abtheilung, Leipzig: Hirzel.
  36. Günderrode, Karoline von (1995). “Poesía”. En: Bermúdez-Cañete, Federico; Trancón y Widemann, Esther (eds.). Antología de románticas alemanas, Madrid: Cátedra.
  37. Hayes, Kevin (ed.) (2002). The Cambridge Companion to Edgar Allan Poe, Cambridge: Cambridge University Press.
  38. Hegel, Georg Wilhelm Friedrich (1955). Ästhetik, Berlin: Auflau.
  39. Hegel, Georg Wilhelm Friedrich (1969a). Wissenschaft der Logik I, Frankfurt a.M.: Suhrkamp.
  40. Hegel, Georg Wilhelm Friedrich (1969b). Wissenschaft der Logik II, Frankfurt a.M.: Suhrkamp.
  41. Hegel, Georg Wilhelm Friedrich (1989). Lecciones sobre la estética, Madrid: Akal.
  42. Hegel, Georg Wilhelm Friedrich (1993a). Ciencia de la lógica I, Buenos Aires: Solar.
  43. Hegel, Georg Wilhelm Friedrich (1993b). Ciencia de la lógica II, Buenos Aires: Solar.
  44. Heidegger, Martin (1967). Sein und Zeit, Tübingen: Max Niemeyer.
  45. Heidegger, Martin (1999). El ser y el tiempo, México: F.C.E.
  46. Heidegger, Martin (2006). Prolegómenos para una historia del concepto de tiempo, Madrid: Alianza.
  47. Izzo, Carlo (1971). La literatura norteamericana, Buenos Aires: Losada.
  48. James, Henry (1934). The Art of the Novel. Critical Prefaces, New York: Charles Scribner’s Sons.
  49. James, Henry (1966). The Golden Bowl, Middlesex: Penguin.
  50. James, Henry (1973). La bestia en la jungla, Caracas: Monte Ávila.
  51. James, Henry (1984). Literary Criticism: Volume II, New York: The Library of America.
  52. James, Henry (1986). “The Art of Fiction”. En: Veeder, William; Griffin, Susan (eds). The Art of Criticism. Henry James on the Theory and Practice of Fiction, Chicago: University of Chicago Press.
  53. James, Henry (1989). Cuadernos de notas (1878-1911), Barcelona: Península.
  54. James, Henry (1993). The Beast in the Jungle and Other Stories, New York: Dover.
  55. James, Henry (1996a). Complete Stories, 1898-1910, New York: The Library of America.
  56. James, Henry (1996b). Los papeles de Aspern, Buenos Aires: Losada.
  57. James, Henry (1998). La copa dorada, Barcelona: Alba.
  58. James, Henry (2003). Prefacios a la Edición de Nueva York, Buenos Aires: Santiago Arcos.
  59. .
  60. Kant, Immanuel (1956). Kritik der Reinen Vernunft, Hamburg: Meiner.
  61. Kventsel, Anna (2007). Decadence in the Late Novels of Henry James, HampshireNew York: Palgrave-McMillan.
  62. Leyte, Arturo (1998). Las épocas de Schelling, Madrid: Akal.
  63. Lodge, David (2004). La conciencia y la novela, Barcelona: Península.
  64. Lovecraft, Howard Philips (1992). El horror en la literatura, Madrid: Alianza.
  65. Marchese, Angelo (1978). Dizionario di retorica e di stilistica, Milano: Mondadori.
  66. Meissner, Collin (1999). Henry James and the Language of Experience, Cambridge: Cambridge University Press.
  67. Milton, John (1996). Paradise Lost, London: Penguin.
  68. Nussbaum, Martha (1992). Love’s Knowledge. Essays on Philosophy and Literature, New York: Oxford University Press.
  69. Platón (2000). "Filebo". En: Diálogos, vol.6, Madrid: Gredos.
  70. Poe, Edgar Allan (1952). Tales, Poems, Essays, London: Collins.
  71. Poe, Edgar Allan (1973). Ensayos y críticas, Madrid: Alianza.
  72. Poe, Edgar Allan (1984). Essays and Reviews, New York: The Library of America.
  73. Pound, Ezra (1918). “A Brief Note”. En: Edel, Leon (ed) (1963). Henry James. A
  74. Collection of Critical Essays, New Jersey: Prentice hall.
  75. Pound, Ezra (2003). Personae. Los poemas breves. / Personae. The shorter Poems, Madrid: Hiperión.
  76. Proust, Marcel (1971). Jean Santeuil, Vol.2, Madrid: Alianza.
  77. Proust, Marcel (1998). En busca del tiempo perdido, Vol.3, Madrid: Alianza.
  78. Rodríguez, Juan (2002). Idea estética y negatividad sensible. La fealdad en la teoría estética de Kant a Rosenkranz, Barcelona: Suplementos Er.
  79. Rousset, Jean (1967). Forme et Signification, Paris: Corti.
  80. Royce, Josiah (1959). The World and the Individual, vol.1, New York: Dover.
  81. Sanders, Daniel (1876). Wörterbuch der Deutschen Sprache, erster Band, Leipzig: Wigand.
  82. Schelling, Friedrich (1857). Sämmtliche Werke, zweite Abtheilung, zweiter Band, Augsburg-Stuttgart: Cotta.
  83. Schelling, Friedrich (1859). Sämmtliche Werke, erste Abtheilung, vierter Band, Augsburg-Stuttgart: Cotta.
  84. Schelling, Friedrich (1861). Sämmtliche Werke, erste Abtheilung, achter Band, Augsburg-Stuttgart: Cotta.
  85. Schelling, Friedrich (1989). Investigaciones filosóficas sobre la esencia de la libertad humana y los objetos con ella relacionados, Barcelona: Anthropos.
  86. Schelling, Friedrich (1996). Escritos sobre filosofía de la naturaleza, Madrid: Alianza.
  87. Schelling, Friedrich (1999). Filosofía del arte, Madrid: Tecnos.
  88. Schelling, Friedrich (2002). Las edades del mundo, Madrid: Akal.
  89. Shakespeare, William (1995). "King Lear". En: The Complete Works, London: Leopard.
  90. Smit, David (1988). The Language of a Master. Theories of Style and the Late Writing of Henry James, Carbondale and Edwardsville: Southern Illinois University Press.
  91. Szondi, Peter (1992). Poética y filosofía de la historia I, Madrid: Visor- La balsa de la Medusa.
  92. Szondi, Peter (2005). Poética y filosofía de la historia II, Madrid: Visor-La balsa de la Medusa.
  93. Todorov, Tzvetan (ed) (1999). Teoría literaria de los formalistas rusos, México: Siglo XXI.
  94. Vines, Lois (1999). Poe Abroad: Influence, Reputation. Affinities, Iowa City: University of Iowa Press.
  95. Walker, Ian (1986). Edgar Allan Poe: the Critical Heritage, London-New York: Routledge.
  96. Werner, James (2004). American Flaneur. The Cosmic Phisiognomy of Edgar Allan Poe, New York: Routledge.