Vol. 11 No. 2 (2020): Revista Cambios y Permanencias
Artículos

Didactic concern in the teaching of social sciences in Colombia between 1970 and 2012: outline of a state of the art

Johan David Restrepo García
Universidad Distrital Francisco José de Caldas
Bio
Miguel Ángel Aragón Barreto
Universidad Distrital Francisco José de Caldas
Bio

Published 2020-12-15

Keywords

  • social sciences,
  • didactics,
  • pedagogy

How to Cite

Restrepo García, J. D., & Aragón Barreto, M. Ángel. (2020). Didactic concern in the teaching of social sciences in Colombia between 1970 and 2012: outline of a state of the art. Cambios Y Permanencias, 11(2), 738–767. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/11718

Abstract

Didactics as a concept and category in social sciences in Colombia between 1970 and 2012 was not a term widely used by teachers in this area of knowledge, since their concern was framed in the teaching of disciplines such as history and geography, which Although closely related to didactics, at the conceptual level, they made some differences; Regarding educational public policies, the guidelines and standards of the social sciences curricula will set an important standard for their curricular integration, including an interdisciplinary and "innovative" work model for this school knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilera, A., y González, M. (2009). Didáctica de las Ciencias Sociales para la educación infantil. Bogotá, Colombia: Ed. Kimpres Ltda. Recuperado de https://www.academia.edu/38807180/Did%C3%A1ctica_de_las_Ciencias_Sociales_para_la_Educaci%C3%B3n_Infantil

Álvarez, A. (2007). Las ciencias sociales en el currículo escolar: Colombia 1930-1960 (Tesis Doctoral). Facultad de educación, Universidad Nacional de Educación a Distancia, Madrid, España. Recuperado de http://e-spacio.uned.es/fez/view.php?pid=tesisuned:Educacion-Aalvarez

Asociación Universitaria de didáctica de las ciencias sociales (20/03/2020). Didáctica de las ciencias sociales. [Mensaje de un Blog]. Recuperado de http://didactica-ciencias-sociales.org/la-asociacion/presentacion/

Ávila, P. R., y Jiménez, A. A. (2007). La emergencia de la didáctica de las ciencias sociales: ¿campo en consolidación o en disgregación? Folios, (25), 37-52. Recuperado de https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RF/article/view/6071/5030

Geopaideia (25/03/2020). Geopaideia. [Mensaje de un Blog]. Recuperado de http://geopaideia.org/

Gómez, H. A. (2015). La enseñanza de las ciencias sociales en Colombia: lugar de las disciplinas y disputa por la hegemonía de un saber. Revista de estudios sociales, (52), 134-146. Recuperado de https://search.proquest.com/openview/c23634667e2ac34927702790116d3618/1.pdf?pq-origsite=gscholar&cbl=38990

González, A. G., y Santisteban, A. F. (2014). Una mirada a la investigación en didáctica de las ciencias sociales. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 10(1), 7-17. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/1341/134139791001.pdf

Grupo Comprender. (25/03/2020). Didáctica de las ciencias sociales y formación ciudadana. [Entrada página Web]. Recuperado de http://www.udea.edu.co/wps/portal/udea/web/inicio/investigacion/grupos-investigacion/humanidades/comprender

Grupo de historia de la práctica pedagógica, GHPP. (25/03/2020). Historia de la práctica pedagógica. Recuperado de https://historiadelapracticapedagogica.com/

Jiménez, A. (2004). El estado del arte en la investigación en las ciencias sociales. En La práctica investigativa en ciencias sociales. Bogotá, Colombia: Universidad Pedagógica Nacional. Recuperado de http://biblioteca.clacso.edu.ar/Colombia/dcs-upn/20121130050742/estado.pdf

Mena, N. P., y Roca, E. R. (2017). El aprendizaje de las ciencias sociales desde el entorno: las percepciones de futuros maestros en el Geoforo Iberoamericano de Educación. Biblio3W Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales. Recuperado de http://revistes.ub.edu/index.php/b3w/article/view/26431/27846

Moya, D. C. (1989). Didáctica de las ciencias sociales. Quibdó, Colombia: Universidad Tecnológica del Chocó Diego Luis Córdoba.

Quiróz, R. E., y Díaz, A. E. (2011). La investigación en el campo de la didáctica de las ciencias sociales y su dinámica de articulación en un grupo de universidades públicas en Colombia. Uni-pluri/versidad, 11(2). Recuperado de http://200.24.17.10/bitstream/10495/2943/1/Quiroz_Ruth_2011_investigacion_campo_didactica.pdf

Red colombiana de grupos de investigación en didáctica de las ciencias sociales (20/03/2020). [Mensaje de un Blog]. Recuperado de https://redcolombianadcs.blogspot.com/

Rodríguez, S. P., y Acosta, W. A. (2017). La emergencia de la didáctica de las ciencias sociales: ¿campo en consolidación o en disgregación? Folios, (25), 37-52. Recuperado de https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RF/article/view/6071/5030

Sánchez, N. (2012). Las ciencias sociales escolares entre 1984-2010 en Colombia (Tesis de maestría). Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia. Recuperado de https://www.academia.edu/8735641/Las_Ciencias_Sociales_escolares_en_Colombia_1984-2010

Silva, O. B. (2013). Balance historiográfico sobre la enseñanza de las Ciencias Sociales en Colombia. Memorias del Coloquio Internacional sobre Educación, Pedagogía y Didáctica. Problemas Contemporáneos, 22-42.

Silva, O., y Martínez, N. (2008). Innovación y enseñanza de las ciencias sociales. IIEC, 2(3), 4-10

Velasco, C. P. (2014). La historia de la enseñanza de las ciencias sociales como referente para la transformación crítica de las prácticas educativas. Uni-pluriversidad, 14(1), 78-89.

Velasco, C. P. (2018). Las reformas al currículo oficial: la configuración de Las ciencias sociales escolares en la educación secundaria en Colombia (1939-1974). Uni-pluriversidad, 18(1), 78-93. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7007279

Zambrano, L. A. (2016). Pedagogía y didáctica: esbozo de las diferencias, tensiones y relaciones de dos campos. Praxis & saber, 7(13), 45-61. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5601292