Didactic strategies to promote learning of biological sciences and anatomy
Published 2019-06-28
Keywords
- university teaching,
- anatomy,
- study guide,
- innovation,
- virtual
How to Cite
Abstract
In this article, we display the results of the research work, in which we implemented practical guides for the subjects of biological science and anatomy, in addition to this, the elaboration of mockups and models and virtual tutoring. The variables were evaluated using elaborate indicators ad hoc, which were set up through the observations scheduled in class and through the results of the exams. The indicators were: the use of the bibliography, the performance in the exercises trying to increase the ability to relate concepts, structures and functions in Anatomy, and the improvement in the academic performance, which is expressed in integral grades of three types of assessment: midterm exams, final exams and formative assessment, the latter through questions and knowledge sharing meetings during the course. The learning of the students from the Biological Sciences course, experienced an improvement in its significance, which is not only expressed in the positive variation of the aspects evaluated quantitatively but also can be appreciated qualitatively
Downloads
References
Arrondo, G., Bernacer, J. y Díaz Robredo, L. (2016) Visualización de modelos digitales tridimensionales en la enseñanza de anatomía: principales recursos y una experiencia docente en neuroanatomía. Elsiever España. Recuperado de http://dx.doi. org/10.1016/j.edumed.2016.06.022 1575-1813
Barbach, N., Chamizo, E., Fabro, A., Fuentes, M., y Costamagna, A. (2008). Método de aprendizaje basado en problemas: la comprensión de contenidos disciplinares en medicina. FABICIB, 12(1), pp. 185-196.
Bergman, E.M. (2014). Influences on anatomical knowledge: The complete arguments. Clin Anat. 27(3), pp. 296-303. Recuperado de https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24357119
Cabrera-González, A.C. (2011). Un contenido significativo para el contexto de las ciencias técnicas: el texto argumentativo. Ingeniería Mecánica, 14(1),1-12. Recuperado de: http://scielo.sld.cu/scielo. php?script=sci_arttext&pid=S1815-59442011000100001&lng=e s&tlng=es.
Escalante S., Mireya y Salazar, Aníbal León (enero-diciembre, 2012) Integración de conocimientos desde el aula de tecnología. Anuario del Doctorado en Educación: Pensar la educación 6, 59-81, Mérida, Venezuela: Universidad de los Andes
Estrada García, A. (2012) El aprendizaje por proyectos y el trabajo colaborativo, como herramientas de aprendizaje, en la construcción del proceso educativo, de la Unidad de aprendizaje TIC´S. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo: RIDE,3(5),123-138
García Tay, J.A.G, Avendaño R., Pradela, J.J. y Martínez, A. (2014) El uso de la tecnología en la enseñanza de la anatomía en México y su comparación con la enseñanza internacional. Revista de la Facultad de Medicina de la UNAM,57(3). Recuperado de: http:// www.medigraphic.com/pdfs/facmed/un-2014/un143e.pdf
González La Nuez, O. y Suárez Surí, G. (2018) Los medios de enseñanza en la didáctica especial de la disciplina Anatomía Humana. Rev Méd Electrón .40(4). Recuperado de http://www.revmedicaelectronica. sld.cu/index.php/rme/article/view/2725/3965
López, L. (2012) La importancia de la interdisciplinariedad en la construcción del conocimiento desde la filosofía de la educación. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación. 1390-3861. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo. oa?id=441846102017
Lugo, T., Vera Rossi, M. (2003) Situación presente y perspectivas de desarrollo de los Programas de Educación Superior Virtual en Argentina. UNESCO. Instituto Internacional para la Educación Superior en Latinoamérica y el Caribe. (IESALC.IES.2003; ED/PI/5). Recuperado de http://www.iesalc.unesco.org.ve/ programas/internac/univ_virtuales/argentina/vir_ar.pdf.
Mano González, M. de la; Moro Cabero, M. (desembre, 2009). La evaluación por competencias: propuesta de un sistema de medida para el grado en Información y Documentación. BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació, 23. Recuperado de: http://bid.ub.edu/23/delamano2.htm. DOI: http://dx.doi.org/10.1344/105.000001504
Mathiowetz, V.; Yu,CH.; QuaKe-Rapp, C. (Jan-Feb, 2016). Comparison of a gross anatomy laboratory to online anatomy software for teaching anatomy. Anat Sci Educ.9(1),52-9. Recuperado de PubMed; PMID: 25903289. DOI:10.1002/ ase.1528
Mompeó-Corredera, B. (2014) Metodologías y materiales para el aprendizaje de la anatomía humana. Percepciones de los estudiantes de medicina ‘nativos digitales’. FEM 17(2),99- 104. Recuperado de www.fundacioneducacionmedica.org
Revelo-Sánchez, O., Collazos-Ordoñez, C. A. y Jiménez-Toledo, J. A. (2018) El trabajo colaborativo como estrategia didáctica para la enseñanza/aprendizaje de la programación: una revisión sistemática de literatura. TecnoLógicas, 21(41), 115-134
Reboiras, F. I. (agosto, 2005) Innovaciones en la educación médica. Entornos educativos digitales basados en Internet. Reflexiones de un equipo de trabajo hospitalario. El Campus Virtual del Hospital Italiano de Buenos Aires. Revista Hospital Italiano Buenos Aires 25(2). Recuperado de http://revista. hospitalitaliano.org.ar.
Ruiz Martín, V. (2012) La maqueta y el modelo tridimensional como recursos didácticos en el área de educación plástica y visual en la ESO. Universidad Autónoma de Madrid Biblioteca (http://biblioteca.uam.es/). Recuperado de http://hdl.handle. net/10486/664956. Consulta 19 -10-2018
Segura Azuara, N.; Erana Rojas, I; López Cabrera, M. (2017) Highfidelity simulation in pathophysiology courses with medical students. Educación Médica, 19(6), 355-358.
Scott, J.; Louw, G.; Kahn, D. (nov., 2017) The value of supplementary anatomy workshops for improving undergraduate performance. S Afr J Surg. 55(4):46-49. Citado en PubMed; PMID: 29227056.
Terigi, F. (2013). Saberes docentes: que debe saber un docente y por qué. VIII Foro Latinoamericano de educación. Argentina: Santillana. pp. 7-48.
Zambrano Frerre, A. (2015). Aspectos éticos del uso de la realidad virtual en la enseñanza de la anatomía humana. Sistema de Información Científica. Red de Revistas Científicas de América Latina y el Caribe, España y Portugal. Recuperado de: http:// www.redalyc.org/html/705/70504408/