Vol. 11 No. 2 (2020): Revista Cambios y Permanencias
DOSSIER VIII ENCUENTRO INTERNACIONAL DE HISTORIA ORAL Y MEMORIAS

Identification, solidarity and social movements. The voices of teachers in the Mexican student movement of 1968

Ricardo Chávez Cruz
Universidad Nacional Autónoma de México
Bio

Published 2020-12-16

Keywords

  • Social movements,
  • identification, group ideals,
  • solidarity,
  • established and marginalized figuration

How to Cite

Chávez Cruz, R. (2020). Identification, solidarity and social movements. The voices of teachers in the Mexican student movement of 1968. Cambios Y Permanencias, 11(2), 1729–1756. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/11776

Abstract

The objective of this work is to develop the relationships that exist between identities, group dynamics and social movements. My approach is that the support or not of social movements, whatever their type, implies an identification with them, more specifically with the ideals that guide the movement. Social movements, then, have to do with groups and their particular group ideals: there are directing ideas, demands that bring together subjects en masse and, based on this, the social movement moves on stage. The subjects support the movement or not, are in solidarity with it or not, depending on whether they identify with those ideals or guiding demands.

In order to develop the work, I will analyze the particular case of the Mexican student movement of 1968 and, for this, I will make use of the concept of established and marginalized figuration, of the sociologist Norbert Elias, and of interviews carried out with professors who worked as such in 1968. Thus, I will be relating the concept, the voices of the teachers and the group process in Mexico until 1968, in order to account for the relationships that exist between identities, groups and social movements

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre, C. (1999). Itinerarios de la historiografía del siglo XX. De los diferentes marxismos a los varios Annales. La Habana, Cuba: Centro de Investigación y Desarrollo de la Cultura Cubana Juan Marinello.

Aranguren, L. (2009). La solidaridad se dice de muchas maneras. En C. García-Rincón (coord.), Iniciativas en red, de la teoría a la práctica. Educación, participación y competencias básicas en el trabajo con jóvenes y educadores (pp. 9-24). Madrid, España: Fundación Jóvenes y Desarrollo.

Arellano, E., Bonilla, P., Chávez, R., y Pensado, P. (2020). Manifestaciones de solidaridad: los maestros en el movimiento estudiantil de 1968. En P. Pensado, Leglise, y G. Necoechea Gracia (Eds.), Recorridos solidarios. Montajes colectivos y trayectorias individuales. México: Instituto Mora.

Elias, N. (1998). La civilización de los padres y otros ensayos. Bogotá, Colombia: Editorial Norma.

Elias, N., y Scotson, J. (2016). Establecidos y marginados. Una investigación sociológica sobre problemas comunitarios. México: Fondo de Cultura Económica.

Freud, S. (2010). Psicología de las masas. Madrid, España: Editorial Alianza.

Mendoza, J. (2013). El 68 mexicano: limitaciones y alcances de una gesta heroica. Partido de los Trabajadores Socialistas. Recuperado de http://www.pts.org.ar/El-68-mexicano-limitaciones-y-alcances-de-una-gesta-heroica

Revueltas, J. (1996). México 68: juventud y revolución. México: Editorial Era, D. F.

Entrevistas

Campa Uranga, M. F. (23 de julio de 2018). Entrevistado por P. Pensado Leglise, E. Arellano Salazar, Á. Castilla Cora, y P. Bonilla Juárez. Ciudad de México, México.

Hernández Gamundi, F. (30 de julio de 2018). Entrevistado por P. Pensado Leglise, E. Arellano Salazar, y Á. Castilla Cora. Ciudad de México, México.

Hernández Guerrero, D. (20 de abril de 2018). Entrevistado por P. Pensado Leglise, E. Arellano Salazar, y Á. Castilla Cora. Cuernavaca, Morelos, México.

Hernández, S. (18 de abril de 2018). Entrevistado por P. Pensado Leglise, y R. Chávez Cruz. Ciudad de México, México.

Lara Aparicio, M. (23 de febrero de 2018). Entrevistado por P. Pensado Leglise, y E. Arellano Salazar. Ciudad de México, México.

Méndez, de los R. (23 de febrero de 2018). Entrevistado por P. Pensado Leglise, y E. Arellano Salazar. Ciudad de México, México.

Meneses Minor, E. (8 de marzo de 2018). Entrevistado por P. Pensado Leglise, y E. Arellano Salazar. Ciudad de México, México.

Ramírez Hernández, G. (1 de agosto de 2018). Entrevistado por P. Pensado Leglise, E. Arellano Salazar, Á. Castilla Cora, y P. Bonilla Juárez. Ciudad de México, México.

Schettino Maimone, E. (17 de abril de 2018). Entrevistado por P. Pensado Leglise, P. Bonilla Juárez, y Á. Castilla Cora. Ciudad de México, México.

Vázquez Gutiérrez, A. (30 agosto, 7 de septiembre, 2018). Entrevistado por P. Pensado Leglise, E. Arellano Salazar, Á. Castilla Cora y P. Bonilla Juárez. Ciudad de México.