Published 2009-12-16
Keywords
- pedagogy of the Concept,
- Deleuze,
- hermeneutics,
- method
How to Cite
Copyright (c) 2009 Jorge Francisco Maldonado
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
This article analyses the philosophical procedure of Gilles Deleuze and distinguishes it from hermeneutics. The first aspect is to comprehend the idea of a pedagogy of concept in Gilles Deleuze. This concept can be found in the book What is philosophy?, but can also be traced back to earlier works of Deleuze under disguised formulations. The second aspect examine is how this particular conception is opposed basic principles of hermeneutics. Although this is not a discussion with a particular author, it establishes the basic argumentation to comprehend why Deleuze is not hermeneutical.
Downloads
References
- Empirismo y subjetividad (2002), Traducción de Hugo Acevedo, Barcelona, Editorial Gedisa S.A.
- Nietzsche y la Filosofía (1998), Traducción de Carmen Artal, Barcelona, Anagrama.
- Nietzsche and Philosophy (1983), Traducción de Hugh Tomlinson, Londres, Columbia University Press.
- Presentación de Sacher–Masoch: lo frío y lo cruel (2001), Traducción de María Silvia Delpy y Hugo Beccacece, Buenos Aires, Amorrortu.
- Lógica del sentido (1994), Traducción de Miguel Morey, Barcelona, Paidós.
- Conversaciones (1995), Traducción de José Luis Pardo Torío, Valencia, Pre-Textos.
- L’Antiædipe: Capitalisme et schizophrénie I (1973), Paris, Les Editions de Minuit. Mil Mesetas: Capitalismo y Esquizofrenia II (1997), Traducción de José Vázquez y Umbelina Larraceleta, Valencia, Pre-Textos.
- .
- ¿Qué es la filosofía? (1997), Traducción deThomas Kauf, Barcelona, Editorial Anagrama.
- Diálogos (1980), Traducción de José Vázquez Pérez, Valencia, Pre-Textos.
- Hardt, Michael (2005), Deleuze un aprendizaje filosófico, Buenos Aires, Editorial Paidós.
- Nietzsche, Friedrich (2000), Segunda intempestiva, sobre la utilidad y perjuicios de la historia para la vida, Traducción de Germán Cano, Madrid, Biblioteca Nueva.