Vol. 24 No. 1 (2023): enero - junio
Articles

Performance and Technology: New Strategies to Strengthen Reading Comprehension

Published 2023-01-30

Keywords

  • Text comprehension,
  • corporal expresión,
  • new technologies,
  • artistic education

How to Cite

Manrique Salamanca, M. K. ., & Morales Duque , J. F. (2023). Performance and Technology: New Strategies to Strengthen Reading Comprehension. Revista Docencia Universitaria, 24(1), 23–36. https://doi.org/10.18273/revdu.v24n1-2023002

Abstract

The development of reading comprehension is a competence that impacts the quality of life and performance of students. In this sense a descriptive and experimental research work was developed, with elements of participatory action
research using the mixed route, where learning environments mediated by art and technology were created, in order to strengthen comprehension skills in 25 fifth grade students of the Colegio José Martí I.E.D. in Bogotá, Colombia It was identified that the difficulties of the students had to do with deficiencies in the implementation of study habits, low motivation from home towards the exercise of reading and text analysis, along with difficulty in using technological devices in activities that promote cognitive development. The intervention strengthened the students’ communicative skills, stimulated their creativity,
reinforced their expressive processes and allowed the exploration of multiple possibilities with different artistic languages. However, there was still evidence of deficiencies in reading and text comprehension, so it is considered necessary to deepen in new strategies taking into account the use of art and technology, as a bridge for the progressive development of comprehension
skills, analysis and interpretation of texts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Abad, J. (2009). Iniciativas de educación artística a través del Arte Contemporáneo para la Escuela Infantil. [Tesis de pregrado]. Repositorio de Universidad Complutense de Madrid. https://eprints.ucm.es/id/eprint/9161/
  2. Agudelo, J. (2020). Entre Arte, letras y sonidos: lectoescritura en preescolar desde la educación artística. [Trabajo de pregrado]. Repositorio de la Corporación Universitaria Minuto de Dios,. https://repository.uniminuto.edu/handle/10656/12166
  3. Anaya, L. (2021). Didáctica de enseñanza para el desarrollo de la competencia lectora. REEA, 2(7), 11-31. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7958578
  4. Álvarez Ramos, E. y Ramos, C. (2017). La performance como recurso comunicativo-expresivo en el aula de primaria. El Guiniguada. (26). 48-61. https://accedacris.ulpgc.es/bitstream/10553/22157/1/0235347_00026_0006.pdf
  5. Bacca, P., Bacca, J., y Briceño, O. (2021). Implic-arte: arte, tecnología en tiempos de pandemia. (pensamiento), (palabra). Y obra. (25). 52-75. https://doi.org/10.17227/ppo.num25-12091
  6. Cañete, M. (2015). El rol del docente frente a las TIC. Escritos en la Facultad Nº109. (pp. 37-38). Universidad de Palermo.
  7. Colmenares, A y Piñero, M. (2008). LA INVESTIGACIÓN ACCIÓN. Una herramienta metodológica heurística para la comprensión y transformación de realidades y prácticas socioeducativas. Laurus, 14(27), 96-114. https://www.redalyc.org/pdf/761/76111892006.pdf
  8. Díaz, J. A. (2012). Dewey, John. Selección de textos. (D. Pineda, trad.). Ideas y Valores, 61(148), 154-155. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622012000100011&lng=en&tlng=es.
  9. García-Huidobro Munita, R. y Schenffeldt Ulloa, N. Y. (2022). Artistas y artistas-docentes generando transformación y nuevas subjetividades. Artseduca, (31), 21-34. https://doi.org/10.6035/artseduca.5893
  10. Gómez Arcos, J. (2005). Posibilidades educativas de la performance en la enseñanza secundaria. Arte, Individuo y Sociedad, 17, 117-134. https://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/view/ARIS0505110117A
  11. Jaimes Roa, P. (2020). Fortalecimiento de la comprensión lectora a través de las artes plásticas y escénicas. Infancias Imágenes, 19(2). 49-64 https://doi.org/10.14483/16579089.13676
  12. Jiménez Pérez, E. (2014). Comprensión lectora VS Competencia lectora: qué son y qué relación existe entre ellas. Investigaciones sobre lectura, (1), 65-74. https://www.redalyc.org/pdf/4462/446243919005.pdf
  13. Jiménez, G., Ortiz, W., Pérez, E., Romo, E. y Crespo, L. (2018). Pertinencia de las tecnologías de la información y la comunicación para el fortalecimiento de la comprensión lectora. Cultura. Educación y Sociedad, 9(3), 603-612. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.71
  14. Lara Rosado, F. (1998). Tecnología: Concepto, Problemas y Perspectivas. Siglo Veintiuno editores.
  15. Mestre, G. (2014). ¿”Docencia sin uso de TIC en el siglo XXI”?. Recuperado de https://www.utb.edu.co/newsletter/educacionadistancia/2014/boletin002/noti_apliaciones/005-docencia/index.html
  16. Ministerio de Educación Nacional (1998). Lineamientos curriculares Lengua Castellana. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-89869_archivo_pdf8.pdf
  17. Ministerio de Educación Nacional (2010). Documento Nº 16. Orientaciones pedagógicas para la educación artística en básica y media. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-241907_archivo_pdf_orientaciones_artes.pdf
  18. Molinero, M. & Chávez, U. (2019). Herramientas tecnológicas en el proceso de enseñanza-aprendizaje en estudiantes de educación superior. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 10(19). https://doi.org/10.23913/ride.v10i19.494
  19. Piñeros, J. C. (2020). La tecnología en la enseñanza: una oportunidad para migrar hacia una educación pertinente. Revista Docencia Universitaria, 21(2), 35–53. https://doi.org/10.18273/revdu.v21n2-2020003
  20. Rico - Hernández, R. (2018). Uso de las APP y redes sociales como proceso de enseñanza – aprendizaje. Cultura Educación Y Sociedad, 9(3), 715–724. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.84
  21. Rollano, D. (2004). Educación plástica y artística en educación infantil: desarrollo de la creatividad: métodos y estrategias. Editorial Ideas Propias. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/60818
  22. Sampieri, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la Investigación, Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Editores.
  23. UNESCO (2020). ¿Qué se espera que aprendan los estudiantes de América Latina y el Caribe? Análisis curricular del Estudio Regional Comparativo y Explicativo (ERCE 2019). https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373982
  24. Vidal, M y Del Pozo, C. (2008). Tecnología educativa, medios y recursos de enseñanza - aprendizaje. Revista educación médica superior. 22(4). https://www.imbiomed.com.mx/articulo.php?id=55697