Published 2020-12-30
Keywords
- emerging technologies,
- active pedagogies,
- innovation,
- creativity,
- mediation
How to Cite
Copyright (c) 2020 Revista Docencia Universitaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
This article presents a reflective view in relation to some didactic strategies based on technology and their application in the educational field from a pedagogy centered on the person who learns. In the same way, some questions are made to traditional pedagogy from its emphasis on content, the unidirectional role in learning and the absence of continuous feedback on particularity. Basically, it proposes a contribution towards a relevant education in the school and university, some methodologies are addressed that can be used to approach the development of rigorous thinking, those evaluative processes supported by virtuality and some knowledge from the socio-emotional field crucial in an education for the future Education. Eventually, the paper establishes ethical minimums that must be considered when structuring teaching, knowledge and learning processes based on technologies.
Downloads
References
- Barberà, E. (2016). Aportaciones de la tecnología a la e-Evaluación. RED. Revista de Educación a Distancia, 1-10. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/red/50/4
- Belli, S., & Raventós, C. L. (2008). Breve historia de los videojuegos. Athenea Digital. Revista de Pensamiento e Investigación Social, 159-179. https://www.redalyc.org/pdf/537/53701409.pdf
- Bennett, J., & Lubben, F. ( 2017). Context-based chemistry: the Salters approach. International Journal of Science Education, 999-1015. https://doi.org/10.1080/09500690600702496
- Burns, M. (Abril de 2012). E-LEARN MAGAZINE. https://elearnmag.acm.org/featured.cfm?aid=2181208
- Butcher, N. (2015). Guía Básica de recursos educativos abiertos (REA). UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232986
- Camilloni, A. R. (2008). El Saber didáctico. Paidós.
- Cedrón, J. C. (2013). Impacto de dos estrategias: teach-back y por imágenes ilustrativas, a comparación de indicación por consulta, sobre la adherencia al régimen dietético. Rev. cuerpo méd., 44-47. https://sisbib.unmsm.edu.pe/BVRevistas/cuerpomedicohnaaa/v6n2_2013/pdf/a09v6n2.pdf
- Díaz, V. M. (2015). La Gamificación educativa. Una alternativa para la enseñanza creativa. Digital Education Review, (27), 1-4. http://dx.doi.org/10.1344/der.2015.27.%p
- Dorst, K. (2011). The core of "design thinking" and its application. Design Studies, 521-532. https://doi.org/10.1016/j.destud.2011.07.006
- Escobar, N. (2011). La Mediación del Aprendizaje en la Escuela. Acción Pedagógica, 58-73. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6222147
- Gardner, H. (2008). Five minds for the future. Harvard Bussiness School press.
- Gardner, H., & Davis, K. (2014). La generación APP. Espasa Libros, S. L. U.
- Gómez, M., Roses, S., & Farias, P. (2012). El uso académico de las redes sociales en universitarios. Comunicar, 131-138. DOI: 10.3916/C38-2011-03-04
- Hilton, J. ( 2016). Recursos educativos abiertos y opciones de libros de texto universitarios: una revisión de la investigación sobre eficacia y percepciones. Investigación y desarrollo de tecnología educativa, 573-590 .
- Horin, H. B., Pion, C., & Kali, Y. (2017). Designing Technology to Foster Socioscientific Reasoningby Promoting Internal Values of Learning. Semantic scholar, 1E-8E. https://www.openu.ac.il/innovation/chais2017/f1_2.pdf
- León, L. (2006). Las insignias de la ciencia y su divulgación. Apertura, 6-7. https://www.redalyc.org/pdf/688/68800501.pdf
- López, H. C. (2012). Neuroaprendizaje: una propuesta educativa. Impresión: Xpress Estudio Gráfico y Digital S. A.
- Masse, F. A., & Osorio, J. (2019). Argumentación y ciudadanía: el aporte de la escuela básica. Paideia (64), 41-63. https://revistasacademicas.udec.cl/index.php/paideia/article/view/2134
- Messick, S. (1992). The interplay of evidence and consequences in the validation of performance assessments. Educational Testing Service. https://doi.org/10.1002/j.2333-8504.1992.tb01470.x
- Olaya, J. D. (2012). Sobre la noción de autonomía en Jean Piaget. Educación y Ciencia, (15) , 23-33. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/3175
- Oppenheimer, A. (2014). ¡Crear o morir! La esperanza de América Latina y las cinco claves de la innovación. Penguin Random House Grupo editorial.
- Orden, A. d. (2009). Evaluación y calidad: análisis de un modelo. Estudios sobre Educación, 17-36. https://revistas.unav.edu/index.php/estudios-sobre-educacion/article/view/22426/18963
- Palazón, J. H. (2015). Motivación del alumnado de educación secundaria a través del uso de insignias digitales. Opción, 1059-1079. https://www.redalyc.org/pdf/310/31043005058.pdf
- Piaget, J. (1961). La formación del símbolo en el niño. Fondo de Cultura Económica.
- Pina, A. R., Torlà, C. B., Quintero, L. C., & Segura, J. A. (2017). Blockchain en educación: introducción y crítica al estado de la cuestión. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 1-14. DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.2017.61.915
- Prados, M. Á., & Dimas, N. V. (2020). Los valores y el comportamiento humano. Una relación inevitable. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores,7, 1-25. http://dx.doi.org/10.46377/dilemas.v32i1.1992
- Puche, J. S. (2016). Internet y emociones: nuevas tendencias en un campo de investigación emergente. Comunicar (46), 19-26. https://doi.org/10.3916/C46-2016-02
- Rodríguez, W. P. (2016). Estudio de evidencias de aprendizaje significativo en un aula bajo el modelo flipped classroom. Revista electrónica de tecnología educativa, 1-17. DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.2016.55.618
- Ros, M. Z. (2013). Analítica de aprendizaje y personalización. Revista Científica de Tecnología Educativa, 88-119. http://uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/41/40
- Roselló, M. R. (2010). La aplicación de metodologías activas para la enseñanza de las ciencias jurídicas a estudiantes de primer curso. Revista Jurídica de Investigación e Innovación Educativa, 95-106.
- Rudman, P. D. (September de 2004). Investigating Domain informatión as dynamic support for the learner during spoken conversations. Tesis Doctorado. Inglaterra: Universidad de Birminghan.
- Ruiz, C. A., Manzano León, A., Moreno, I. M., Segura, M. d., & Yanicelli, C. C. (2016). El modelo flipped class room. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 261-266. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2017.n1.v4.1055
- Shelley, M. L. (2016). “Teach-back” from a patient’s perspective. Nursing, 63-64. doi: 10.1097/01.NURSE.0000476249.18503.f5
- Shute, V. (2011). Stealth assessment incomputer bassed games to suport learning. En S. Tobias, & J. Fletcher, Computer Games and Intruction (503–523). Florida: Library of congress cataloging -in- publication data.
- Smith, S. J. (2017). Slow down and smell the eucalypts: Blue Gum Community School. Journal of global education and research, 16-34. DOI10.5038/2577-509X.1.1.1006
- Steinbeck, R. (2011). El «design thinking» como estrategia de creatividad en la distancia. Comunicar: Revista Científica de Educomunicación, 27-35. https://doi.org/10.3916/C37-2011-02-02
- Tapscott, D., & Tapscott, A. (2016). La revolución Blockchain. Barcelona: Centro Libros PAPF, S.L.U.
- Veaux, R. D. (2017). Curriculum Guidelines for Undergraduate Programs in Data Science. Rev. Stat. Appl, 201-216.
- Verdera, V. V., & Francès, I. L. (2011). La Ética del Cuidado Permite Construir un Currículo Escolar que no Ensalza la Independencia ni la Violencia. Bajo palabra. Revista de Filosofía, 167-172. https://revistas.uam.es/bajopalabra/article/view/3358
- Vergara, A. B. (2000). Manejo de datos personales un límite al derecho a la vida privada. Revista de derecho Volumen IX, 55-70. http://revistas.uach.cl/index.php/revider/article/view/2913/2438
- Vilanou, C., & Colleldemont, E. (2000). Historia de la educación en valores. Bilbao-España: Editorial Desclée de brower S.A.
- Vincent, M. M. (2016). La ética del cuidado y Carol Gilligan: una crítica a la teoría del desarrollo moral de Kohlberg para la definición de un nivel moral postconvencional contextualista. Daimon. Revista Internacional de Filosofía, (67), 83-98. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5795436
- Wiske, M. S. (1999). La enseñanza para la comprensión vinculación entre la investigación y la práctica. San Francisco: Paidós.
- Zamora, M. R. (2010). La aplicación de metodologías activas para la enseñanza de las ciencias jurídicas a estudiantes de primer curso. Revista Jurídica de Investigación e Innovación Educativa, 95-106. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4569961