Academic Stress and Degree Modality of Psychology Students in the South Colombian University During the COVID-19 Lockdown
Published 2021-12-31
Keywords
- Overtaxing,
- academic stress,
- academic degree,
- COVID lockdown,
- SISCO
How to Cite
Copyright (c) 2021 Revista Docencia Universitaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
University students must fulfill requirements to get a professional degree, with an additional non-recognized academic load within the curriculum. The present research aims to investigate the stress characteristics in two groups of students: those who have enrolled in a degree modality, and those who have not arrived at that stage during the COVID-19 pandemic. A first pilot study was carried out with 79 participants to test the validity of virtual presentation of the SISCO questionnaire; it did not find significant differences between virtual, in person, and phone applications. Therefore, a virtual SISCO questionnaire was delivered to 243 psychology students from the South Colombian University, of which 122 (50.2%) were enrolled in the undergraduate modality, and 121 (49.8%) have not chosen any. The results did not show significant differences in the general levels of academic stress in both groups; however, there were differences in the coping strategies and the stress levels are above the national average, which may be due to socioeconomic situations derived from the confinement situation.
Downloads
References
- Alania, R. D., De la Cruz, M. R., Llancari, R. A. y Ortega, D. I. (2020). Adaptación del inventario de estrés académico SISCO SV al contexto de la crisis por COVID-19. Revista Científica de Ciencias Sociales, 2(4), 111 - 130. https://doi.org/10.26490/uncp.sl.2020.4.2.669
- Albuja, M. G. y Cazares, M. F. (2012). Respuestas de estrés y estrategias de afrontamiento frente al proceso de ejecución de tesis en alumnos de quinto año. [Tesis de pregrado, Universidad Central Del Ecuador]. Repositorio Digital Universidad Central Del Ecuador. http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/2171
- Ávila, I. Y. C., Cantillo, A. B., y Estrada, L. R. A. (2018). Estrés académico en estudiantes de enfermería de Cartagena, Colombia. Investigación en Enfermería: Imagen y Desarrollo, 20(2). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=145256681002
- Bañol, R. D., Pedroza, V., y Rengifo, C. (2020). Estrés académico de los estudiantes de instrumentación quirúrgica frente a las prácticas quirúrgicas I de una institución universitaria privada de la ciudad de Santiago de Cali, periodo 2020a. [Tesis doctoral, Universidad Santiago de Cali]. Repositorio Digital USC. https://repository.usc.edu.co/bitstream/handle/20.500.12421/4914/ESTR%C3%89S%20ACAD%C3%89MICO.pdf?sequence=3
- Barraza, A. (2005). Características del estrés académico en los alumnos de educación media superior. Investigación Educativa Duranguense, (4), 2. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2880918.pdf
- Barraza, A. (2006). Un modelo conceptual para el estudio del estrés académico. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 3 (9), 110 - 129. https://revistas.urosario.edu.co/index.php/apl/article/view/67
- Barraza, A. (2008). El estrés académico en alumnos de maestría y sus variables moduladoras: un diseño de diferencia de grupos. Avances en Psicología Latinoamericana, 2(26), 270-289. https://revistas.urosario.edu.co/index.php/apl/article/view/67
- Barraza, A. (2020). El estrés de la pandemia (COVID 19) en la población mexicana. Centro de Estudios Clínica e Investigación Psicoanalítica SC, México. http://www.upd.edu.mx/PDF/Libros/Coronavirus.pdf
- Berrío, N. y Mazo, R. (2011). Estrés Académico. Revista de Psicología Universidad de Antioquia, 2(3), 55-82. https://revistas.udea.edu.co/index.php/psicologia/article/view/11369
- Cáceres, G. S., Salavarrieta, D. A. y Peña, G. H. (2010). Validación del inventario SISCO del estrés académico y análisis comparativo en adultos jóvenes de la Universidad Industrial de Santander y la Universidad Pontificia Bolivariana, seccional Bucaramanga, Santander, Colombia. Revista Electrónica Praxis Investigativa, 3(2), 26-42. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6534519
- Caldera, J. F. y Pulido, B. E. (2007). Niveles de estrés y rendimiento académico en estudiantes de la carrera de Psicología del Centro Universitario de Los Altos. Educación y Desarrollo, 7, 77-82. https://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/7/007_Caldera.pdf
- Castillo-Navarrete, J. L., Guzmán-Castillo, A., Bustos, C., Zavala, W., y Vicente, B. (2020). Propiedades psicométricas del inventario SISCO-II de estrés académico. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación-e Avaliação Psicológica, 3(56), 101-116. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=459664450009
- Colle, R. (2002). Teoría cognitiva sistémica de la comunicación. San Pablo http://www.razonypalabra.org.mx/libros/libros/TCSCres.pdf
- Cruz, A., González, J. A. Rodríguez, L. M. y Rosario, A. (2020). Demandas Tecnológicas, Académicas y Psicológicas en Estudiantes Universitarios durante la Pandemia por COVID-19. Revista Caribeña de Psicología, 2(4), 176-185. https://doi.org/10.37226/rcp.v4i2.4915
- Jaimes, R. (2008). Validación del inventario SISCO del estrés académico en adultos jóvenes de la universidad pontificia bolivariana seccional Bucaramanga. [Tesis de pregrado, Universidad Pontificia Bolivariana]. Repositorio Institucional UPB. http://hdl.handle.net/20.500.11912/224
- Organización Panamericana de la Salud (OPS). (2018). Los jóvenes y la salud mental en un mundo en transformación. https://www3.paho.org/hq/index.php?option=com_content&view=article&id=14710:world-mental-health-day-2018&Itemid=42091&lang=es
- Otero, M. G., Carriazo, S. G., Támara, S., Lacayo, L. M. K., Torres, B. G. y Castro, N. P. P., (2020). Nivel de estrés académico por evaluación oral y escrita en estudiantes de Medicina de una universidad del Departamento de Sucre. CES Medicina, 34(1), 40-52. https://doi.org/10.21615/cesmedicina.34.1.4
- Silva-Ramos, M. F., López-Cocotle, J. J., y Meza-Zamora, M. E. C. (2020). Estrés académico en estudiantes universitarios. Investigación y Ciencia, 28(79), 75-83. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=67462875008
- USCO (2018). Acuerdo 026, mediante el cual se definen las modalidades de grado de la Facultad de Ciencias Sociales y Humanas. https://www.usco.edu.co/archivosUsuarios/18/publicacion/consejo_academico/acuerdo/acuerdo_026_de_2018.pdf
- Valdivieso, M., Burbano, P. y Burbano, V. (2020). Percepción de estudiantes universitarios colombianos sobre el efecto del confinamiento por el coronavirus, y su rendimiento académico. Revista Espacios, 41, 269-281. https://doi.org/10.480s-a20v41n42p2823