Vol. 18 No. 1 (2017): Revista Docencia Universitaria
Articles

Concepts of University Graduates of Mathematics Teachers and Education: What is the relationship between them?

María Isabel Oliver
Universidad Nacional de Mar del Plata
Bio
Patricia Villalonga García
Universidad Nacional de Tucuman
Bio
María Basilisa García
Universidad Nacional de Mar del Plata
Bio
Marcela Natal
Universidad Nacional de Mar del Plata
Bio
Mauro Chaparro
Universidad Nacional de Mar del Plata
Bio
Vol. 18 Núm. 1 (2017): Revista Docencia Universitaria

Published 2017-06-03

Keywords

  • teachers,
  • conceptions,
  • learning,
  • mathematics,
  • Training of trainers

How to Cite

Oliver, M. I., Villalonga García, P., Basilisa García, M., Natal, M., & Chaparro, M. (2017). Concepts of University Graduates of Mathematics Teachers and Education: What is the relationship between them?. Revista Docencia Universitaria, 18(1), 131–150. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistadocencia/article/view/6850

Abstract

In this paper the conceptions about learning of math teachers were investigated, trained teachers and teachers in training.  Two studies with an ex post facto design were carried out. The results showed that, beyond the greater cohesion founded in the conceptions of trained teachers, they do not differ significantly from those who are in training.  The teacher’s verbal knowledge, more explicit, responds to constructive conceptions while procedural knowledge, close to implicit features, is related to interpretative conceptions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bruner, J. S. (1997). La educación, puerta de la cultura. Madrid: Visor

Dodera, M.; Burroni, E.; Lázaro, M.; Piacentini, B. (2007). Concepciones y creencias de profesores sobre enseñanza y aprendizaje de la matemática. Disponible en http://www.soarem.org.ar/Documentos/39%20Dodera.pdf

García, M.B.; Mateos, M. Vilanova, S: (2014). Cuestionario de dilemas para indagar concepciones sobre el aprendizaje en docentes universitarios. Revista Docencia Universitaria, volumen 15, 103-120.

Gil Cuadra, F. y Rico Romero, L. (2003) Concepciones y creencias del profesorado de secundaria sobre enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. Enseñanza de las Ciencias, 21 (1), 27-47

Gómez Chacón (2000). Creencias en educación matemática. Narcea. España

Hofer, B y Pintrich, P. (Ed.) (2002) Personal epistemology: The psychology of beliefs about knowledge and knowing. Mahwah, NJ: Erlbaum. 389-415.

Hofer, B. (2004) Epistemological Understanding as a Metacognitive Process: Thinking Aloud During Online Searching. Educational Psychologist, 39(1), 43-55.

Kember, D. y Gow, L. (1994). Orientations to Teaching and Their Effect on the Quality of Student Learning. Journal of Higher Education, 65 (1), 58-74.

Martínez Fernández, R. (2007). Concepción de aprendizaje y estrategias metacognitivas en estudiantes universitarios de psicología. Murcia: Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones.

Moreno, M. y Azcárate Giménez, C. (2003) Concepciones y creencias de los profesores universitarios de matemáticas acerca de la enseñanza de las ecuaciones diferenciales. Enseñanza de las ciencias, 2003, 21 (2), 265-280.

Muis, K. R. (2004). Personal epistemology and mathematics: A critical review and synthesis of research. Review of Educational Research, 74.

Northcote, M. (2009) Educational Beliefs of Higher Education Teachers and Students: Implications for Teacher Education. Australian Journal of Teacher Education, vol 34, 3; 60-81.

Northcote, M. (2009) Educational Beliefs of Higher Education Teachers and Students: Implications for Teacher Education. Australian Journal of Teacher Education, vol 34, 3; 60-81.

Oliver, M.; García, M. B. y Villalonga, P. (2012). Docentes de matemática formados y en formación. Algunos resultados sobre sus concepciones- III Jornadas de Enseñanza e Investigación Educativa en el campo de las Ciencias Exactas y Naturales, U. N. de La Plata.

Perafán, G.A. y A. Adúriz-Bravo (2002). Pensamiento y conocimiento de los profesores. Debate y perspectivas internacionales (pp. 127-139). Santafé de Bogota: Universidad Pedagógica Nacional.

Pozo, J. I.; Scheuer, N. (2000). Las concepciones sobre el aprendizaje como teorías implícitas. En J. I. Pozo y C. Monereo (coords.), El aprendizaje estratégico. Enseñar a aprender desde el currículo. Madrid: Santillana.

Pozo, J.I., Scheuer, N., Mateos, M. y Pérez Echeverría, M.P. (2006). Las teorías implícitas sobre el aprendizaje y la enseñanza. En J. I. Pozo, N. Scheuer, M.P.

Sandoval, W. A. (2005). Understanding students’ practical epistemologies and their influence on learning through inquiry. Science Education 89 (4): 634-656

Schraw, G. (2010). Review Article Conceptual Integration and Measurement of Epistemological and Ontological Beliefs in Educational Research. Volume 2013, Article ID 327680, 19.

Schraw, G. 2013. Conceptual Integration and Measurement of Epistemological and Ontological Beliefs in Educational Research Hindawi Publishing Corporation ISRN Education. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1155/2013/327680

Trigwell, K. y Prosser, M. (2004). Development and Use of the Approaches to Teaching Inventory. Educational Psychology Review, 16, 4