Methods of soccer teaching in sports training schools in Tunja, Boyacá
Published 2017-12-15
Keywords
- soccer,
- methodology,
- teaching,
- learning,
- technique
- tactic ...More
How to Cite
Abstract
The present study issued from the academic activities carried out by the students of the degree program in Physical Education, Recreation and Sports of the University Foundation Juan de Castellanos in Tunja, Boyacá. The purpose of the study was to describe the methods of soccer education that are most used by coaches to instruct and train child athletes in the sports training schools in the city, during the training sessions held every week. The study involved twenty coaches who are members of sports clubs and sports training schools in soccer for child and youth categories. A methodology with a descriptive quantitative approach was implemented. The information was collected through a semi-structured survey, using a series of questions that were recorded in a file created for such purpose. The obtained data were processed with the Microsoft Excel 2016 program for its respective analysis. The results show that the coaches use and apply more, the method of mixed teaching, which is the combination of the analytical and global methods to impart the sports content of soccer.
Downloads
References
García, J. A. (2001). Adquisición de la competencia para el deporte en la infancia: el papel del conocimiento y la comprensión en la toma de decisiones en balonmano (tesis doctoral). Universidad de Extremadura, España.
Harvey, S. (2003). Teaching Games for Understanding: A study of U19 college soccer players improvement in game performance using the Game Performance Assessment Instrument. En Segunda Conferencia Internacional: Enseñanza del deporte y educación física para la comprensión, Melbourne, Australia.
Hayes, S., Horn, R., Hodges, M., Scott, M., & Williams, M. (2003). The relative effects of demonstrations and outcome information in the teaching of novel motor skills. En Congreso Mundial de Ciencia y Fútbol Lisboa, Madrid, España.
Hernández, S. R; Fernández, C. C & Baptista, L. P (2004). Metodología de la investigación. Cuarta edición. México D. F: McGraw-Hill.
Mc Morris, T. (1988). ‘‘Comparison of effectiveness of two methods of teaching passing and support in football’’. En Congreso Mundial: Humanismo y Nuevas Tecnologías en la Educación Física y el Deporte. Madrid: AISEP, MEC e INEF. pp. 229- 232.
Merchán, R. (2010). Nivel de eficacia técnica del jugador de futbol base. Pamplona: trabajos de investigación de Maestría en Ciencias de la Actividad Física y Deporte, Universidad de Pamplona.
Mitchell, S., Griffin, L., & Oslin, J. (1995). “An analysis of two instructional approaches to teaching invasion games”. Research quarterly for exercise and sport, A-64.
Pacheco, R. (2004). La enseñanza y entrenamiento del fútbol 7. Barcelona: Paidotribo.
Ponce, F. (2006). La eficacia de la utilización de una técnica de enseñanza mediante indagación o búsqueda en la mejora de diferentes aspectos funcionales, técnico-tácticos, decisionales y motivacionales, en futbolistas de categoría alevín, frente a una intervención tradicional y su transferencia a la competición (tesis doctoral). Universidad de Granada, España.
Sánchez Bañuelos, F. (1986). ‘‘El deporte como medio formativo en el ámbito escolar’’. En D. Blázquez (Ed.). La iniciación deportiva en el deporte escolar (pp. 78-89). Barcelona, España: Inde.
Sans Torrelles, A. & Frattarola Alcaraz, C. (2006). Manual para la organización y el entrenamiento en las escuelas de fútbol. Barcelona: Paidotribo.