Vol. 13 No. 2 (2014): Revista UIS Ingenierías
Articles

Proposal of an information system to support the operation of educational models in emergency state: learning circles

Mayda Patricia González-Zabala
Universidad del Magdalena
Bio
Ernesto Amaru Galvis-Lista
Universidad del Magdalena
Bio

Published 2014-06-13

Keywords

  • Learning circles,
  • information systems,
  • information technology,
  • human activity systems,
  • vulnerable population

How to Cite

González-Zabala, M. P., & Galvis-Lista, E. A. (2014). Proposal of an information system to support the operation of educational models in emergency state: learning circles. Revista UIS Ingenierías, 13(2), 39–47. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistauisingenierias/article/view/39-47

Abstract

This article presents the results of an investigation that was to support, with information systems - SI, the operation of the Learning Circles educational model by the University of Magdalena, in the framework of the Learning Circles Project - PCA. Development Information Systems from Soft Systems Thinking - DSI was selected as research methodology, also, the Human Activity Systems - HAS of Soft Systems Methodology - MSB were used to model the system proposed. The main results were: to defne the main system for PCA and the subsystems for educational, psychological and management components. Likewise, the conceptualization of information technology tools - IT that supports the execution of the activities of these components. Finally, this research shows how the SI and IT can support areas such important as education in emergency conditions, especially extreme poverty and displacement, and applied research to the problems of context.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Ministerio de Educación – República de Colombia. Lineamientos de política para la atención educativa a la población afectada por la violencia [Documento en línea]. 2006. < http://planipolis.iiep.unesco.org/ upload/Colombia/Colombia_politica_vulnerables.pdf> [consulta: 16-4-2009].
  2. Ministerio de Educación – República de Colombia. Más educación para la población desplazada [Documento en línea]. 2007. < http://www.mineducacion.gov.co/ cvn/1665/article-100922.html> [consulta: 16-4-2009].
  3. Ministerio de Educación – República de Colombia. Plan nacional de desarrollo educativo. Informe de gestión. Junio 2008 a Noviembre de 2009. [Documento en línea]. 2009. < http://www.mineducacion.gov. co/1621/articles-194741_archivo_pdf_IG112009.pdf> [consulta: 16-4-2009].
  4. Fundación Escuela Nueva Volvamos a la Gente, Población Vulnerable. [Documento en línea]. 2009. < http://www.escuelanueva.org/portal/es/nuestrosprogramas/nacional/poblacion-vulnerable.html> [consulta: 23-3-2009].
  5. Vicerrectoría de Extensión - Universidad del Magdalena. Alcance del Proyecto - Círculos de Aprendizaje - Universidad del Magdalena. 2009.
  6. CHECKLAND, P; HOLWELL, S. Information, Systems and Information Systems: Making Sense of the Field. John Wiley & Sons, 1997.
  7. CHECKLAND, P; SCHOLES, J. Soft Systems Methodology in Action, New edition. John Wiley & Sons, 1999.
  8. CHECKLAND, P. Systems Thinking, Systems Practice: Includes a 30 Year Retrospective, New edition. John Wiley & Sons, 1999.
  9. Coordinación de TI. Proyecto PCA. Definición del plan de proyecto - Círculos de Aprendizaje. Universidad del Magdalena. 2009a.
  10. Coordinación de TI. Proyecto PCA. Informe del componente de TI - PCA. Universidad del Magdalena. 2009b.
  11. BUSTAMANTE, A. et al., SOLUCIONES DE INTELIGENCIA DE NEGOCIOS EN LA PRÁCTICA: APOYO A LA TOMA DE DECISIONES EN PROYECTOS EDUCATIVOS PARA POBLACIóN INFANTIL VULNERABLE EN EL CARIBE COLOMBIANO. Rev. UIS Ingenierías [online]. 2011, vol.10, n.2 [citado 2014-02-25], pp. 123-135. Disponible en: http://revistas.uis.edu.co/index.php/ revistauisingenierias/article/view/2914 . ISSN 2145- 8456.