The virtual portfolio and its relevancy at collaborative work
Published 2017-12-15
Keywords
- learning, academic course,
- learning strategy,
- virtual portfolio,
- collaborative work
How to Cite
Abstract
This article presents the results of a research work; whose objective was to measure the implementation effects of the teaching strategy named Portfolio in the collaborative assignments of an Introduction to Programming virtual course. The research was addressed with a quantitative approach in a quasi-experimental design, where there were contrasted the virtual collaborative assignments’ development of two groups of students.
In order to do the analytical process, the contributions were classified into conceptual, socio-emotional and task management. It was also considered the final work handed by each small collaborative group, checking over aspects like the usage of concepts, the compilation of the programs and the explanatory comments in the codes.
From the analysis of results, it is concluded that the use of the virtual portfolio promotes a greater amount of structured results, which improves the quality of the virtual collaborative work and thus, facilitates the development of skills of analysis, relation and synthesis by the students.
We recommend using the Portfolio as long as its design and implementation can be adapted to different needs and enhances peer-to-peer cognitive interaction.
Downloads
References
Barragán, R., García, R., Buzón, O., Rebollo, M. A. & Vega, L. (abril, 2009). E-Portafolios en procesos Blended-learning: innovaciones de la evaluación en los créditos europeos. Revista de Educación a Distancia (RED) Número monográfico VIII., pp. 1-16 Recuperado de http://www.um.es/ead/red/M8/us.pdf
Constantino, G. & Álvarez, G. (2010). Conflictos virtuales, problemas reales: Caracterización de situaciones conflictivas en espacios formativos online. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 15(44), pp. 65-84. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/ rmie/v15n44/v15n44a5.pdf
Cortés, O. F., Pinto, A. R. & Atrio, S. I. (2015). E-portafolio como herramienta construccionista del aprendizaje activo en tecnología educativa. Revista Lasallista de Investigación, 12(2), pp. 36-44. doi:http://dx.doi.org/10.22507/rli.v12n2a4
Cote, K & Emmett, T. (2015) Effective Implementation of ePortfolios: The Development of ePortfolios to Support Online Learning. Theory Into Practice, 54, 352-363, DOI: 10.1080 / 00405841.2015.1077642
Cussó, X., Martínez, S. (2007). El portafolio como herramienta de aprendizaje en historia contemporánea. Recuperado de: http:// www.h-economica.uab.es/papers/wps/2007/2007_06.pdf
Díaz, J. A. (2016). Bases teóricas del portafolio en la educación médica basada en competencias. Revista Cubana de Educación Médica Superior, 30(1). Recuperado de http://www.medigraphic.com/ pdfs/educacion/cem-2016/cem161p.pdf
Galindo, R. M., Galindo, L., Martínez, N., Ley, M. G., Ruiz, E. I. & Valenzuela, E. (2012). Acercamiento epistemológico a la teoría del aprendizaje colaborativo. Revista Apertura, 4(2). Recuperado de: http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura3/ article/view/325/290
Gallego, D., Cacheiro, M., Martín, A. M. & Angel, W. (2009). El ePortfolio como estrategia de enseñanza y aprendizaje. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (30), p 1-12. Recuperado de: http://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/ article/view/444
Gros, B. & Adrián, M. (2015). Estudio sobre el uso de los foros virtuales para favorecer las actividades colaborativas en la enseñanza superior. Education In The Knowledge Society, 5(1). Recuperado de http://revistas.usal.es/~revistas_trabajo/ index.php/eks/article/view/14357
Gros, B, García, I. & Lara, P. (2009). El desarrollo de herramientas de apoyo para el trabajo colaborativo en entornos virtuales de aprendizaje. RIED Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 12(2), pp.115-138. DOI: https://doi.org/10.5944/ ried.2.12.903
Guerrero, H. R. (enero-junio, 2015). El portafolio: una herramienta facilitadora del cambio en la educación superior desde la práctica didáctica. Revista del Instituto de Estudios en Educación Universidad del Norte, 22, 143-155. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6416702.pdf
Klenowski, V. (2014). Desarrollo de portafolios para el aprendizaje y la evaluación. Posibilidades de uso del portafolio. Madrid: Narcea. pp.185. Recuperado de http://www.zona005preescolar. com/wp-content/uploads/2016/08/Desarrollo-de-portafoliospara-el-aprendizaje-y-la-evaluacin.pdf
Molina, P., Valencia-Peris, A. & Gómez-Gonzalvo, F. (mayoagosto, 2016). Innovación docente en educación superior: edublogs, evaluación formativa y aprendizaje colaborativo. Profesorado.Revista de curriculum y formación del profesorado, 20(2), p.p. 432-449. Recuperado de http:// digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/42595/Rev202col24. pdf?sequence=1&isAllowed=y
Morán, P. (2010). Aproximaciones teórico-metodológicas en torno al uso del portafolio como estrategia de evaluación del alumno en la práctica docente. Experiencia en un curso de laboratorio de didáctica en docencia universitaria. Perfiles educativos, XXXII(129), pp.102-128. Recuperado de http://www.scielo. org.mx/pdf/peredu/v32n129/v32n129a7.pdf
Moreno-Fernández, O. & Moreno-Crespo, P. (2017). El portafolio digital como herramienta didáctica: una evaluación crítica de fortalezas y debilidades. Revista de humanidades, 30, pp. 11- 30. doi:http://dx.doi.org/10.5944/rdh.30.2017.18200
Sánchez-Upegui, A. A. (agosto, 2009). Nuevos modos de interacción educativa: análisis lingüístico de un foro virtual. Biblioteca electrónica cubana ScieELO. Educación y Educadores.12(2),pp. 29-46 Recuperado de http://educacionyeducadores.unisabana. edu.co/index.php/eye/article/view/1484
Romero, M. A. & Crisol, E. (diciembre, 2011). El portafolio, herramienta de autoevaluación del aprendizaje de los estudiantes. Una experiencia práctica en la Universidad de Granada. Revista Docencia e Investigación, (21). Recuperado de https://ruidera. uclm.es/xmlui/handle/10578/8960
Tió, L., Estrada, V., González, W. & Rodríguez, R. (abr-jun, 2011). Instrumento y herramienta informática para guiar, controlar y evaluar las interacciones de los estudiantes en foros virtuales. Educación Médica Superior, 25(2). Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo. php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412011000200006
Zea, C. Atuesta, M. González, M. Montoya, J & Urrego, I. (2000), Conexiones: Ambientes de aprendizaje colaborativos, una respuesta a los nuevos retos en educación. Revistas Académicas EAFIT, 36(118). Recuperado de http://publicaciones.eafit.edu.co/ index.php/revista-universidad-eafit/article/view/1035/935