Performance and Technology: New Strategies to Strengthen Reading Comprehension
Published 2023-01-30
Keywords
- Text comprehension,
- corporal expresión,
- new technologies,
- artistic education
How to Cite
Copyright (c) 2023 Revista Docencia Universitaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
The development of reading comprehension is a competence that impacts the quality of life and performance of students. In this sense a descriptive and experimental research work was developed, with elements of participatory action
research using the mixed route, where learning environments mediated by art and technology were created, in order to strengthen comprehension skills in 25 fifth grade students of the Colegio José Martí I.E.D. in Bogotá, Colombia It was identified that the difficulties of the students had to do with deficiencies in the implementation of study habits, low motivation from home towards the exercise of reading and text analysis, along with difficulty in using technological devices in activities that promote cognitive development. The intervention strengthened the students’ communicative skills, stimulated their creativity,
reinforced their expressive processes and allowed the exploration of multiple possibilities with different artistic languages. However, there was still evidence of deficiencies in reading and text comprehension, so it is considered necessary to deepen in new strategies taking into account the use of art and technology, as a bridge for the progressive development of comprehension
skills, analysis and interpretation of texts.
Downloads
References
- Abad, J. (2009). Iniciativas de educación artística a través del Arte Contemporáneo para la Escuela Infantil. [Tesis de pregrado]. Repositorio de Universidad Complutense de Madrid. https://eprints.ucm.es/id/eprint/9161/
- Agudelo, J. (2020). Entre Arte, letras y sonidos: lectoescritura en preescolar desde la educación artística. [Trabajo de pregrado]. Repositorio de la Corporación Universitaria Minuto de Dios,. https://repository.uniminuto.edu/handle/10656/12166
- Anaya, L. (2021). Didáctica de enseñanza para el desarrollo de la competencia lectora. REEA, 2(7), 11-31. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7958578
- Álvarez Ramos, E. y Ramos, C. (2017). La performance como recurso comunicativo-expresivo en el aula de primaria. El Guiniguada. (26). 48-61. https://accedacris.ulpgc.es/bitstream/10553/22157/1/0235347_00026_0006.pdf
- Bacca, P., Bacca, J., y Briceño, O. (2021). Implic-arte: arte, tecnología en tiempos de pandemia. (pensamiento), (palabra). Y obra. (25). 52-75. https://doi.org/10.17227/ppo.num25-12091
- Cañete, M. (2015). El rol del docente frente a las TIC. Escritos en la Facultad Nº109. (pp. 37-38). Universidad de Palermo.
- Colmenares, A y Piñero, M. (2008). LA INVESTIGACIÓN ACCIÓN. Una herramienta metodológica heurística para la comprensión y transformación de realidades y prácticas socioeducativas. Laurus, 14(27), 96-114. https://www.redalyc.org/pdf/761/76111892006.pdf
- Díaz, J. A. (2012). Dewey, John. Selección de textos. (D. Pineda, trad.). Ideas y Valores, 61(148), 154-155. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622012000100011&lng=en&tlng=es.
- García-Huidobro Munita, R. y Schenffeldt Ulloa, N. Y. (2022). Artistas y artistas-docentes generando transformación y nuevas subjetividades. Artseduca, (31), 21-34. https://doi.org/10.6035/artseduca.5893
- Gómez Arcos, J. (2005). Posibilidades educativas de la performance en la enseñanza secundaria. Arte, Individuo y Sociedad, 17, 117-134. https://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/view/ARIS0505110117A
- Jaimes Roa, P. (2020). Fortalecimiento de la comprensión lectora a través de las artes plásticas y escénicas. Infancias Imágenes, 19(2). 49-64 https://doi.org/10.14483/16579089.13676
- Jiménez Pérez, E. (2014). Comprensión lectora VS Competencia lectora: qué son y qué relación existe entre ellas. Investigaciones sobre lectura, (1), 65-74. https://www.redalyc.org/pdf/4462/446243919005.pdf
- Jiménez, G., Ortiz, W., Pérez, E., Romo, E. y Crespo, L. (2018). Pertinencia de las tecnologías de la información y la comunicación para el fortalecimiento de la comprensión lectora. Cultura. Educación y Sociedad, 9(3), 603-612. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.71
- Lara Rosado, F. (1998). Tecnología: Concepto, Problemas y Perspectivas. Siglo Veintiuno editores.
- Mestre, G. (2014). ¿”Docencia sin uso de TIC en el siglo XXI”?. Recuperado de https://www.utb.edu.co/newsletter/educacionadistancia/2014/boletin002/noti_apliaciones/005-docencia/index.html
- Ministerio de Educación Nacional (1998). Lineamientos curriculares Lengua Castellana. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-89869_archivo_pdf8.pdf
- Ministerio de Educación Nacional (2010). Documento Nº 16. Orientaciones pedagógicas para la educación artística en básica y media. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-241907_archivo_pdf_orientaciones_artes.pdf
- Molinero, M. & Chávez, U. (2019). Herramientas tecnológicas en el proceso de enseñanza-aprendizaje en estudiantes de educación superior. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 10(19). https://doi.org/10.23913/ride.v10i19.494
- Piñeros, J. C. (2020). La tecnología en la enseñanza: una oportunidad para migrar hacia una educación pertinente. Revista Docencia Universitaria, 21(2), 35–53. https://doi.org/10.18273/revdu.v21n2-2020003
- Rico - Hernández, R. (2018). Uso de las APP y redes sociales como proceso de enseñanza – aprendizaje. Cultura Educación Y Sociedad, 9(3), 715–724. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.84
- Rollano, D. (2004). Educación plástica y artística en educación infantil: desarrollo de la creatividad: métodos y estrategias. Editorial Ideas Propias. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/60818
- Sampieri, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la Investigación, Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Editores.
- UNESCO (2020). ¿Qué se espera que aprendan los estudiantes de América Latina y el Caribe? Análisis curricular del Estudio Regional Comparativo y Explicativo (ERCE 2019). https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373982
- Vidal, M y Del Pozo, C. (2008). Tecnología educativa, medios y recursos de enseñanza - aprendizaje. Revista educación médica superior. 22(4). https://www.imbiomed.com.mx/articulo.php?id=55697