Research Article
Published 2011-07-15
Keywords
- composition,
- anthropomorphic,
- technique of nature,
- event,
- literal space
How to Cite
Salmerón Infante, M. (2011). Quasi come uno animale: splendor and drifting of the composition term. Revista Filosofía UIS, 10(1), 13–25. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistafilosofiauis/article/view/2617
Copyright (c) 2011 Miguel Salmerón Infante
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
This article attempts a reflection on the drifting of the composition-term in scope of: 1) The relationship between nature and art by Aristotle. 2) The pregnancy of Composition in classicist Aesthetics. 3) The Critics of Classicism by Kant based on his notion of Reflective Aesthetical Judgement. 4) The consequence of the break of minimal art with naturalism and anthromorphic structures present in Art-History.
Downloads
Download data is not yet available.
References
- Alberti, Leon Battista (1999). De la pintura y otros escritos sobre arte, Traducción y edición de Rocío de la Villa, Madrid: Tecnos.
- Aristóteles (1995). Física, Traducción y Edición de Guillermo R. Echandía, Madrid: Gredos.
- Barasch, Moshe (1991). Teorías del arte de Platón a Winckelmann, Madrid: Alianza.
- Buchloh, Benjamin (1980). Carl Andre/Hollis Frampton: 12 Dialogues 1962-1963, Nueva York: Halifax.
- Fiedler, Konrad (1991). “El origen de la actividad artística”, En: Escritos sobre el arte, Madrid: Visor.
- Heidegger, Martin (1995). “El origen de la obra de arte”, En: Caminos del bosque, Traducción de Helena Cortñes y Arturo Leyte, Madrid: Alianza.
- Jiménez, José (2002). Teoría del arte, Madrid: Tecnos.
- Kant, Immanuel (1984). Crítica del Juicio, Traducción de Manuel García Morente, Madrid: Espasa Calpe.
- Merleau-Ponty, Maurice (1964). “Sobre la fenomenología del lenguaje”, En: Signos, Barcelona: Seix-Barral.
- San Martín, Francisco Javier (1997). “Últimas tendencias: las artes plásticas desde 1945”, En: Ramírez, Juan Antonio (ed.), Historia del arte, tomo 4, El mundo contemporáneo, Madrid: Alianza.
- Tatarkiewicz, Wladyslaw (1990). Historia de seis ideas, Madrid: Tecnos.
- Villar, Gerard (2003). “La producción estética”, En: Xirau, Ramón/Sobrevilla, David (eds.), Estética, Enciclopedia Iberoamericana de Filosofía, Tomo 25, Madrid: Trotta.