Vol. 11 No. 2 (2020): Revista Cambios y Permanencias
DOSSIER VIII ENCUENTRO INTERNACIONAL DE HISTORIA ORAL Y MEMORIAS

The pedagogical potential of rights archives humans and historical memory

Clara Castro Sánchez
Universidad Pedagógica Nacional
Bio
Johanna Huepa Salcedo
Universidad Pedagógica Nacional
Bio
Luis Garzón Acosta
Universidad Pedagógica Nacional
Bio
Ricardo Castro
Universidad Pedagógica Nacional
Bio

Published 2020-12-16

Keywords

  • Archives,
  • Human Rights,
  • Historical Memory,
  • social organizations,
  • victims,
  • Pedagogic of the Memory
  • ...More
    Less

How to Cite

Castro Sánchez, C., Huepa Salcedo, J., Garzón Acosta, L., & Castro, R. (2020). The pedagogical potential of rights archives humans and historical memory. Cambios Y Permanencias, 11(2), 1344–1358. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/11754

Abstract

The archives of human rights and historical memory are understood as the documentary heritage that has promoted processes of denunciation and dignity of the victims who have suffered different types of violence in Colombia. The files contain an immeasurable pedagogical wealth since they are made up by various narratives and documents which point out demanding paths and continuous searching for justice. The archives highlight the victims and the social organizations position as memory entrepreneurs and their active role in the fighting against impunity and the resistance against oblivion.

This article places the reflection that the pedagogical potential of the archives of Human Rights and Historical Memory of social organizations and victims have in the formation of historical individuals, the construction of knowledge and its contribution to the training of teacher who are committed with the social transformation and the construction of peace from an ethical and political perspective which contributes to the new generations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Centro Nacional de Memoria Histórica CNMH. (2015). Claves Conceptuales. Caja de herramientas para la formación de gestores de archivos de derechos humanos, DIH y memoria histórica. Bogotá, Colombia: CNMH.

Giraldo Lopera, M. (2017). Archivos, derechos humanos y memoria colectiva. Una revisión de la literatura académica internacional. Revista interamericana de Bibliotecología, 40(2), 125-144. doi:10.17533/udea.rib.v40n2a02

Giraldo, J. (2003). Búsqueda de verdad y justicia. Seis experiencias de posconflicto. Bogotá, Colombia: CINEP.

Giraldo, J. (2015). Comisión histórica del conflicto y sus víctimas Aportes sobre el origen del conflicto armado en Colombia, su persistencia y sus impactos. Bogotá, Colombia: (S. E.).

LECO. (2017). Diplomado en Archivos de Derechos Humanos y memoria histórica. Práctica Pedagogía, memoria y derechos humanos. (S. L.).

Rodríguez, C. (2017). El baúl de los recuerdos: Los archivos de derechos humanos como fuente constitutiva de una pedagogía de la memoria (Tesis de pregrado). Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá, Colombia.

Sacavino, S. (2015). Pedagogía de la memoria y educación para el “nunca más” para la construcción de la democracia. Folios 41, 69-85.