Use of Augmented Reality for Strengthening and Learning the Central Nervous System
Published 2021-06-30
Keywords
- Central nervous system,
- augmented reality,
- didactic strategy
How to Cite
Copyright (c) 2021 Revista Docencia Universitaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
This research presents a didactic strategy, mediated by augmented reality technology, designed to facilitate the understanding of the concepts of the central nervous system, a highly complex topic in natural sciences taught to high school students, specifically ninth grade, of an educational institution in the Colombian context. The didactic strategy is composed of two intervention sequences, the first focused on the basic concepts of neuronal performance and the second on the components and functioning of the central nervous system, taking advantage of the developments on the subject in freely available augmented
reality applications. After applying the strategy in an experimental group of students, the results were favorable, presenting significant differences in the apprehension of the subject matter studied as well as in the perception of the students on the novelty of teaching practices with the proposed strategy. The results show the usefulness of the strategy, which may be of interest to those who wish to innovate their teaching processes through the use and exploitation of Augmented Reality.
Downloads
References
- Alvarado, G., Rivas, S. y Ochoa, M. (2014). Resultados preliminares de la aplicación de un Diseño Instruccional con enfoque en Ciencia, Tecnología y Sociedad (CTS) para la enseñanza del contenido del Sistema Nervioso. Revista de Investigación, 38(82), 13-36. http://ve.scielo.org/scielo.php?pid=S1010-29142014000200002&script=sci_arttext&tlng=pt
- Aréchiga, H. (2000). Conceptos Homeostasis. UNAM.
- Barco, J. y. (2017). Las Células pensantes. Biblioteca universitaria de Caldas. https://books.google.com.co/booksid=MDZ7DwAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=explicacion+sobre+las+celulas+del+sistema+nervioso&hl=es&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q=explicacion%20sobre%20las%20celulas%20del%20sistema%20nervioso&f=false
- Callirgos, J. (2020). Realidad aumentada para desarrollar las competencias de Ciencias y Tecnología en estudiantes de secundaria en una IE [Trabajo de grado]. Universidad César Vallejo. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/42513
- Campoverde, R. (2018). La realidad aumentada en el aprendizaje significativo en la asignatura Ciencias Naturales. Propuesta. Diseño de una aplicación móvil con imágenes de realidad aumentada [Trabajo de grado]. Universidad de Guayaquil. http://repositorio.ug.edu.ec/bitstream/redug/33566/1/BFILO-PSM-18P101.pdf
- Congreso de Colombia (17 de octubre de 2012). Ley Estatutaria 1581. https://www.defensoria.gov.co/public/Normograma%202013_html/Normas/Ley_1581_2012.pdf
- Consortium, N. M. (2015). Horizon Report 2015 – K12. http://educalab.es/documents/10180/509115/Informe_Horizon_octubre_2015.pdf/6afb6039-41aa-4af0-93fbb87ecab00c86
- Diaz, F. (2002). Didáctica y currículo: un enfoque constructivista. Cuenca, España: Ediciones de la Universidad de Castilla-la Mancha. Obtenido de https://books.google.com.co/books?id=Xrupzjjt1hkC&pg=PA33&dq=concepto+de+didactica&hl=es&sa=X&ved=2ahUKEwjxv7aPxq3zAhVlITQIHTbaCWQQ6AF6BAgIEAI#v=onepage&q=concepto%20de%20didactica&f=false
- González, C., & Yaguachi, M. (2017). Realidad aumentada como un método de enseñanza aprendizaje en la asignatura de Ciencias Naturales del Colegio de Bachillerato Kléber Franco [Trabajo de grado]. Universidad Técnica de Machala, Machala, Ecuador. http://repositorio.utmachala.edu.ec/bitstream/48000/10567/1/TTUACS%20DE00001.pdf
- Gonzalez, C., González, F., & Ruiz, P. (2012). Consideraciones éticas en la investigación pedagógica: una aproximación necesaria. Edumecentro 4(1), 1-5. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742012000100001&lng=es&tlng=es164
- Hernández Sampieri, R., & Mendoza Torres, C. (2018). Metodología de la investigación- Las rutas cuatitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Interamericana. https://www.ebooks7-24.com:443/?il=6443
- Limas, N. (2018). Estrategia didáctica-de la teoría a la práctica en la administración estratégica. [Trabajo de grado]. Universidad Libre, Bogotá, Colombia. https://repository.unilibre.edu.co/bitstream/handle/10901/15972/TESIS%20%20FINAL%20NELSON%20LIMAS.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- López, C., Hormechea, K., González, L., & Camelo, Y. (2019). Uso de la Realidad Aumentada como Estrategia de Aprendizaje para la Enseñanza de las Ciencias Naturales [Trabajo de posgrado]. Universidad Cooperativa de Colombia, Bogotá, Colombia. https://repository.ucc.edu.co/bitstream/20.500.12494/14569/1/2019_realidad_aumentada_estrategia..pdf
- Meritxell, M. (2002). Interactividad e interacción. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 1(1). 23-26. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1252603
- Ministerio de Educación Nacional (8 de febrero de 1994). Ley 115. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf 165
- Ministerio de Educación Nacional (2004). Formar en Ciencias: ¡El desafio! Lo que necesitamos saber y saber hacer. Estandarés básicos de competencias en Ciencias Naturales y Ciencias Sociales. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-81033_archivo_pdf.pdf
- Ministerio de Educación Nacional (2008). Guía para el mejoramiento institucional de la autoevaluación al plan de mejoramiento. https://www.mineducacion.gov. co/1621/articles-177745_archivo_pdf.pdf
- Ministerio de Educación Nacional (2013). Competencias TIC para el desarrollo profesional docente. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-339097_archivo_pdf_competencias_tic.pdf
- Morán, E. (2017). La destreza-Valor. Un nuevo concepto en la educación inclusiva. Saberes andantes, Educación inclusiva. Revista Semestral de Educación de Fe y Alegría 1(3). 48-71. http://saberesandantes.org/index.php/sa/issue/view/3/12
- Murray, R., & Larry, J. (2009). Estadística. McGraw-Hill. https://eduvirtual.cuc.edu.co/moodle/pluginfile.php/523771/mod_resource/content/1/Estadistica%20de%20Schaum.pdf
- Piñeiro, R. (2007). La velocidad y el Sistema nervioso en la educación física y el deporte. Wanceulen Editorial. Obtenido de https://books.google.com.co/books?id=uscyCwAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=Concepto+sobre+el+sistema+nervioso+central&hl=es&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q=Concepto%20sobre%20el%20sistema%20nervioso%20central&f=false166
- Rivera, H., & Malaver, M. (2011). ¿Qué estudia la estrategia? Editorial Universidad del Rosario. https://www.urosario.edu.co/urosario_files/a0/a0235d32-301a-4066-9027-789035821cb3.pdf
- Rodríguez, H. (2007). El paradigma de las competencias hacia la educación superior. Revista Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión, XV(1). 145-165. https://www.redalyc.org/pdf/909/90915108.pdf
- Rodríguez, J. (2019). Herramienta pedagógica utilizando realidad aumentada para el apoyo en la enseñanza de ciencias naturales enfocada a estudiantes del grado sexto. [Trabajo de grado]. Universidad Autónoma de Bucaramanga, Colombia. https://repository.unab.edu.co/handle/20.500.12749/7032
- Serna, O. (2012). Aplicación de la realidad aumentada para la enseñanza de redes neuronales. [Trabajo de Grado]. Universidad Autónoma de Occidente. Santiago de Cali, Colombia. https://red.uao.edu.co/bitstream/handle/10614/5014/TMK01396.pdf?sequence=1
- UNESCO (2014). Enfoques estratégicos sobre las TIC en educación en América Latina y el Caribe. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000223251
- UNESCO (2016). Tecnologías digitales al servicio de la calidad educativa. Una propuesta de cambio centrada en el aprendizaje para todos. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245115
- Yela, M. (1996). La estructura de conducta. Estímulo, situación y conciencia. Psicothema, 8(Sup). 89-147. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/727/72780406.pdf