Vol. 25 No. 1 (2024): enero - junio
Articles

Professional Ethics, Dissidence and Advocacy in Contemporary Teacher Training

Josefina Moreno Aguirre
Universidad Metropolitana de Educación, Ciencia y Tecnología, Panamá
Myriam Báez Sepúlveda
Universidad de Santander, Colombia

Published 2023-10-24

Keywords

  • ethics,
  • deontology,
  • professional training,
  • teaching,
  • teaching profession

How to Cite

Moreno Aguirre, J., & Báez Sepúlveda, M. . (2023). Professional Ethics, Dissidence and Advocacy in Contemporary Teacher Training. Revista Docencia Universitaria, 25(1), 1–17. https://doi.org/10.18273/revdu.v25n1-2024001

Abstract

Professional ethics is addressed as an element that specifically configures the work of teachers, who are called to generate processes of change, in line with social challenges and the needs of the context and students, to guide a formative practice in values in which solidarity, respect, tolerance, justice and authenticity in their actions are highlighted, bases to constitute the teacher as a model or example for their disciples considering that professional teaching ethics are the attitudes of the professional in education regarding the fulfillment of their rights and duties under certain values, principles and habits of teaching practice. This exercise should be done with reflection and self-reflection where you constantly deliberate on your moral and professional attitude. The different findings demonstrate the need and importance of empowering teachers in training their professional ethos for better results in students in all aspects. The conceptual journey records the importance of professional ethics from teacher training, a process in which it is necessary to consolidate ethical and citizen sensitivity so that it guides the teaching practice and contributes to social responsibility for institutional well-being.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Alcántara, J. F. (2013). Manual de Ética Profesional. Editora UAPA.
  2. Altarejos, F. (2005). Ética Docente. Editorial Ariel S.A.
  3. Barrios Barraza, C. E. (2018). Gestión Educativa Basada en un Sistema de Calidad en Instituciones de Educación. Revista Docencia Universitaria, 19(1) , 53-73 https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistadocencia/article/view/7847/9307
  4. Blanco, L. A. (2013). Ética Integral. Ecoe Ediciones.
  5. Bolívar, A. (2012). El Profesorado de Enseñanza Media: Formación Inicial Pedagógica e Identidad Profesional. Ensino Em RE-Vista, 19(1), 19-33. https://www.researchgate.net/publication/265796222_El_profesorado_de_enseAanza_media_formacion_inicial_pedagogica_e_identidad_profesionalHigth_school_teachers_initial_pedagogical_training_and_professional_identity
  6. Bosh, M. (2015). La Ética Amable. Ediciones Eunsa.
  7. Cantón Mayo, I. y Tardif, M. (2018). Identidad Profesional Docente. Editorial Narcea Ediciones.
  8. Cardona Quiceno, C. E. y Guerra Montoya, J. W. (2020). Profesionalismo y Profesionalidad del Maestro. Universidad Católica Luis Amigó.
  9. Chávez González, G. (2014). Ética y Formación Profesional: Experiencias en la uanl. En Ética Profesional en Educación Superior. Finalidades, Estrategias y Desafíos de la Formación (pp. 215-231). Ediciones del Lirio. https://roderic.uv.es/bitstream/handle/10550/41252/Ética profesional en la Educación superior.pdf?sequence=1
  10. Cortina, A., y Martínez, E. (2001). Ética. Editorial Akal. https://isp-sal.infd.edu.ar/sitio/wp-content/uploads/2020/09/Etica-Adela-Cortina-y-Emilio-Martinez.-Capitulo-I-pdf.pdf
  11. Crisol Moya, E. y Romero López, M. A. (2014). “Práctica Docente Versus Ética Docente”. Hacia la Mejora de la Práctica Docente a Partir de la Ética Profesional. Journal for Educators, Teachers and Trainers, 5(2), 23-35. https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/39345/Vol5%282%29_002_jett_crisol_romero.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  12. Day, C. (2014). Pasión por Enseñar. Ediciones Narcea s.a.
  13. Egido Gálvez, I. (2019). El Acceso a la Formación Docente Inicial en Europa: Políticas e Investigación. Revista Española de Educación Comparada, 35, 197-211. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/195410
  14. Estéban Bara, F. (2018). Ética del Profesorado. Herder Editorial.
  15. García-Marzá, D. y Gonzáles Estéban, E. (2014). Ética. D - Universitat Jaume I. Servei de Comunicació i Publicacions.
  16. García, C. (2011). Escritos sobre Ética. La Carreta Editores E.U.
  17. García Serrano, S. E. (2015). La Relación Entre el Habitar-Ethos y la Ética. Antropología Educativa. I+D Revista de Investigaciones, 6(2), 6-18. https://doi.org/10.33304/revinv.v06n2-2015001
  18. Gewerc Barujel, A. y Alonso - Ferreiro, A. (2017). Influencias del Plan de Estudios del Grado de Maestro de Primaria en el Conocimiento Profesional del Profesorado. El caso de la Universidad de Santiago de Compostela. Profesorado. Revista de Curriculum y Formación Del Profesorado, 21(1), 39-58. https://www.redalyc.org/pdf/567/56750681003.pdf
  19. Gómez de Pedro, M. E., Pereda Barrales, T. B. y Franco Gaviria, L. H. (2014). Fundamentación Tomista de la Ética Porfesional. RiL Editores. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=Ja-oBQAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA63&dq=ética+de+santo+tomas+de+aquino+&ots=x5m6tg4biN&sig=JdkRw9Et89O3RddEyPHoi5TA62c#v=onepage&q=ética de santo tomas de aquino&f=false
  20. González, A. M. (2016). La Ética Explorada. Ediciones Eunsa.
  21. Hartmann, N. (2013). Ética. Ediciones Encuentro S.A.
  22. Hortal, A. (2010). Ética General de las Profesiones. Desclée De Brouwer S.A.
  23. Idareta Goldaracena, F. (2013). Tras la Estela de la Responsabilidad Ética: Origen y Evolución Histórico-Filosófica de la Ética del Trabajo Social hasta la Actualidad. Cuadernos de Trabajo Social, 26(2), 489-498. https://doi.org/10.5209/rev_CUTS.2013.v26.n2.41024
  24. Imbernon Muñoz, F. y Canto Herrera, P. J. (2013). La Formación y el Desarrollo Profesional del Profesorado en España y Latinoamérica. Revista Electrónica Sinéctica, 41, 1-12. https://www.redalyc.org/pdf/998/99828325009.pdf
  25. López Zavala, R. (2013). Ética profesional en la Formación Universitaria. Revista Perfiles Educativos, XXXV(142), 15-24. http://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v35n142/v35n142a15.pdf
  26. López Zavala, R., Salazar, V. F., Solís Aragón, M. L., Durán Pizaña, E. y Díaz Valles, P. J. (2014). Ética Profesional en la Cultura del Profesorado Normalista: Asignatura Pendiente. En Ética Profesional en Educación Superior. Finalidades, Estrategias y Desafíos de la formación (pp. 59-78). Ediciones del Lirio. https://roderic.uv.es/bitstream/handle/10550/41252/Ética profesional en la Educación superior.pdf?sequence=1
  27. Lozano Andrade, I. (2013). Teoría y Práctica en la Formación Docente. Una mirada sociológica. Newton Edición y Tecnología Educativa.
  28. Marcelo, C. y Vaillant, D. (2016). Desarrollo Profesional Docente. Ediciones Narcea s.a.
  29. Marlasca, A. (2005). El Origen de la Ética: Las Raíces Evolutivas del Fenómeno Moral en F.J. Ayala. Revista Filosofía Universitaria, 109/110, 21-26. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filosofia/article/view/7493
  30. Martínez Herrera, H. (2019). Formación de Líderes Éticos Globalmente Responsables. Ecoe Ediciones.
  31. Martino, S. C. y Naval Durán, C. (2013). La Formación Ética y Cívica en la Universidad. El Papel de los Docentes. Edetania: Estudios y Propuestas Socio-Educativas, 43, 161-186. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4406440
  32. Moreno Molina, B. y Cabrera Sámano, J. C. (2018). Ética en la Profesión y Valores para la Vida. Editorial Parmenia. https://editorialparmenia.com.mx/libro-e-etica-en-la-profesion-y-valores-para-la-vida.html
  33. Muñoz Osuna, O. F. y Arvayo Mata, L. K. (2015). Identidad Profesional Docente: ¿Qué Significa Ser Profesor? European Scientific Journal, 11(32), 1857-7881. https://core.ac.uk/download/pdf/236412604.pdf
  34. Organización de las Naciones Unidas para la Educacion, la Ciencia y la Cultura (2013). Antecedentes y Criterios para la Elaboración de Políticas Docentes en América Latina y el Caribe. UNESCO. http://ceppe.uc.cl/images/stories/recursos/libros_y_cap/politicasdocentesespanol27082013.pdf
  35. Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (2014). Panorama de la Educación. Informe de la OCDE. Fundación Santillana. https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/eag-2014-es.pdf?expires=1655258263&id=id&accname=guest&checksum=A2B779C6976C6A532EEC57D5EC00E863
  36. Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (2019). El Trabajo de la OCDE sobre Educación y Competencias. Editorial OCDE. https://www.oecd.org/education/El-trabajo-de-la-ocde-sobre-educacion-y-competencias.pdf
  37. Padilla Carmona, M. T., Sánchez García, M. F. y Suárez Ortega, M. (2013). Orientación Personal y Profesional. UNED - Ediciones UNED.
  38. Polo, L. (2013). Lecciones de Ética. Ediciones Eunsa.
  39. Ramos Serpa, G. y López Falcón, A. (2019). Formación Ética del Profesional y Ética Profesional del Docente. Estudios Pedagogicos, 45(3), 185-199. https://doi.org/10.4067/S0718-07052019000300185
  40. Reyes Posada, M. (2018). El Origen de la Ética y del Pensamiento Político en la Antigua Grecia. Revista de La Academia Colombiana de Jurisprudencia, 367, 1-35. https://docplayer.es/123033102-Mauricio-reyes-posada.html
  41. Sanz Ponce, R. (2014). La Necesidad de una Formación Ética en la Educación Inicial de los Alumnos del Magisterio. En Ética Profesional en Educación Superior. Finalidades, Estrategias y Desafíos de la Formación (pp. 79-99). Ediciones del Lirio. https://roderic.uv.es/bitstream/handle/10550/41252/Ética profesional en la Educación superior.pdf?sequence=1
  42. Silva Vega, R. y Ayala Romana, A. M. (2020). Enseñanza de la Ética Profesional. Editorial Universidad Icesi.
  43. Suárez González, J., Martín Gallego, J. A., Mejía Rodríguez, D. L. y Acuña Reyes, E. P. (2016). Ética y Práctica Docente. Editorial Universidad del Norte. https://manglar.uninorte.edu.co/bitstream/handle/10584/5803/9789587416824 eEtica y practica docente.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  44. Tardif, M. (2004). Los Saberes del Docente y su Desarrollo Profesional. Narcea s.a.
  45. Torres Hernández, Z. (2014). Introducción a la Ética. En Colección Teorema. Serie mayor. https://www.academia.edu/51111394/Introducci%C3%B3n_a_la_%C3%A9tica
  46. Vaillant, D. (2013). Formación Inicial del Profesorado en América Latina: Dilemas Centrales y Perspectivas. Revista Española de Educación Comparada, 22, 185-206. https://doi.org/10.5944/reec.22.2013.9329
  47. Vaillant, D. y Marcelo, C. (2016). El ABC y D de la Formación Docente. Narcea s.a. Ediciones. https://www.redalyc.org/pdf/3382/338246883010.pdf
  48. Valdés Puentes, R., Bolivar Botia, A. y Moreno Verdejo, A. (2015). Una Valoración de la Formación Inicial de Profesores en España: El Máster en Educación Secundaria. Educação Em Revista - UFMG, 31(3), 251-278. https://www.redalyc.org/pdf/3993/399360943011.pdf
  49. Vigo, R. L. (2014). Ética Profesional : Especificidad, Importancia y Actualidad. Prudentia Iuris, 78, 131-146. https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/2752
  50. Wanjiru Gichure, C. (2007). Ética Profesional Fundamento de una Educación de Calidad. Revista Docencia Universitaria, 8(1), 241-261. https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistadocencia/article/view/87
  51. Yurén, T. (2013). Ética Profesional y Praxis. Revista Perfiles Educativos, XXXV(142), 6-14. http://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v35n142/v35n142a16.pdf
  52. Zabalza, M. Á. (2016). Competencias Docentes del Profesorado Universitario. Calidad y Desarrolo Profesional. Naecea s.a. Ediciones.