Vol. 9 No. 2 (2018): Revista Cambios y Permanencias
Artículos

Conceptual Creating awareness. The use of the film as a resource to approach cultural identity. Mad Men and the American idiosyncrasy in the 1960s

María Soledad Barrionuevo
ISP. Joaquín V. González, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires
Bio

Published 2018-12-20

Keywords

  • narrative language,
  • film representations,
  • Mad Men

How to Cite

Barrionuevo, M. S. (2018). Conceptual Creating awareness. The use of the film as a resource to approach cultural identity. Mad Men and the American idiosyncrasy in the 1960s. Cambios Y Permanencias, 9(2), 104–118. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/9175

Abstract

This paper was created as a result of the participation of the congress “Enseñanza de las Lenguas y las Literaturas” organized by the Teacher Training College of English Joaquin V. Gonzalez in 2016, where the main topic was the teaching of a second language and the comprehension through different gadgets. Most colleges tend to use mainly text books in order to explain the culture of a society. We proposed another way to approach the problem, which is through the projection and analysis of motion pictures. For that reason, we presented the case of the TV series Mad Men so as to explore the connection between art and history, since spoken culture is fundamental for the communication of a language. We also ponder on the use of these resources in the class room.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Aumont, J. (1992). Ilusión y representación. En Jacques Aumont. La Imagen. Barcelona: Paidós.
2. Anderson, B. (1993).Comunidades imaginadas. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
3. Bordwell, D. (1997). La narración en el cine de ficción. Mexico: Paidos.
4. Castoriadis, C. (1983). La institución imaginaria de la sociedad, Tomo I. Barcelona: Tusquets.
5. Cid Jurado, A. (2007). El desembarco de Normandía y el imaginario cinematográfico: del hecho fílmico a la reconstrucción del hecho histórico. Semióticas del Cine. Maracaibo: Colección de Semiótica Latinoamericana No. 5.
6. Coontz, S. (2010). Why 'Mad Men' is TV's most feminist show, Washington Post. Recuperado de: [http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2010/10/08/AR2010100802662.html.
7. Croce, B. (1960).La Historia como hazaña de la libertad. México: Fondo de Cultura Económica.
8. Chartier, R. (1992).El mundo como representación. Estudios sobre la Historia Cultural. Barcelona: Gedisa.
9. De Certau (1999). La escritura de la historia. Mexico: Ediciones Gallimard.
10. Engelhardt, T. (1997). El fin de la cultura de la victoria. Estados Unidos, La guerra fría y el desencanto de una generación. Barcelona: Paidós.
11. Geertz, C. (2003).La interpretación de las culturas. Barcelona: Gedisa.
12. Giroux, H. A (1997) Pedagogía y política de la esperanza. Teoría, cultura y enseñanza. Una antología crítica. Buenos Aires: Amorrortu.
13. Gruppi, L. (1978). El concepto de hegemonía en Gramsci. México: Ediciones de Cultura Popular.
14. Hobsbawm, E. (1997).Naciones y Nacionalismo desde 1780. Barcelona: Crítica.
15. Madison, A. (2015). “Mad Men” failed its black women — and squandered those opportunities to tell a richer story. Salon.com. Recuperado de:http://www.salon.com/2015/05/11/mad_men_failed_its_black_women_%E2%80%94%C2%A0and_squandered_those_opportunities_to_tell_a_richer_story/
16. Menéndez M., et al. (2014). Los iconos populares como instrumentos de violencia simbólica: el caso de MadMen, Oceánide, (6). ISSN: 1989-6328. Recuperado de: http://oceanide.netne.net/articulos/art6-7.php.
17. Misiroglu, G. (2013). American Countercultures An Encyclopedia of Nonconformists, Alternative Lifestyles, and Radical Ideas in U.S. History. New York:M.E. Sharpe, Inc.
18. Plan Curricular Institucional: Profesorado de Educación Superior en Inglés. Instituto Superior del Profesorado, Dr. Joaquín V. González, Ciudad Aútónoma de Buenos Aires, Argentina. Recuperado de: http://institutojvgonzalez.buenosaires.edu.ar/archivos/planes/pci_ingles5_RS_490_2015.pdf.
19. Schifino, M. (2011). ¿Series de oro?: Mad Men, Revista de libros de la Fundación CajaMadrid, (173),32-35. Recuperado de: http://www.jstor.org/stable/41329497
20. Zinn, H. (2005).La otra historia de Estados Unidos. Desde 1942 hasta hoy. New York: Siete Cuentos.