Revista Integración, temas de matemáticas.
Vol. 31 No. 1 (2013): Revista Integración, temas de matemáticas
Research and Innovation Articles

The role of visualization in the construction of area of two-dimensional figures. An analysis methodology and its application to a textbook

Gustavo A. Marmolejo A.
Universidad de Nariño
María Teresa González A.
Universidad de Salamanca

Published 2013-07-29

Keywords

  • Visual function,
  • textbooks,
  • plane surfaces area

How to Cite

Marmolejo A., G. A., & González A., M. T. (2013). The role of visualization in the construction of area of two-dimensional figures. An analysis methodology and its application to a textbook. Revista Integración, Temas De matemáticas, 31(1), 87–106. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistaintegracion/article/view/3386

Abstract

Discriminating the role that visualization plays in school textbooks is a matter of interest in understanding the phenomena underlying the teaching and learning of mathematics, because, as it is outlined in this document, the type of function privileged in a textbook determines the readers role and assigns different in nature status to the employed representation. In this article we describe, on one hand, a methodology for analyzing textbooks that ermits to characterize them using the role of visualization in the understanding or the development of the mathematical notion of area of plane surfaces. On the other hand, the application of the proposed method is illustrated by means of analysis of mathematics textbook designed for the fifth grade. Therewere three kinds of visual function found in textbooks: heuristic, informative and inductive, in some cases, these functions are interrelated, in others only one of them determines the role played by the visualization.

Downloads

Download data is not yet available.

References

[1] Alvarez M.D., Matemáticas 1. ESO. Proyecto La casa del saber, Mateu Cromo S.A, Madrid, 2007.

[2] Alajmi A.H., “How do elementary textbooks address fractions? A review of mathematics textbooks in the USA, Japan, and Kuwait”, Educational Studies in Mathematics, 79 (2012), no. 2, 239–261.

[3] Arcavi A., “The role of visual representations in the learning of mathematics”, Educational Studies in Mathematics, 52 (2003), no. 3, 215–241.

[4] Bishop A., “Implicaciones didácticas de la investigación sobre visualización”, Antología en educación matemática, (Eds. Núñez, R. C., Sánchez, E. A. y Badillo, G. Z.), SME Cinvestav, 1992.

[5] Cabassut R., “Argumentation and proof in examples taken from French and German textbooks”, Proceedings of the 30 Conference of the International Group for the psychology of Mathematics Education, (Eds. Novotná, J., Moraová, H., Krátká, M. y Stehlíková, N.), Atelier, 2006.

[6] Chevallard Y., La transposition didactique du savoir savant au savoir enseigné, La Pensée Sauvage, Grenoble, 1985.

[7] Cobo B. y Batanero C., “Significado de la medida en los libros de texto de secundaria”, Enseñanza de las Ciencias, 22 (2004), no. 1, 5–18.

[8] Colera J. y Gaztelu I., Matemáticas 1. Educación secundaria, Altair Quebecor, Toledo, 2008.

[9] Cordero F., Cen C. y Suárez L., “Los funcionamientos y formas de las gráficas en los libros de texto: una práctica institucional en el bachillerato”, Relime, 13 (2010), no. 2, 187–214.

[10] Davis P., “Visual Theorems”, Educational Studies in Mathematics, 24 (1993), no. 4, 333–344.

[11] Delaney S., Charlambous Y., Hsu H. & Mesa V., “The treatment of addition and subtraction of fractions in Cypriot, Irish, and Taiwanese textbooks”, Proceeding of the 31 Conference of the International Group for the psychology of Mathematics Education, (Eds. Woo, J.H, Lew, H.C, Park, K.S. & Seo, D.Y.), The Korea Society of Educational Studies in Mathematics, 2007.

[12] Dormolen V., “Textual Análisis”, Perspectives on Mathematics Education, (Eds. Christiansen B., Howson A.G. and Otte M.), Kluwers Academic Publishers, Dordrecht, 1986.

[13] Duval R., Cómo hacer que los alumnos entren en las representaciones geométricas. Cuatro entradas y . . . una quinta, Ministerio de Educación y Ciencia, Madrid, 2004.

[14] Duval R., “Voir en mathématiques”, Matemática educativa. Aspectos de la investigación actual, (Eds. Filloy E.), Centro de Investigación y Estudios Avanzados del IPN, 2003.

[15] Duval R., Semiosis y pensamiento humano. Registros semióticos y aprendizaje intelectuales, Artes Gráficas, Cali, 1999.

[16] Duval R., “Geometry from a cognitive point of view”, Perspectives on the Teaching of Geometry for the 21st Century, (Eds. Mammana C. and Villani V.), Kluwer Academic Publishers, 1998.

[17] Duval R., “Graphiques et équations: l’articulation de deux registres”, Annales de Didactique et de Sciences Cognitives, 1 (1988), 235–253.

[18] Ferrero L.F., Gaztelu I., Martín P. y Martínez L., Matemáticas 3. Primaria. Segundo ciclo. Proyecto Abre la puerta, Mateu Cromo S.A., Madrid, 2008.

[19] Ferrero L.F., Gaztelu I., Martín P. y Martínez L., Matemáticas 4. Primaria. Segundo ciclo. Proyecto Abre la puerta, Mateu Cromo S.A., Madrid, 2008.

[20] Ferrero L.F., Gaztelu I. y Martín P., Matemáticas 5. Primaria. Tercer ciclo. Proyecto Abre la puerta, Mateu Cromo S.A., Madrid, 2008.

[21] Fischbein E., Intuition in Science and Mathematics: An Educational Approach, Reidel, Dordecht, Netherlands, 1987.

[22] García A. and García J.A., “Statistical inference in textbooks: mathematical and everyday contexts”, Proceedings of the 31 Conference of the International Group for the psychology of Mathematics Education, (Eds. Woo J.H, Lew H.C, Park K.S. and Seo D.Y.), The Korea Society of Educational Studies in Mathematics, 2007.

[23] González M.T., Sistemas simbólicos de representación en la enseñanza del análisis matemático: perspectiva histórica acerca de los puntos críticos, Tesis doctoral inédita, Universidad de Salamanca, Salamanca, 2002.

[24] González M.T. y Sierra M., “Metodología de análisis de libros de textos de matemáticas. Los puntos críticos en la enseñanza secundaria en España durante el siglo XX”, Enseñanza de las Ciencias, 22 (2004), no. 3, 389–408.

[25] Lémonidis C., “Analyse et réalisation d’une expérience d’enseignement de homothétie”, Recherches en Didactique des Mathématiques, 11 (1991), no. 2-3, 295–324.

[26] Li Y., “A comparison of problems that follow selected content presentations in American and Chinese mathematics textbooks”, Journal for Research in Mathematics Education, 31 (2000), no. 2, 234–241.

[27] Li Y., Chen X. and An S. “Conceptualizing and organizing content for teaching and learning in select Chinese, Japanese and US mathematics textbooks: the case of fraction division”, ZDM. The International Journal on Mathematics Education, 41 (2009), no. 6, 809–826.

[28] Lithner J., “Mathematical reasoning in calculus textbook exercises”, Journal of Mathematical Behavior 23 (2004), no. 4, 405–427.

[29] Marmolejo G., “Elementos a considerar en la enseñanza del registro semiótico de las figuras en los primeros ciclos de la educación básica”, X Encuentro de Matemáticas Aplicadas y VII Encuentro de Estadística, San José de Cúcuta, 2012.

[30] Marmolejo G., “La visualización en los primeros ciclos de la educación básica. Posibilidades y complejidad”, Revista Sigma, 10 (2010), no. 2, 10–26.

[31] Marmolejo G., Algunos Tópicos a tener en cuenta en el aprendizaje del registro semiótico de las figuras. Procesos de visualización y factores de visibilidad, Tesis de magister no publicada, Universidad del Valle, Cali, 2007.

[32] Marmolejo G., “Análisis del tópico de geometría y medición”, Pruebas censales y formación de pensamiento matemático en la escuela, (Ed. Torres L.), El Bando Creativo, Cali, 2005.

[33] Marmolejo G. y González M.T., “El Control Visual para la construcción del concepto de área de superficies planas en los textos escolares. Una metodología de análisis”, Sometido.

[34] Marmolejo G. y González M.T., “Estructuras visuales en el área de figuras bidimensionales. Una metodología de análisis de textos escolares”, Sometido.

[35] Marmolejo G. y González M.T., La visualización en la construcción del área de superficies planas en la educación básica. Un instrumento de Análisis de libros de texto, ASOCOLME 12, Armenia, 2011.

[36] Marmolejo G. y Vega M., “La visualización en las figuras geométricas. Importancia y complejidad de su aprendizaje”, Educación Matemática, 24 (2012), no. 3, 9–34.

[37] Mesa V., “Strategies for controlling the work in mathematics textbooks for introductory calculus”, Research in Collegiate Mathematics Education, 7 (2010), no. 16, 235–265.

[38] Mesa V., “Characterizing practices associated with functions in middle school textbooks: an empirical approach”, Educational Studies in Mathematics, 56 (2004), no. 2-4, 255–286.

[39] Mesquita A., L’Influence d’aspects figuratifs dans l’argumentation des élèves en géométrie: éléments pour une typologie, Disertación doctoral no publicada, Université de Strasbourg, Strasbourg, 1989.

[40] Ortiz M.C., Fórmula 2, Editorial Voluntad S.A., Bogotá, 2008.

[41] Padilla V., L’influence d’une acquisition de traitementes purement figuraux pour l’apprentissage des Mathematiques. Disertación doctoral no publicada, Université de Strasbourg, Strasbourg, 1992.

[42] Pepin B., Haggarty L. and Keynes M., “Mathematics textbooks and their use in English, French and German classrooms: a way to understand teaching and learning culture”, Zentralblatt für Didaktik der Mathematik, 33 (2001), no. 5, 158–175.

[43] Presmeg N., “Research on visualization in learning and teaching mathematics”, Handbook on the Psychology of Mathematics Education: Past, Present and Future, (Eds. Gutierrez A. and Boero P.), Sense Publishers, 2006.

[44] Richard P., “L’inférence figurale: un pas de raisonnement discursivo-graphique”, Educational Studies in Mathematics, 57 (2004), no. 2, 229–263.

[45] Schmidt W.H., Jorde D., Cogan L.S., Barrier E., Gonzalo I., Moser U., Shimizu Y., Sawada T., Valverde G., Mc Knight C., Prawat R., Wiley D.E., Raizen S., Britton E.D. and Wolfe R.G., Characterizing pedagogical flow. An investigation of Mathematics and Science Teaching in Six Countries, Kluwers Academic Publishers, Dordrecht, 1996.

[46] Schubring G., “On the Methodology of Analysing Historical Textbooks: Lacroix as Textbook Author”, For the learning of mathematics, 7 (1987), no. 3, 41–51.

[47] Sierra M., González M.T. y López C., “El concepto de continuidad en los manuales escolares de educación secundaria de la segunda mitad del siglo XX”, Educación Matemática, 15 (2003), no. 1, 21–49.

[48] Sierra M., González M.T. y López C., “Evolución histórica del concepto de límite funcional en los libros de texto de bachillerato y curso de orientación universitaria, 1940-1995”, Enseñanza de las Ciencias, 17 (1999), no. 3, 463–476.
[49] Villani V., “Perspectives on the teaching of geometry for the 21st Century (Discussion Document for an ICMI Study)”, Perspectives on the Teaching of Geometry for the 21st Century, (Eds. Mammana C. and Villani V.), Kluwer Academic Publishers, 1998.

[50] Vizmanos J., Anzola M., Bargueño J. y Peralta J. Ábaco, Matemáticas 1 ESO., Gráficas Monterreina S.A., Madrid, 2007.

[51] Yerushalmy M., “Function of Interactive Visual Representations in Interactive Mathematical Textbooks”, International Journal of Computers for Mathematical Learning, 10 (2005), no. 3, 217–249.