The pedagogical praxis of Orlando Fals Borda. Dialogues between Popular Education and Participatory Action Research
Published 2024-09-25
Keywords
- Orlando Fals Borda,
- Paulo Freire,
- Camilo Torres Restrepo,
- Popular Education,
- Participatory Action Research
- Latin American critical thinking ...More
How to Cite
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
In this text I reflect on the pedagogical praxis developed by the Colombian sociologist Orlando Fals Borda, as a member of the group “La Rosca”, with the peasant movement of his country and I propose some clues that allow establishing relationships, bridges and dialogues between his conception of Participatory Action Research (PAR) and Paulo Freire’s Popular Education (PE). To this end: (1) I make a “general presentation” of Fals Borda’s path, giving an account of his fundamental roots, main influences and moments in the development of his scientific-pedagogical experience; (2) I characterize the dimensions of Fals Borda’s PAR and highlight the intrinsic pedagogical elements; and, (3) I propose the indissoluble relationship between PAR and PE, within the framework of a new continental epistemological paradigm of my own, pointing out the main ruptures, sutures, tasks and characteristics. These reflections are not definitive truths or closed concepts but working hypotheses, inputs for debate, invitations to discovery and contributions to continental scientific-popular struggles. As its starting point is a lecture for the political training cycle of the José Carlos Mariátegui School, in the previous Argentine winter, I tried to keep the language as colloquial as possible.
Downloads
References
- Algava, M. (2022). El abrazo caracol. Vínculo, grupo y comunalidad en la educación popular. Editorial Ciccus.
- Amin, S. (2009). La crisis. Salir de la crisis del capitalismo o del capitalismo en crisis (1.a ed.). El Viejo Topo.
- Bonilla, V. D., Castillo, G., Duplat, C., Fals Borda, O. y Libreros, A. (1972a). Por ahí es la cosa (2.a ed.). Fundación La Rosca de Investigación y Acción Social.
- Bonilla, V. D., Castillo, G., Fals Borda, O. y Libreros, A. (1972b). Causa popular, ciencia popular. Una metodología del conocimiento científico a través de la acción. Fundación La Rosca de Investigación y Acción Social.
- Da Mota Neto, J. C. (2015). Educação popular e pensamento decolonial latino-americano em Paulo Freire e Orlando Fals Borda [Tesis presentada como requisito para obtener el título de Doctor en Educación]. Univesidade Federal do Pará.
- Del Percio, E. (2021). Aportes a una teoría de la Indisciplina. Notas sobre política y epistemología. https://www.academia.edu/50161107/Aportes_a_una_teor%C3%ADa_de_la_Indisciplina_Notas_sobre_pol%C3%ADtica_y_epistemolog%C3%ADa
- Dussel, E. (2016). 14 tesis de ética. Hacia la esencia del pensamiento crítico. Editorial Trotta.
- Fals Borda, O. (2008). La subversión en Colombia. El cambio social en la historia (4.a ed.). Fica-Cepa.
- Fals Borda, O. (2010). La investigación-acción participativa: Política y epistemología. En J. M. Rojas Guerra (Ed.), Antología. Orlando Fals Borda (pp. 205-214). Universidad Nacional de Colombia.
- Fals Borda, O. (2012). Ciencia, compromiso y cambio social (N. A. Herrera Farfán y L. López Guzmán, Eds.; 1.a ed.). Editorial El Colectivo.
- Fals Borda, O. (2017). De la pedagogía del oprimido a la Investigación participativa. Intervención de Orlando Fals Borda, en el acto de homenaje a Paulo Freire (Bogotá, 4 de mayo de 2005). En D. Educativa (Ed.), Aportes 61. Paulo Freire y Orlando Fals Borda, educadores populares (pp. 127-137). Imprenta Librería Salesiana.
- Herrera Farfán, N. A. (2014). Orlando Fals Borda, pedagogo de la praxis. Anales de la Universidad Central del Ecuador, (1)372. http://revistadigital.uce.edu.ec/index.php/ANALES/article/view/84]
- Herrera Farfán, N. A. (2018). Saber colectivo y poder popular. Tentativas sobre Orlando Fals Borda (1.a ed.). Editorial El Colectivo - Ediciones Desde Abajo.
- Herrera Farfán, N. A. (2022). Investigación-Acción Participativa. Los aportes de Orlando Fals Borda a la Psicología Social Comunitaria [Tesis de maestría en Psicología Social Comunitaria]. Universidad de Buenos Aires.
- Herrera Farfán, N. A. (2023). Reflexiones sobre la Modernidad y la noción de «sujeto» de la epistemología tradicional. Programa APEX.
- Herrera Farfán, N. A. y Torres Carrillo, A. (2023). Orlando Fals Borda y la Investigación Participativa (1.a ed.). Editorial Laboratorio Educativo.
- Jaramillo Jiménez, J. E. (2015). Orlando Fals Borda: Intelectual «anfibio» entre la academia, el compromiso ético y los movimientos sociales. Revista Aleph, (172).
- Jaramillo Jiménez, J. E. (2017). Estudiar y hacer sociología en Colombia en los años sesenta. Ediciones Universidad Central.
- Mazzeo, M. (2023). «Democracia» contra Democracia. (O la política contra lo político). A propósito de los cuarenta años de democracia en Argentina (1983-2023). Muchos Mundos Ediciones.
- Rauber, I. (2013). Revoluciones desde abajo. Gobiernos populares y cambio social en Latinoamérica. Peña Lillo - Continente.
- Rauber, I. (2018). Descolonizar la subjetividad. Hacia una nueva razón utópica indo-afro-latinoamericana. [En diálogo con Lidia Fragale]. (Digital). Instituto de Filosofía.
- Rauber, I. (2020). Epistemologías desde abajo. Pistas para un pensamiento crítico situado, con pertenencia de clase. http://isabelrauber.blogspot.com/2020/02/epistemologias-desde-abajo.html?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed:+CdigoRauber+
- Sánchez Vásquez, A. (2003). Filosofía de la praxis (2.a ed.). Siglo XXI Editores.
- Torres Carrillo, A. (s. f.). La investigación social alternativa y la educación popular. Revista Educación Hoy, 19-30.
- Torres Carrillo, A. (2015). La investigación acción participativa: Entre las ciencias sociales y la educación popular. La Piragua, Revista Latinoamericana y Caribeña de Educación y Política, 141, 11-20.
- Torres Carrillo, A. y Barragán Cordero, D. (2017). La sistematización como investigación interpretativa crítica. Editorial El Búho - Corporación Síntesis.
- Vega Cantor, R. (2015). La universidad de la ignorancia. Capitalismo académico y mercantilización de la educación superior. Ocean Sur.
- Vega Cantor, R. (2019). El capitaloceno. Crisis civilizatoria, imperialismo ecológico y límites naturales (1.a ed.). Teoría y Praxis.