From memory of conflict to school. The memory of boys and girls in Cali- Colombia
Published 2020-12-16
Keywords
- armed conflict,
- childhood,
- school,
- memory,
- oral history
How to Cite
Abstract
Colombia has lived through several moments of war where children have been invisible to adults, especially in matters related to the Colombian armed conflict, in response to this problem, some laws that promoted education for peace emerged. However, the child has been a historical construction of adults; Therefore, if Colombia wants to build a culture of peace, it is essential to know the experience of the armed conflict that children have, they have much to contribute from their memories and experiences. The Colombian State must take advantage of the school as the most effective mechanism they have, to work with children who have been raised in territories of armed conflict because these children allow us to visualize other views about the armed conflict and their dialogue will also help to heal the adult potential.
Downloads
References
Barrientos Barría, C., y Corvalán Pino, N. (1996). Cosas de niños. Investigación de la experiencia histórica infantil en los procesos de modernización. Última decada, (4), 1-5. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/195/19500410.pdf
Benadiba, L. (S. F.). Historia oral, relatos y memorias. Argentina: Editorial Maipue. Recuperado de http://www.maipue.com.ar/indice/coleccion/Historia%20oral,%20relatos%20y%20memoria.pdf
Carretero, M. Y., y Borrelli (2008). Memorias recientes y pasados en conflicto: ¿cómo enseñar historia reciente en la escuela? Barcelona, España: Universitat de Barcelona. Recuperado de http://www.ub.edu/histodidactica/images/documentos/pdf/carretero-borrelli.pdf
Constitución Política de Colombia [Const.] (1991). Recuperado de http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/constitucion_politica_1991.html
Fayad Sierra, J. (2006). La niñez en Santiago de Cali a comienzos del siglo XX: Genealogía de instituciones y construcción de subjetividad (Tesis doctoral). Universidad del Valle, Santiago de Cali, Colombia.
Jelin, E. (16 de septiembre de 2013). Hay que olvidar para poder vivir. El telégrafo. Recuperado de http://tinyurl.com/y9e7m3yb
Jelin, E. (2002). Memorias de la represión: Los trabajos de la memoria. Madrid, España: Siglo XXI de España editores.
Lacapra, D. (2017). La historia y sus límites. Humano, animal, violencia. Revista de Historia de las Ideas Políticas. Recuperado de file:///C:/Users/Usuario/Downloads/57508-Texto%20del%20art%C3%ADculo-116060-2-10-20171116.pdf
Mariezkurrena Iturmendi, D. (2008). La historia oral como método de investigación histórica. Gerónimo de Uztariz, (23/24), 227-233. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3264024
Por la cual se establece la Cátedra de la Paz en todas las instituciones educativas del país. Ley 1732 de 2014. (1 de septiembre de 2014). Recuperado de https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=https://www.funcionpublica.gov.co/59313#:~:text=DECRETA%3A,media%20como%20una%20asignatura%20independiente
Subsecretaría de Educación Básica. (2011). Enseñanza y aprendizaje de la historia en la educación básica. Barcelona, España: Universitat de Barcelona. Recuperado de http://www.ub.edu/histodidactica/images/documentos/pdf/ensenanza_aprendizaje_historia_educacion_basica.pdf
UNICEF. (S. F.). Convención sobre los Derechos del Niño. [Documento Web]. UNICEF. Recuperado de https://www.unicef.org/spanish/crc/index_30229.html