Published 2023-12-06
Keywords
- computer application,
- physical,
- didactic unit,
- waves,
- kinematics
How to Cite
Copyright (c) 2023 Revista Docencia Universitaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
Physics allows explaining various phenomena of the universe, but in general it is considered a difficult subject by high school students, a situation that leads to demotivation and low academic performance. This work aims to strengthen the teaching-learning process of physics in 11th grade students, through the use of an app. A mixed investigative approach was used, applied to a sample of 25 students to whom a survey and a diagnostic test were applied to identify access to technological means, motivation for the area and academic performance in the specific topics of kinematics and waves. It was determined that there was a low academic performance and it was established that mobile devices were attractive to students, so a pedagogical proposal was developed with 4 thematic units supported by an educational mobile application in order to strengthen the motivation and learning of students. physics. The relevance of the proposal was concluded by comparing the
diagnostic test that yielded an average success of 39.28% with the validation test after implementing the strategy with a success of 74.28; going from a low level (1.96) to a medium level (3.71), on a scale of 1 to 5, establishing that the contents and didactic and interactive activities proposed were adequate to achieve the objective proposed at the beginning of the investigation.
Downloads
References
- Ausubel, D. (1983). Teoría del aprendizaje significativo. Fascículos de CEIF, 1(1–10), 1–10.
- Barón, L. J. D., Delúquez, J. F. D., & Delvasto, P. (2018). Diseño y desarrollo de una aplicación paraseleccionar equipos de trituración de minerales con el objeto de incorporar Tecnologías de la Información y Comunicación al área de procesamiento de minerales en la Universidad Industrial de Santander. Revista Docencia Universitaria, 19(1), 109–130.
- Casal, J., & Mateu, E. (2003). Tipos de muestreo. CREDA. Centre de receca en sanitat animal/dep.sanitat i anatomia anamials, universitat autonoma de barcelona. RevEpidem.
- Cortés, J. M., Orozco, G. L., Bazán, I. A. G., Luna, V. R., & Alemán, Á. A. L. (2018). La competencia digital oculta en el nativo digital en la educación superior. Revista Docencia Universitaria, 19(2), 61–70.
- Dávila Acedo, M. A. (2015). Las emociones y sus causas en el aprendizaje de Física y Química, en el alumnado de Educación Secundaria. http://hdl.handle.net/10662/3461
- Escobar-Reynel, J. L., Baena-Navarro, R., Giraldo-Tobón, B., Macea-Anaya, M., & Castaño-Rivera, S. (2021a). Modelo de desarrollo para la construcción de aplicaciones móviles educativas. TecnoLógicas, 24(52), 110–135.
- Escobar-Reynel, J. L., Baena-Navarro, R., Giraldo-Tobón, B., Macea-Anaya, M., & Castaño-Rivera, S. (2021b). Modelo de desarrollo para la construcción de aplicaciones móviles educativas. TecnoLógicas, 24(52), e2065. https://doi.org/10.22430/22565337.2065
- Gómez Mercado, B., & Oyola Mayoral, M. (2012). Estrategias didácticas basadas en el uso de tic aplicadas en la asignatura de física en educación media. Escenarios, 10(1), 17–28.
- González Álvarez, C. M. (2012). Aplicación del constructivismo social en el aula.
- González, M., & González, M. Á. (2016). Uso de Smartphones en experimentos de Física en el laboratorio y fuera de él. Congreso de Docentes En Ciencias: Madrid. Recuperado de: https://uvadoc. uva.es/Bitstream/Handle/10324/17485/Gonzalez-CDC-Nv. Pdf
- Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2017). Metodología de la investigación. sexta edición, 634. McGraw.
- ICFES. (2019). Resultados de los últimos 3 años en el área de Ciencias naturales en las pruebas saber para la I.E Perla del Citará. https://www.icfes.gov.co/resultados-saber-11
- Jiménez-García, F. N., Márquez-Narváez, C., Agudelo-Calle, J. D. J., Beleño-Montagut, L., Leyton Vásquez, H., & Muñoz, J. L. (2016). Una experiencia didáctica en el diseño e implementación de objetos de aprendizaje para la enseñanza de la física. Revista Educación En Ingeniería, 11(22), 13–20.
- López, J. M. R., Alvernia, D. J., & Casadiego, M. G. (2022). Estrategias pedagógicas basadas en herramientas TIC para el curso de Circuitos Eléctricos II. Revista Docencia Universitaria, 15–16.
- Méndez Coca, D. (2015). Estudio de las motivaciones de los estudiantes de secundaria de física y química y la influencia de las metodologías de enseñanza en su interés. Educación XX1, 18(2), 215–235. https://doi.org/10.5944/educxx1.14602
- Quintanal Pérez, F. (2016). Gamificación y la física–química de secundaria.
- Ramírez, C. A. Y., & Luna, J. E. O. (2016). Medición de la usabilidad en el desarrollo de aplicaciones educativas móviles. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, 47, 128–140. http://34.231.144.216/index.php/RevistaUCN/article/view/746
- Seijas, D. M. M. (2020). La mediación como estrategia de resolución de conflictos pacífica en el ámbito escolar. Revista EDUCARE-UPEL-IPB-Segunda Nueva Etapa 2.0, 24(1), 222–244.
- Siemens, G. (2004). Una teoría de aprendizaje para la era digital. Academia. Accelerat Ing the World’s Research, 1–11.
- Solbes Matarredona, J., Montserrat, R., & Furió Más, C. J. (2007). El desinterés del alumnado hacia el aprendizaje de la ciencia: implicaciones en su enseñanza. Didáctica de Las Ciencias Experimentales y Sociales. http://hdl.handle.net/11162/23065
- Torres, N., Bolívar, A., Solbes, J., & Parada, M. (2018). Percepciones de estudiantes universitarios sobre su formación en física en educación secundaria. Revista UDCA Actualidad & Divulgación Científica, 21(2), 599–606.
- Vallejo, C. A. C., Araque, F. Y. V., & Uribe, A. M. (2017). Actividades didácticas para el tono como cualidad del sonido, en cursos de física del nivel básico, mediadas por la tecnología digital. Enseñanza de Las Ciencias. Revista de Investigación y Experiencias Didácticas, 35(3), 129–150.