Performing other possible realities: new contributions of Community Theater to the building of viable unknowns. The experience of San Benito’s neighborhood in Río Gallegos (Santa Cruz, Argentina)
Published 2020-12-15
Keywords
- community theater,
- popular education,
- coproduction,
- bond between university and community
How to Cite
Abstract
In the present document we will be sharing part of the experience and main lines of analysis that came out of participatory systematization processes of Community Theater Project that we experienced weekly as a Popular Education Team of UNPA UARG with local residents of San Benito’s neighborhood during 2018 and 2019, in a dining room that the “Group of Solidarity Women” run every day, located in streets 38 and 19 at the same neighborhood. Beginning from the premise that art is a right of every citizen and Community Theater in particular offers the community to possibility rethink ourselves as collective subjects. In this article we will socialize a concrect heartfelt practice from EP (Popular Education) and IAP (Participatory Action Investigation)
Downloads
References
Boal, A. (2007). Juegos para actores y no actores. Argentina: Alba.
Boal, A. (2009). Teatro del Oprimido. Argentina: Alba.
Cienfuegos, C, Michniuk, N., y Pucheta, F. (2019). Problemáticas Educativas: formación e intervención desde una perspectiva crítica: el desafío de la integralidad desde un programa institucional de la UNPA UARG. En Urquiza, Brener y Galli, (comps.), Educación e inclusión desde el Sur. Primer Congreso Internacional. Municipio de Río Grande. Argentina: UNISAL, EUDEBA.
De Sousa Santos, B. (2010). Refundación del estado en América Latina: Perspectivas desde una epistemología del sur. México: Siglo XXI.
De Souza Santos, B. (2010). Descolonizar el saber, reinventar el poder. Uruguay: Trilce.
Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Montevideo, Uruguay: Tierra Nueva.
Freire, P. (1973). ¿Extensión o Comunicación? La concientización en el medio rural. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.
Freire, P. (1988). Pedagogía de la esperanza. Un reencuentro con la pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI.
Freire, P. (2007). Pedagogía de la esperanza. Un reencuentro con la pedagogía del oprimido. Argentina: Siglo XXI.
Freire, P. (2008). El grito manso. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.
Iglesias, R. (2003). De carambas, recórcholis y cáspitas. Una mirada trashumante de la educación. Córdoba, Argentina: Comunicarte editorial.
Jara, O. (2017). La sistematización de experiencias: prácticas y teoría para otros mundos Posibles. Colombia: Cinde.
Korol, C. (2019). Diálogo de saberes y pedagogía feminista. Argentina: América Libre.
Rosemberg, D. (2009) Teatro Comunitario Argentino. Buenos Aires, Argentina: Emergentes.
Sánchez Salinas, R. (Coord.) (2014). El movimiento teatral comunitario argentino. Reflexiones acerca de la experiencia en la última década (2001-2011). Buenos Aires, Argentina: Ediciones del Centro Cultural de la Cooperación Floreal Gorini.
Scher, E. (2010). Teatro de vecinos. De la comunidad para la comunidad. Buenos Aires, Argentina: Editorial del Instituto Nacional del Teatro.
Sirvent, M. T., y Rigal, L. (2012). Investigación Acción participativa. (S. L.): Proyecto Páramo Andino.
Van Erven, E. (2001). Community theatre, global perspectives. Londres, England: Routledge.
Zemelman, H. (2005). Voluntad de conocer. El sujeto y su pensamiento en el paradigma crítico. Barcelona, España: Anthropos.
Revistas
Bidegain, M. (2010). Teatro comunitario argentino. Revista Afuera, V(8). Recuperado de htttp//www.revistaafuera.com
Borba, J. (2010). El teatro comunitario en Argentina. La celebración de la memoria. [Entrada Web]. Recuperado de http://archivoartea.uclm.es/textos/el-teatro-comunitario-en-argentina-la-celebracion-de-la-memoria/
Cienfuegos, C., y Michniuk, N. (2019). Los talleres de Teatro Comunitario: construyendo el diagnóstico sociocultural del barrio San Benito desde los cuerpos, sentires y voces de las y los vecinos de la comunidad educativa del secundario n41 “Osvaldo Bayer” de Rio Gallegos”. Revista de Informes Científicos Técnicos – UNPA Publicación volumen, 11(3). Recuperado de http://journal.secyt.unpa.edu.ar/index.php/ICTUNPA/index. DOI: https://doi.org/10.22305/ict-unpa.v11.n3.807
Sirvent, M. T., Lomagno, C. M., y Llosa, S. M. (2011). Intervención comunitaria en contextos de pobreza en la ciudad de Buenos Aires desde una perspectiva de animación sociocultural e investigación acción participativa. Animation, Territoires Et Pratiques Socioculturelles (Revue ATPS), (2), 37-54. Recuperado de https://edition.uqam.ca/atps/article/view/142
Sitios web consultados
http://journal.secyt.unpa.edu.ar/index.php/ICTUNPA/index
https://edition.uqam.ca/atps/article/view/142
https://www.argentina,gob.ar/interior/observatorioelectoral/analisis/voto-joven
https://www.indec.gob.ar/
www.catalinasur.com.ar
www.ccbarracas.com.ar
www.diogenes.unc.edu.ar
www.facebook.com/ceiphistorica/
www.revistaafuera.com
www.teatrocomunitario.com.ar