Investigadores en Formación
The educational decentralization process in Colombia: a view from the experience the case of Peñoncito, Magdalena
Keywords
- Life history,
- educational decentralization,
- Colombia,
- Peñoncito
How to Cite
Pinilla Cañón, E. A. (2017). The educational decentralization process in Colombia: a view from the experience the case of Peñoncito, Magdalena. Cambios Y Permanencias, 8(2), 396–414. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/7789
Abstract
During the second half of the 20th century and the beginning of the 21st century, the Colombian educational sector showed a series of changes due to the Decentralization process, characterized by a broad restructuring of the State and the rethinking of public policies. This was reflected in the education of the community of Peñoncito to the south of the department of Magdalena and is evidenced through the teaching experience of Lidys María Corrales Vergara, starting from a life history exercise, which synthesizes 42 years of service to the community in the period between 1974-2016.
Downloads
Download data is not yet available.
References
Arjona G., A. y Checa Olmos, J. C. (1998). Las historias de vida como método de acercamiento a la realidad social. La Gazeta Antropologica, 5.
Cantor, R. V. (1999). Historia Conocimiento y enseñanza. La cultura popular y la historia oral en el medio escolar. Santafé de Bogotá: Antropos.
Condori, M. (1989). Historia conocimiento y enseñanza. La historia oral y la historia de vida en el contexto escolar. Santafé de Bogotá: Antropos.
Gropello, E. D. (1999). Los modelos de descentralización educativa en América Latina. CEPAL, 153.
Lopes, A. (2011). Historias de vida en educación: biografías en contexto. Las historias de vida en la formación docente: orígenes y niveles de la construcción de identidad de los profesores., 26.
MEN, M. d. (2006). Balance del Plan Decenal de Educación 1996¬2005: La educación un compromiso de todos. Colombia: Centros de estudio de desarrollo económico CEDE.
Ministerio de Educación Nacional, M. (26 de enero de 2014). Escuela Nueva en Colombia. Obtenido de http://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-340089.html (15/06/2016).
Suarez, D., y Ochoa, L. (2005). La documentación narrativa de experiencias pedagógicas. Una estrategia para la formación de docentes. Buenos Aires: Ministerio de Educación Ciencia y Tecnología.
Cantor, R. V. (1999). Historia Conocimiento y enseñanza. La cultura popular y la historia oral en el medio escolar. Santafé de Bogotá: Antropos.
Condori, M. (1989). Historia conocimiento y enseñanza. La historia oral y la historia de vida en el contexto escolar. Santafé de Bogotá: Antropos.
Gropello, E. D. (1999). Los modelos de descentralización educativa en América Latina. CEPAL, 153.
Lopes, A. (2011). Historias de vida en educación: biografías en contexto. Las historias de vida en la formación docente: orígenes y niveles de la construcción de identidad de los profesores., 26.
MEN, M. d. (2006). Balance del Plan Decenal de Educación 1996¬2005: La educación un compromiso de todos. Colombia: Centros de estudio de desarrollo económico CEDE.
Ministerio de Educación Nacional, M. (26 de enero de 2014). Escuela Nueva en Colombia. Obtenido de http://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-340089.html (15/06/2016).
Suarez, D., y Ochoa, L. (2005). La documentación narrativa de experiencias pedagógicas. Una estrategia para la formación de docentes. Buenos Aires: Ministerio de Educación Ciencia y Tecnología.