Revista Integración, temas de matemáticas.
Vol. 28 No. 2 (2010): Revista Integración, temas de matemáticas
Research and Innovation Articles

A-didactic situations for the theaching of axial symmetry by using cabri as a means

Martín E. Acosta
Universidad Industrial de Santander
Liliana A. Monroy Blanco
Universidad Industrial de Santander
Karol L. Rueda Gómez
Universidad Industrial de Santander

Published 2010-09-21

Keywords

  • Reflection,
  • a-didactic situation,
  • Theory of Didactic Situations,
  • Cabri

How to Cite

Acosta, M. E., Monroy Blanco, L. A., & Rueda Gómez, K. L. (2010). A-didactic situations for the theaching of axial symmetry by using cabri as a means. Revista Integración, Temas De matemáticas, 28(2), 173–189. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistaintegracion/article/view/2174

Abstract

We present the first activity of a didactic engineering using the Theory of Didactic Situations for the design and experimentation of a-didactic situations with Cabri as ‘milieu’. The activity’s a priori and a posteriori analyses show that the interaction with the ‘milieu’ led students to the construction of intuitive knowledge about reflection.

Downloads

Download data is not yet available.

References

[1] Brousseau G., Fundamentos y métodos de la Didáctica de la Matemática. Universidad Nacional de Córdoba, Facultad de Matemática, Astronomía y Física, Serie B, Trabajos de Matemática, No. 19, versión Castellana, 1993.

[2] Castiblanco C., Urquina, H., Camargo L. & Acosta M. Pensamiento Geométrico y Tecnologías Computacionales. Ministerio de Educación Nacional, Serie documentos, Bogotá,2004.

[3] Margolinas C., La importancia de lo verdadero y lo falso en la clase de matemáticas. (Primera edición en español; Acosta M.E. y Fiallo J.E., Trabajo original: De l’importance du vrai et du faux dans la classe de mathématiques, publicado en 1993), Publicaciones UIS, 2009.