Vol. 11 No. 1 (2020): Revista Cambios y Permanencias
DOSSIER VIII ENCUENTRO INTERNACIONAL DE HISTORIA ORAL Y MEMORIAS

Speech and memory as a mechanism to forge identity: A pedagogical bet with elementary school students

Lizeth Marcela Díaz Becerra
Secretaría de Educación de Bogotá
Bio

Published 2020-06-30

Keywords

  • Oralitura,
  • speech,
  • memory,
  • pedagogical transformation,
  • educative action research

How to Cite

Díaz Becerra, L. M. (2020). Speech and memory as a mechanism to forge identity: A pedagogical bet with elementary school students. Cambios Y Permanencias, 11(1), 1462–1478. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/11132

Abstract

This paper collects the research process experience-educative action, focused on the transformation of the pedagogical practices of the elementary school language with students from an educational district institution of Bogotá. Accordingly, it aims to improve the teaching processes (in-classroom teaching processes) from de exercise of the word as a source of memory in the oral tradition and input for the “Oralitura” (speech as know in English) practice where the word nourishes the language, transcends to the image, to the text production and contexts in which the life stories are rebuilt with social identity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bermúdez, A. (2015). Cuatro herramientas para la indagación crítica en la enseñanza de la historia, las ciencias sociales y la educación ciudadana. Revista de estudios sociales, (52), 102-118.

Camilloni, A., y Nespereira, V. (S. F). La planificación y la programación en la enseñanza. Ámbito de formación general de la Educación General Básica para Adultos. (S. L.). Recuperado de http://servicios2.abc.gov.ar/recursoseducativos/editorial/catalogodepublicacio nes/descargas/docapoyo/planificacion_programacion.pdf

Campos y Cobarrubias, G., y Lule Martínez, N. E. (2013). La observación, un método para el estudio de la realidad. Revista Xihmai, VII(13), 45–60.

Echeverría, J. (2015). La educación como acontecimiento ético. Bárcena, España.

Fernando y MÉLICH, J. C. (2014). La educación como acontecimiento ético. Natalidad, narración y hospitalidad., Buenos Aires, Argentina.

Garritz, A. (2006). Naturaleza de la ciencia e indagación: cuestiones fundamentales para la educación científica del ciudadano. Revista iberoamericana de educación, 42(5).

Gifre, M., y Guitart, M. (2013). Consideraciones educativas de la perspectiva ecológica de Urie Bronferbrenner. Contextos Educativos. Revista de Educación, 0(15), 79-92. doi: 10.18172/con.656

Giraldo, D. F. B., y Báquiro, J. C. A. (2014). La cartografía social-pedagógica: una oportunidad para producir conocimiento y re-pensar la educación. Itinerario educativo, 28(64), 127-141.
Halbwachs, M. (2004). La memoria colectiva. Zaragoza, España. Recuperado de http://cesycme.co/wp-content/uploads/2015/07/Memoria-ColectivaHalbwachs.-.pdf

Halliday, M. A. (2001). Lenguaje como semiótica social. EE. UU: Fondo de Cultura Económica.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. México: Interamericana Editores S.A.

Jelin, E., y Kaufman, S. (2006). Subjetividad y figuras de la memoria. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.

Kemmis, S., y McTaggart, R. (1988). Cómo planificar la investigación-acción. Barcelona, España: Alertes.

Miño y Dávila (2014). Propuesta Educativa, (43), 145-147.

Moratalla, T. D. (2010). Cuerpo reconocido: el cuerpo en la hermenéutica del reconocimiento de Paul Ricoeur. Investigaciones Fenomenológicas, (2). Recuperado de https://scholar.google.es/citations?user=thbY5_AAAAAJ&hl=es&oi=sra

Neira, M. A. (2005). Voces subalternas e historia oral. Anuario colombiano de Historia Social y de la Cultura, (32), 293-308. Recuperado de https://revistas.unal.edu.co/index.php/achsc/article/view/8196

Ong, W. J., y Hartley, J. (2016). Oralidad y escritura: tecnologías de la palabra. (S. L.): Fondo de Cultura Económica. Recuperado de http://minilink.es/3w35

Ramírez, D., Sicuamía, G., Ramírez, A., y Cuineme, M. (2009). De la teta a la letra: De la música de la palabra a la magia de la escritura. En: La Lectura y la Escritura como procesos transversales en la escuela. (S. L.): Instituto para la Investigación Educativa y el Desarrollo Pedagógico IDEP. Recuperado de: http://minilink.es/3w34

Ramírez-Cabanzo, A. (2018). Itinerarios que potencian al maestro como intelectual de la pedagogía. En Maestra Escuela (pp. 13-28). (S. L.). Red Chisua de Investigación. Editorial Panamericana.

Ricoeur, P. (1999). Historia y narratividad. Barcelona, España: Paidós.