Vol. 20 No. 2 (2019): Revista Docencia Universitaria
Articles

Trend of the social work enrollment in the University of Zulia-Venezuela. Reality and perspectives

Eglee J. Vargas-Acosta
Universidad del Zulia. Maracaibo, Venezuela
Bio
Raquel Saez González
Universidad del Zulia. Maracaibo, Venezuela
Bio
Rosalba Rojas
Universidad del Zulia. Maracaibo, Venezuela
Bio

Published 2019-12-20

Keywords

  • student enrollment,
  • dropout,
  • university education,
  • country context,
  • Venezuela

How to Cite

Vargas-Acosta, E. J., Saez González, R., & Rojas, R. (2019). Trend of the social work enrollment in the University of Zulia-Venezuela. Reality and perspectives. Revista Docencia Universitaria, 20(2), 39–54. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistadocencia/article/view/10528

Abstract

The article presents an analysis of the student enrollment of the School of Social Work of the Universidad del Zulia (Venezuela), specifically it describes the student registration by semester and curricular units according to the current study plan, establish the current trend of the School and finally overcome the approach of the quantitative estimation of the phenomenon by means of the design of intervention strategies that allow to maintain or retain the students in the continuation of their studies. Methodologically, it was approached from the perspective of quantitative, descriptive and transactional research. The data corresponded to the second period of 2017 and the first and second of 2018, obtained from the automated academic information system (SADIA), and statistically processed. The results show a low student enrollment, especially in the first semesters of the degree, with a decrease of approximately 40% per semester. It concludes with a downward trend in student enrollment in the School of Social Work, in the medium and long term, probably due to the difficult social, economic and political situation that the country is currently facing, especially the lack of university transportation and the student dining room, coupled with the shortage of cash by students, among other factors.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ACNUR (2019). Refugiados y migrantes de Venezuela superan los cuatro millones. https://www.acnur.org/noticias/press/2019/6/5cfa5eb64/ refugiados-y-migrantes-de-venezuela-superan-los-cuatromillones-acnur-y.HTML

Arias, F. (1999). El proyecto de investigación. Guía para su elaboración. 3a edición. Editorial Episteme. Caracas, Venezuela.

Asamblea Nacional de Venezuela (2017). Declaratoria de Emergencia Humanitaria Compleja del Sector de la Educación. CaracasVenezuela

Asociación Venezolana de Rectores de Universidades-AVERU (2015). Universidades darán respuesta a asignación de cupos OPSU. Recuperado de http://diarioelvistazo.com/ universidades-responderan-medida-de-asignacion-de-cupospor-la-opsu/

Diario El Vistazo, Nacionales (25/5/2015). Consultado en marzo de 2019: http://diarioelvistazo.com/universidades-responderanmedida-de-asignacion-de-cupos-por-la-opsu/

González, J. (2002). Reflexiones sobre el bienestar universitario. Recuperado el 03 de Marzo de 2019, de reflexiones%20 sobre%20el%20bienestar%20universitario. %20Icfes.pdf

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. 5ta Edición. Editorial Mc Graw Hill, D.F, México

Hurtado J. (2007). El Proyecto de Investigación. Revista Metodología de la Investigación Holística. Sypal-Quiron ediciones, 5ta edición ampliada. Caracas, Venezuela

Martínez, Ciro (2002) Estadística Básica Aplicada. 2da. Edición. Ecoe Ediciones. Bogotá. Colombia

Parrino, María (2010). X Coloquio Internacional sobre Gestión Universitaria en América del Sur. Balance y prospectiva de la Educación Superior en el marco de los Bicentenarios de América del Sur. Deserción en el Primer año universitario.

Rivas, J. (2012): La experiencia populista y militarista en la Venezuela contemporánea. Instituto de Ciencies Politiques i Socials. ICPS WP. Número 307. http:///www.researchgate.net/ publication/303445161

Rivas-Quintero, A. (2008). El Estado, estructura y valor de sus instituciones. Valencia-Venezuela: T.B Print, C.A.

Sáez, R. (2017). Competencias del Trabajador Social en la Venezuela contemporánea. Ponencia presentada en el I Simposio de Trabajo Social en la Región Andina. Trujillo-Valera

Sáez, R. y Rujano, R. (2016). Retos y Potencialidades del Diseño Curricular por Competencias. Ponencia presentada en la VI Jornadas de Investigación y Docencia del CITS. Escuela de Trabajo Social de la Universidad del Zulia. Maracaibo, Venezuela Triola, M. (2004) Estadística. Editorial Pearson. Ciudad de México

Triola, M. (2004) Estadística. Editorial Pearson. Ciudad de México

Universidad del Zulia (2011). Sistema Automatizado de Información Académica (SADIA). Consejo Universitario. MaracaiboVenezuela

Universidad del Zulia (2013). Sistema Automatizado de Información Académica (SADIA). Consejo Universitario. MaracaiboVenezuela

Universidad del Zulia (2014). Estructura curricular de la Escuela de Trabajo Social. Maracaibo-Venezuela.

Universidad del Zulia (2017). Resoluciones operativas y académicas por emergencia humanitaria compleja. Consejo Universitario. Maracaibo- Venezuela.

Universidad del Zulia (2018). Sistema Automatizado de Información Académica (SADIA). Centro de Computación. MaracaiboVenezuela

Universidad Simón Bolívar (2016) Asignación de estudiantes por Opsu fue poco transparente y discriminatoria. Recuperado de: http:// usbnoticias.usb.ve/post/47926

Vargas-Acosta, E. (2018). Cultura Política Democrática. Tesis presentada para optar al título de Doctora en Ciencia Política. Universidad del Zulia. Maracaibo-Venezuela.

Vargas-Acosta, E., Ferrer, A., García J., y Rodríguez I. (2016). Formación profesional del Trabajador Social en Venezuela. Interacción y Perspectiva. Revista de Trabajo Social, 6(1), 78-94.