Vol. 8 No. 2 (2017): Revista Cambios y Permanencias
Dossier: III Encuentro Nacional de Historia Oral y memoria

The fotonovela in the narration and teaching of neighborhood history: the south mountain of indian

Nelson David Oviedo Rojas
Universidad Distrital Francisco José de Caldas
Bio

Keywords

  • Fotonovela,
  • territory,
  • neighbourhood history,
  • collective memory

How to Cite

Oviedo Rojas, N. D. (2017). The fotonovela in the narration and teaching of neighborhood history: the south mountain of indian. Cambios Y Permanencias, 8(2), 878–909. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/7827

Abstract

The aim of this paper is to show the results from the research developed in a pedagogy practice at “Hunza” public high school, with last year students during the last semester of 2016 and the first one in 2017. This research was focused on teaching history by neighbourhood history and construction of memory by the students. The social research methodology implemented on this project was: collective reconstruction of memory and social cartography. This research was develop within the alternatives pedagogies and social science teaching practices seminary at the Universidad Distrital FJC, LEBECS.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aparici, R. (1992). El comic y la fotonovela en el aula. Madrid: Consejería de Educación y Cultura de la Comunidad de Madrid.

Baena, G. (1998) Instrumentos de investigación. México D.F, México. Editores Mexicanos Unidos S. A

Bruner, J. (1997). La educación, puerta de la cultura. Madrid: Visor.

Bruner, J. (2003). La fábrica de historias. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Betancourt, D. (1993). La enseñanza de la historia en tres niveles. Bogotá: Editorial del magisterio.

Casado, F. (2004). La fotonovela y su utilización como recurso expresivo en el aula. Revista Científica de Comunicación y Educación, (22), 95-93.

Carretero, M., Rosa, A., González, M. and Berti, A. (2006). Enseñanza de la historia y memoria colectiva. Buenos Aires: Paidós.

Centro Nacional de Memoria Histórica (2015). Claves para navegar por la memoria histórica. Bogotá, Colombia: CNMH.

De Sousa Santos, B. (1991). Una cartografía simbólica de las representaciones sociales. Prolonguemos una concepción posmoderna del derecho. Nueva Sociedad, (116), 18-38.

Díaz, H., Molina, B. y Manacorda de Rosetti, M. (1975). La fotonovela y la iniciación literaria. Buenos Aires: Kapelusz.

Erll, A.; Córdoba, J. y Louis, T. (2012). Memoria colectiva y culturas del recuerdo. Bogotá: Universidad de los Andes, Facultad de Ciencias Sociales-CESO, Departamento de Lenguajes y Estudios Socioculturales.

Finocchio, S. (2016). Los CBC y la enseñanza de las Ciencias Sociales ¿Qué nos aportan la Didáctica de las Ciencias Sociales? Serie pensar en el aula.
Halbwachs, M. (2004). La memoria colectiva; traducción de Inés Sancho-Arroyo. (1ra Edición)- Zaragoza: Presas Universitarias de Zaragoza, España.

Jelin, E. (2002). Los trabajos de la memoria. Madrid, España: Siglo XX Editores.

Jiménez B., A. and Guerra García, F. (2009). Las luchas por la memoria. Bogotá́: Universidad Distrital Francisco José́ de Caldas, Instituto para la Pedagogía, la Paz y el Conflicto Urbano.

Lomas, C. y Viñao, A. (2011). Lecciones contra el olvido. Madrid, España: Editorial Octaedro.

Mariño S, G. (1990). Análisis y elaboración de fotonovelas. Bogotá́, Colombia: Enda América Latina.

Niño, S. S. (1979). Hacia dónde va el pueblo de Bogotá. Bogotá: Tercer Mundo.


Documentos oficiales:

Congreso de Colombia. (8 de febrero de 1994) Ley General de Educación.