The cooperative learning mediated from the forum in Moodle and the formal conversation, asan empowerment strategy of professional competences
Published 2017-12-15
Keywords
- teaching experience,
- vocational training,
- team teaching,
- educational cooperation,
- educational strategies
How to Cite
Abstract
This article is about the study of the interactions and the academic results of involved students in a cooperative learning scenario as a teaching, learning and evaluation strategy, using of Moodle as the main interaction space. The research was supported on the students from the distance education mode, from the second and seventh semesters of Business Management program, in the subjects of Applied Statistics and Applied Statistics to Businesses. The analysis was based on a role assignment proposal like coordinator, facilitator, secretary and spokesperson.
The students were divided into several control and experimental groups; the latter participated in separate forums in each course, with the purpose of enhancing their verbal and written argumentation skills; and they were mediated from a positive interdependence, individual responsibility and the deployment of social skills.
Quantitatively, it was possible to verify that, the role assignment, the development of cooperative learning elements in Moodle, the interaction and mediation, they all mark a milestone in the increase of the academic performance, promote writing and orality, and enhance the strategic management, leadership, planning, decision making and professional competencies of the students.
Downloads
References
Chad, P. (2012). The Use of Team-Based Learning as an Approach to Increased Engagement and Learning for Marketing Students: A Case Study. Journal of Marketing Education, 34(2), 128-139.
Chapman, K., Meuter, M., Toy, D., & Wright, L. (2010). Are student groups dysfunctional? Perspectives from both sides of the classroom. Journal of Marketing Education, 32, 39-49.
Congreso de la República de Colombia. (30 de julio de 2009). Ley 1341 de 2009. Principios y conceptos sobre la sociedad de la información y la organización de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones –TIC–, se crea la Agencia Nacional de Espectro y se dictan otras disposiciones. Colombia.
Control, E. d. (12 de junio de 2017). Razones de participación en el foro de bonificación. (L. Castro, entrevistador)
Cordero, G., y Luna, E. (2010). Encuesta retos de la evaluación de los programas de formación de profesores: el caso de un programa en métodos de aprendizaje cooperativo. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 3(1e), 192-201.
Dorrego, E. (2016). Educación a distancia y evaluación del aprendizaje. Revista de Educación a Distancia, 50(12), 1-20.
Estrada, M., Monferrer, D., & Moliner, M. (2016). El aprendizaje cooperativo y las habilidades socio-emocionales: una experiencia docente en la asignatura técnica de ventas. Formación Universitaria, 9(6), 43-62.
Experimental, E. E. (12 de junio de 2017). Razones de participación en el foro de bonificación. (L. Castro, Entrevistador)
García, L. (2014). Evaluación formativa de los aprendizajes en el contexto universitario: resistencias y paradojas del profesorado. Educación XX1, 17(2), 35-55.
Gómez, M., y Hernando, A. (2016). Experiencia docente acerca del uso didáctico del aprendizaje cooperativo y el trabajo de campo en el estudio del fenómeno de influencia social. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 19(2), 331-346.
González, N., García, R., y Ramírez, A. (2015). Aprendizaje cooperativo y tutoría entre iguales en entornos virtuales universitarios. Estudios Pedagógicos, XLI (1), 111-124.
Hellriegel, D., Jackson, S., y Slocum, J. (2005). Administración. Un enfoque basado en competencias (Décima ed.). Thomson.
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, M. d. (2010). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.
Johnson, D., Johnson, R., y Holubec, E. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Buenos Aires: Paidós.
Kidder, D., & Bowes-Sperry, L. (2012). Examining the Influence od Team Project Design Decisions on Student Perceptions and Evaluations of Instructors. Academy of Management Learning & Education, 11(1), 69-81.
Lamí, L., Rodríguez, M., y Pérez, M. (2016). Las comunidades virtuales de aprendizaje: sus orígenes. Universidad y Sociedad, 8(4), 91- 99.
Lazzari, M. (2014). Combinacioón de aprendizaje cooperativo e individual en una asignatura de Química de Materiales. Formación Universitaria, 7(4), 39-46.
Martínez, J., y Sirignano, F. (2016). El aprendizaje cooperativo como estrategia didáctica para la adquisición de competencias en el EEES. Propuesta y reflexión sobre una experiencia. Revista Educativa Hekademas, 19, 7-19.
Martínez, M. (2016). Experiencias de aprendizaje cooperativo y su relación con la multimodalidad en la adquisión de competencias. Innovaciones metodológicas en docencia universitaria: resultados de investigación, 591-602.
Muñoz, J., Hinojosa, E., y Vega, E. (2016). Opiniones de estudiantes universitarios acerca de la utilización de mapas mentales en dinámicas de aprendizaje cooperativo. Perfiles Educativos, XXXVIII (153), 136-151.
Pineda, A., Porras, M., y Rodríguez, S. (2015). Capacitación en el uso del aprendizaje cooperativo. La perspectiva de los participantes de un curso en modalidad virtual. Revista Internacional de Formación Profesional, Adultos y Comunidad, 2(1), 15-24.
Quintanilla, A., y Ferreira, A. (2010). Habilidades comunicativas en L2 mediatizadas por la tecnología en el contexto de los enfoques por tareas y cooperativo. Estudios Pedagógicos, XXXVI (2), 213-231.
Romo, G., y Márquez de León, E. (2014). Gestión estratégica vs. Análisis estratégico. Una discusión conceptual a partir del estudio de caso de una institución de educación superior. Pensamiento y gestión (36), 267 - 290.
Sánchez, M., Cabra, M., Comallonga, L., Escudé, N., Font, E., Forés, N., y otros. (2009). La conversación en pequeños grupos en el aula (Primera ed.). Barcelona: Editorial GRAÓ.
Sánchez-Upegui, A. (2009). Nuevos modos de interacción educativa: análisis lingüístico de un foro virtual. Investigación Pedagógica, 12(2), 29-46.
Servicio de Innovación Educativa de la Universidad Politécnica de Madrid. (2008). Aprendizaje Cooperativo. Guías rápidas sobre nuevas metodologías. Madrid.
Slavin, R. (2002). Aprendizaje cooperativo: teoría, investigación y práctica. Buenos Aires: Aique.
Tusón, A. (1997). Análisis de la conversación. Barcelona: Editorial Ariel.
UIS. (2018). Gestión Empresarial. Recuperado el 21 de Julio de 2018, de Perfil del egresado: http://ipred.uis.edu.co/eisi/ grupo/gestionempresarial/#views/gm63/informacion/perfil_ del_aspirante_y_egresado
Universidad Industrial de Santander. (2014). Documento para reforma académica del programa de Gestión Empresarial. Universidad Industrial de Santander, Instituto de Proyección Regional y Educación a Distancia, Bucaramanga.
Vallet-Bellmunt, T., Rivera-Torres, P., y Vallet-Bellmunt, I. (2017). Aprendizaje cooperativo, aprendizaje percibido y rendimiento académico en la enseñanza del marketing. Educación XXI, 20(1), 277-297.
Vásquez, C., & Arango, S. (Enero-junio de 2012). Estrategias de participación e interacción en entornos virtuales de aprendizaje. Anagramas, 10(20), 95-108.