Vol. 12 No. 2 (2021): Cambios y Permanencias
Dossier Experiencias y prácticas de investigación

From readings to collective production. Writings from critical and socio-subjective reflection towards an innovative sentipensar in Social Science. A South-Patagonian approach

Celina Pejkovic
Universidad Nacional de la Patagonia Austral
Bio
Mónica Viviana Norambuena
Universidad Nacional de la Patagonia Austral
Bio
Pedro Ignacio Cornejo
Universidad Nacional de la Patagonia Austral
Bio
Mariana Antonela Trinidad
Universidad Nacional de la Patagonia Austral
Bio

Published 2021-12-13

Keywords

  • critical thinking,
  • situated knowledge,
  • subjects in the territory,
  • sentipensares,
  • decolonialism

How to Cite

Pejkovic, C. ., Norambuena, M. V. ., Cornejo, P. I. ., & Trinidad, M. A. . (2021). From readings to collective production. Writings from critical and socio-subjective reflection towards an innovative sentipensar in Social Science. A South-Patagonian approach. Cambios Y Permanencias, 12(2), 240–278. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/12836

Abstract

In this paper we critically review our significant milestones to incorporate a new look at the subjects in the territory and the processes of knowledge around their realities. Everyday life itself acquires epistemic relevance and it is at stake when thinking about our own research trajectories and methods to build knowledge. We shared experiences, pains, joys, frustrations and, during the process, we delved into the manner they impacted our way of understanding the world. We seek to "enter into dialogue" with little noticed aspects in the academic field marked by the logics of production and strongly academic reproduction. To this end, the following emerging axes were taken into account in the dialogue: a) Readings; that accompanied us early b) Emphasis on difference because we perceive ourselves different as well as we can notice particular ways of being-in-the-world; c) Support because there were many "others" who provided us "parts of themselves" to encourage us forward; d) Different considerations of constructing professional roles, since our experiences challenge us to build new forms of action due to the complexity of our Latin-American contexts; e) Our way of connecting with research as a situated practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Referencias bibliográficas
  2. Escobar, A. (2003). Mundos y conocimientos de otro modo. El programa de investigación de modernidad/colonialidad latinoamericano. Tabula Rasa, (1), 51-86.
  3. Käes, R. (1993). El grupo y el sujeto del grupo. Barcelona, España: Amorrortu.
  4. Ortiz Ocaña, A., y Arias López, M. I. (2019). Hacer decolonial: desobedecer a la metodología de investigación. Hallazgos, 16(31), 147-166. doi: 10.15332/s1794-3841.2019.0031.06
  5. Salcido Serrano, R., y Sandoval Álvarez, R. (2016). El problema y el sujeto en la investigación. Metodología y Epistemología crítica. Guadalajara, México: Centro Universitario de Ciencias Sociales y Humanidades.
  6. Sandoval Álvarez, R. (2006) Escuchar, acompañar, enlazar para construir lo colectivo. Bajo el Volcán, 6(10), 141-148.
  7. Torres Carrillo, A. (2021). Hacer lo que se sabe, pensar lo que se hace. La sistematización como modalidad investigativa. Prospectiva. Revista de Trabajo Social e intervención social, (31), 27-47. doi: 10.25100/prts.v0i31.10624.
  8. Valiente, S. (2020a). Posicionar la investigación de borde. Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales, 10(1).
  9. Valiente, S. (2020b). Ser sujeto implicado y situado en la investigación. Texto inédito.
  10. Zemelman, H. (2001). Pensar teórico y pensar epistémico. Los retos de las ciencias sociales latinoamericanas. México: IPECAL. Recuperado de http://repository.unad.edu.co/bitstream/10596/5564/1/Documento7.pdf
  11. Otras referencias
  12. De Vito, D. (1996). Matilda [Film]. TriStar Pictures. Universal Pictures.
  13. Etimología de escándalo. (S. F.). Recuperado de http://etimologias.dechile.net/?esca.ndalo
  14. Lorre, C., Prady, B., y Aronsohn L. (2007). The Big Bang Theory Temporada 12, episodio 24 [capítulo de serie]. Warner Bros y Chuck Lorre Productora.
  15. Montgomery, L. M. y Walley Beckett, M. (2017). Temporada 2, episodio 10 [capítulo de serie de plataforma de streaming]. Por E. Bradley, A. Sapot, S. Catto, D. Hayward, A. Owen, M. de Pencier, M. Walley-Beckett y K. Girotti (Productores ejecutivos). Anne with an E. Pelican Ballet, Northwood Entertainment. Netflix.
  16. Sor Juana Inés de la Cruz: Respuesta a Sor Filotea de la Cruz. Ciudad de México. (1701). Recuperado de https://ensayistas.org/antologia/XVII/sorjuana/sorjuana1.htm
  17. Tarín, S. (2006). Viaje por las mentiras de la Historia Universal. Grupo editorial Norma.