Vol. 12 No. 1 (2021): Revista Cambios y Permanencias
Dossier Representaciones de la violencia en la literatura infantil y juvenil

The underlying violence in Mexican children's discourse

Silvia Garza Garza
Educadores somos todos, A.C.
Bio

Published 2021-06-28

Keywords

  • violence,
  • Discourse analysis,
  • children,
  • Mexico,
  • assertive masculinity,
  • courtesy,
  • verbal extenuating circumstances
  • ...More
    Less

How to Cite

Garza Garza, S. (2021). The underlying violence in Mexican children’s discourse. Cambios Y Permanencias, 12(1), 173–196. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/12383

Abstract

This paper presents the rhetorical tools that mitigate, validate, or legitimize violence as a mechanism of social interaction in children ages 6 to 12 in Mexico City. It is based on an analysis of the discourses of 3,000 children portraying the most important cultural aspects that sustain violent subjective interaction and the historic cultural facts that gave birth to the lessons that encourage the normalization of social violence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abduca, L., Perez, V., y Ainora, J. M. (2007). La violencia invisible: La "normalización" del castigo en los procesos de socialización. IV Jornadas de Jóvenes Investigadores. Instituto de Investigaciones Gino Germani, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires, Argentina.

Albaladejo, T. (1990a). Semántica extensional e intensionalización literaria: el texto narrativo. Separata de EPOS, Revista de Filología.

Albaladejo, T. (1990). Estructuras retóricas y estructuras semióticas (Retórica y hecho literario). Investigaciones Semióticas III (Retórica y Lenguajes). Actas del III Simposio Internacional de la Asociación Española de Semiótica, Vol. I. Universidad Nacional de Educación a Distancia, Madrid, España.

Amossy, R. (2017). Apología de la polémica. Buenos Aires, Argentina: Prometeo.

Baron, R.A., y Byrne, D. (1982). Exploring Social Psychology. Boston, EE.UU.: Allyn and Bacon, Inc.

Beristáin, H. (1985). Diccionario de retórica y poética. México: Porrúa.

Bravo, D. (1999). ¿Imagen “positiva” vs. imagen “negativa”? pragmática sociocultural y componentes de fase. Oralia: Análisis del discurso oral, (2), 155-184. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/337545754_Pragmatica_socio- cultural_La_configuracion_de_la_imagen_social_como_premisa_socio- cultural_para_la_interpretacion_de_actividades_verbales_y_no_verbales_de_imagen

Curcó, C. (1998). ¿No me harías un favorcito?: Reflexiones en torno a la expresión de la cortesía verbal en el español de México y el español peninsular. En: H. Haverkate, G. Mulder y C. Fraile Maldonado (eds), La pragmática lingüística del español: Recientes desarrollos, Diálogos Hispánicos (pp. 129-173). Amsterdam-Atlanta, EE.UU.: Rodopi Bv Editions.

Curcó, C. (2014). Un comentario en torno a la noción de imagen. En: Flores T., I. Bonfiglio (eds), Imagen y (des)cortesía en el discurso: Perspectivas interdisciplinarias (imagen, actos de habla y atenuación) (pp. 19-53). Nuevo León, México: UANL- EDICE.

Dascal. (2008). Dichotomies and Types of Debate, Controversy and Confrontation, Eemeren. Amsterdam, Philadelphia Benjamins, EE.UU.

Félix Brasdefer, C. (2006). Linguistic politeness in Mexico: Refusal strategies among male speakers of Mexican Spanish. Journal of Pragmatics, USA, 38(12).

Félix Brasdefer, C. (2009). Estado de la cuestión sobre el discurso de la (des)cortesía y la imagen social en México. En L. Rodríguez Alfano (ed), La (des)cortesía y la imagen social en Mexico. Estudios semiótico-discursivos desde varios enfoques analíticos. Nuevo León, México: UNAM-EDICE.

González López, G. (2019). Secretos de familia: incesto y violencia sexual en México. México: Siglo XXI.

Jablonka, I. (2020). Hombres justos, del patriarcado a las nuevas masculinidades. Barcelona, España: Anagrama.

León Portilla, M. (1961). Los antiguos mexicanos a través de sus crónicas y cantares. México: Fondo de Cultura Económica.

León Portilla, M. (ed.). (1990). Testimonios de la antigua palabra. Madrid, España: Historia 16.

Lohfink, N. (1990). Violencia y pacifismo en el antiguo testamento. España: Editorial Desclée De Brouwer.

Milgram, S. (1974). Obediencia a la autoridad. Un punto de vista experimental. Bilbao, España: Biblioteca de psicología-Ed / Desclée de Brouwer.

Oleron, P. (1985). El niño y la adquisición del lenguaje. Madrid, España: Ed. Morata.

Petofi, J. S. (1979). La representación del texto y el léxico como red semántica. En J. Petofi, y A. García Berrio (Ed.), Lingüística del texto y crítica literaria (pp. 215-242). Madrid, España: Comunicación.

Piaget, J. (2012). La formación del símbolo en el niño: imitación, juego y sueño. Imagen y representación. México: Biblioteca de Psicología, psiquiatría y psicoanálisis / Fondo de Cultura Económica.

Quaglia, M. (1996). El poder y el deber en la cortesía verbal: Un estudio contrastivo del español y del italiano. Estudios de Lingüística Aplicada, 23-24.

Rodríguez Alfano, L. (2009). La (des) cortesía y la imagen social en México. Estudios semiótico-discursivos desde varios enfoques analíticos. Nuevo León, México: UANL- EDICE.

Rodríguez Pequeño, J. (2008). Géneros literarios mundos posibles. Madrid, España: Eneida.

Schopenhauer, A. (2002). El arte de tener razón-Expuesto en 38 estratagemas. Madrid, España: Alianza.

Van Dijk, T. A. (1989). Estructuras y funciones del discurso. México: Siglo XXI.

Van Dijk, T. A. (2009). Discurso y poder. Barcelona, España: Gedisa.