The Development of Generic Competences in Educational Curricula: Perception of the Faculty of Education
Published 2020-04-23
Keywords
- generic competences,
- bachelor’s degree,
- pedagogical practice,
- teacher training,
- methodology
- perception ...More
How to Cite
Abstract
The research investigates the perceptions that teachers and students of the education degrees of the Universidad Industrial de Santander have about the development of generic competencies within their academic training. For this purpose, a structured survey was used, based on the generic competencies of the Tuning Latin America project; the questions were adapted with the intention of establishing in a valid and reliable manner the results obtained. Likewise, each variable was associated with a Likert-type scale question. The instrument for data collection was applied to a representative sample of students and teachers of Spanish and music at the Universidad Industrial de Santander. The results showed that teachers have a positive perception of the development of generic competencies, but are not aware of their application. In turn, some students expressed a positive perception in this regard, which means that the respondents have the disposition towards generic competencies; the capacity for analysis and synthesis is highlighted as the most important within their training.
Downloads
References
Clemente, R & Escribá, C. (2011). Análisis de la percepción de las competencias genéricas adquiridas. Recuperado de: www.mecd.gob.es/dctm/revista-de-educacion/.../re36220.pdf?
Maura, V. G., & Tirados, R. M. G. (2008). Competencias genéricas y formación profesional: un análisis desde la docencia universitaria. Revista iberoamericana de educación, 47, 185-209.
Ministerio de Educación Nacional de Colombia - MEN, (2008). La apuesta por habilidades, destrezas, disposiciones o hábitos y/o competencias Genéricas. Recuperado de: griescedhabiger. wordpress.com/.../la-apuesta-por-habilidades-destrezas-d.
González, J., Wagenaar, R. & Beneitone, P. (2004). Tuning-América Latina: un proyecto de las universidades. Revista iberoamericana de educación. España: Bilbao. Recuperado de: http://www. rieoei.org/rie35a08.pdf
Ibarra, M. & Rodríguez, G. (2011). Aprendizaje autónomo y trabajo en equipo: reflexiones desde la competencia percibida por los estudiantes universitarios. REIFOP, 14 (4). La percepción, recuperado de: www.um.es/docencia/pguardio/documentos/ percepcion.pdf
Ochoa, M. (2009). MEN. Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias Ciudadanas. Recuperado de: www.mineducacion.gov.co/1621/articles-160915_archivo_ pdf.pdf
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. & Baptista Lucio, P. (1997). Metodología de la Investigación. (1ª ed.) Mc Graw Hill.
Tobón, S. (2006). Las competencias en la educación superior. Políticas de calidad. Bogotá: ECOE. Recuperado de: www.unipiloto. edu.co/resources/files/09022010110439998.pdf
Torelló, O.M. (2011). El profesor universitario: sus competencias y formación. Revista del Curriculum y formación del profesorado. España: Barcelona. Recuperado de: www.redalyc.org/articulo.oa?id=56722230013
Valero, G. (2011). Las competencias de los administradores en Colombia a la luz del proyecto Tuning –caso capitulo oriente, Licenciatura administración de negocios internacionales, universidad pontificia bolivariana, Colombia: Bucaramanga. Recuperado de: http//www.puente.upbbga.edu.co/index.php/ revistapuente/.