Vol. 11 No. 2 (2020): Revista Cambios y Permanencias
DOSSIER VIII ENCUENTRO INTERNACIONAL DE HISTORIA ORAL Y MEMORIAS

Uses of oral statements at teaching recent history: analysis of an experience/the analysis of an experience

Alicia V. Gartner
Universidad de Buenos Aires
Bio
Gladys E. López
Universidad de Buenos Aires
Bio

Published 2020-12-16

Keywords

  • Oral History,
  • Teaching of Recient History

How to Cite

Gartner, A. V., & López, G. E. (2020). Uses of oral statements at teaching recent history: analysis of an experience/the analysis of an experience. Cambios Y Permanencias, 11(2), 1173–1190. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/11745

Abstract

This work analyzes the contributions of oral history at time of teaching the recent events of Argentine history based in the experience taken from one oral history and memory workshop developed by studients of one high school locatad at the southen part of the city of Buenos Aires.The research topic was the reppresive actions taken by the army and different armed forces during the last dictatorship (1976-1983) agaist the neighbours and workes who lived in the neighbourhood where the school is located. The objetive of this research was seeing how the national history and the neighborhood history were related.For this research was used oral history as the main source and due to that we get to know different life histories that leads to a deeper development of this topic, especially in some particular issues like " clandestine repression" and "state terrorism".

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adorno, T. (1998). Educación para la emancipación. Madrid, España: Morata.

Azpiazu, D., Schorr, M., y Basualdo, V. (2010). La industria y el sindicalismo de base en la Argentina. Bs. As., Argentina: Atuel.

Barela, L., Miguez, M., y García Conde, L. (2009). Algunos apuntes sobre Historia Oral. Buenos Aires, Argentina: Instituto Histórico de la Ciudad de Buenos Aires. Recuperado de http://www.historiaoralargentina.org

Basualdo, E. (2010). Estudios de Historia Económica Argentina Desde mediados del siglo XX a la actualidad. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.

Belini, C., y Korol, J. C. (2012). Historia económica de la Argentina en el siglo XX. Buenos. Aires, Argentina: Siglo XXI.

Calveiro, P. (1998). Poder y desaparición. Los campos de concentración en Argentina. Buenos Aires, Argentina: Colihue.

Duhalde, E. L. (1999). El Estado terrorista argentino. Buenos Aires, Argentina: Eudeba.

Dussel, I., Finocchio, S., y Gojman, S. (1997). Haciendo Memoria en el país de Nunca Más. Buenos Aires, Argentina: Eudeba.

Jelin, E. (2001). ¿De qué hablamos cuando hablamos de memorias? En E. Jelin, Los trabajos de la memoria. España: Siglo Veintiuno editores.

Llona, M. (2012). Historia oral: la exploración de las identidades a través de la historia de vida. En Ll. Miren. (coord.) Entreverse: teoría y metodología práctica de las fuentes orales. Bilbao, España: Universidad de País Vasco.

Necoechea G. G., y Pozzi, P. (2008). Cuéntame cómo fue. Introducción a la historia oral. Buenos Aires, Argentina: Imago Mundi.

Pozzi, P. (2012). Esencia y práctica de la historia oral. Historia, Voces y Memoria, (4).

Raggio, S. (2004) La enseñanza del pasado reciente. Hacer memoria y escribir la historia en el aula. Revista Clio & Asociados, (vol. 5).

Entrevistas

Alejandra y Juan (2007) Entrevistados por alumnos, alumnas y docentes del taller de Memoria e Historia Oral, de la Escuela de Educación Media (E.E.M.) Nº 2 Distrito Escolar (D.E.) 4to de la Ciudad de Buenos Aires, Argentina en el marco del proyecto: Recuperando Historias de vida. La dictadura en La Boca y Barracas, Jóvenes por la Memoria. Recordamos para el Futuro.

Fernando (2007) Entrevistado por alumnos, alumnas y docentes del taller de Memoria e Historia Oral, de la Escuela de Educación Media (E.E.M.) Nº 2 Distrito Escolar (D.E.) 4to de la Ciudad de Buenos Aires, Argentina en el marco del proyecto: Recuperando Historias de vida. La dictadura en La Boca y Barracas, Jóvenes por la Memoria. Recordamos para el Futuro.