Vocation and Teacher Formation in The Health Area: Impulses for Transformation
Published 2022-06-30
Keywords
- Theacher Formation,
- professionalization,
- Higher Level Education,
- Health Sciences
How to Cite
Copyright (c) 2022 Revista Docencia Universitaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
Nowadays, teaching at a higher-level face profound transformation processes, largely derived from the conditions forced by the COVID-19 pandemic, but these processes have been observed since earlier times. Higher-level teachers are currently required to possess a large body of knowledge and skills focused on teaching practice, and not only in their areas of specialty. Updating is essential for the professional performance of teaching, but it is insufficient. The objective of this paper is to discuss the relationship between the concepts of vocation and teacher formation based on interviews with higher-level teachers in the health area. This is qualitative research based on 18 life stories of teachers from various careers and multiple contractual situations hired in the Iztacala Faculty of Higher Studies of the National Autonomous University of Mexico, the analysis was carried out through coding strategies. The findings are presented in 8 analytical categories that, considering the conditions of teaching work at the higher level, allow us to propose constitutive dimensions of the teaching vocation. It is concluded that vocation can be innate, discovered, or developed based on teacher formation processes, which are distinguished from professionalization processes. It is emphasized that vocation and formation are authentic impulses for transformation, something desirable in the contemporary world context.
Downloads
References
- Ander-Egg, E. (1999). Diccionario de pedagogía . Magisterio del Río de la Plata.
- Arbesú García, M., y Piña, J. M. (2009). Representaciones sociales sobre el trabajo docente en profesores de educación superior. Observar, 3, 42-54. https://www.observar.eu/index.php/Observar/article/view/19
- Arellano, J., Pérez, C., Vaccarezza, G., Baquedano, M., Aguilar, C., Bastias, N., Bustamante, C., Ortega, J. y Lagos, P. (2018). Identidad ocupacional en docentes de carreras de la salud y su relación con las prácticas pedagógicas. Revista Médica de Chile, 146(3), 379-386. https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-98872018000300379
- Bermúdez-Aponte, J., y Laspalas, F. (2017). El profesor universitario: integración entre lo personal y lo profesional. Teoría de la Educación, 29(2), 109-126. https://doi.org/10.14201/teoredu292109126
- Bertaux, D. (2005). Los relatos de vida. Perspectiva etnosociológica Bellaterra.
- Campos, N. (2010). La formación pedagógica de profesores de medicina. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 18(1), 1-7. https://www.scielo.br/j/rlae/a/TTTWXzRGMbfV8QpjDXtsFhJ/?format=pdf&lang=es
- Crawford, J., Butler-Henderson, K., Rudolph, J., Malkawi, B., Glowatz, M., Burton, R., Magni, P. y Lam, S. (2020). COVID-19: 20 countries' higher education intra-period digital pedagogy responses. Journal of Applied Learning & Teaching, 3(1), 1-20. https://eprints.utas.edu.au/34123/
- Coffey, A., y Atkinson, P. (2003), Encontrar sentido a los datos cualitativos. Estrategias complementarias de investigación. Universidad de Antioquia.
- Colomo, E., y Aguilar, Á. (2019). Percepción social de los maestros: análisis de la figura docente a través de Twitter. Temps dÉducació, 57, 59-75. 10.1344/TE2019.57.5
- Dávila, P. (2020). Actividades Académicas Relevantes. 4to Informe de actividades FES Iztacala 2016-2020 (pp.5-32). UNAM. https://www.planeacion.unam.mx/informes/PDF/FESI-2016-2020.pdf
- Elliot, J. (2005). El cambio educativo desde la investigación acción. Morata.
- Ferry, G. (1990). El trayecto de la formación: Los enseñantes entre la teoría y la práctica. UNAM -Paidós.
- Freire, P. (2012). Pedagogía de la autonomía. Saberes necesarios para la práctica educativa. Siglo XXI.
- Gadamer, H. G. (2012). Verdad y método (Vol 1). Sígueme.
- Gimeno, J., y Pérez Gómez, Á. (2008). Comprender y transformar la enseñanza Morata.
- Hargreaves, A. (2005). Profesorado, cultura y postmodernidad: Cambian los tiempos, cambia el profesorado (quinta edición). Morata.
- Hegel, G. (1984). Propedéutica filosófica. UNAM.
- Henao-Castaño, Á., Núñez-Rodríguez, M., y Quimbayo-Díaz, J. (2010). El rol del profesional de la salud como docente universitario. Aquichan. 10(1), 34-42. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=74116244004
- Honoré, B. (1980). Para una teoría de la formación: Dinámica de la formatividad. Narcea.
- Kepowicz, B. (2007). Valores profesionales: valores de los docentes y valor de la docencia. Reencuentro. Análisis de Problemas Universitarios, 49, 51-58. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=34004908
- Larrosa, F. (2010). Vocación docente versus profesión docente en las organizaciones educativas. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 13(4), 43-51. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=217015570004
- López, F. (1996). Representaciones sociales y formación de profesores. El caso de la UAS. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 1(2), 391-407. http://www.comie.org.mx/v1/revista/visualizador.php?articulo=ART00200&criterio=http://www.comie.org.mx/documentos/rmie/v01/n002/pdf/rmiev01n02scC00n07es.pdf
- Lozano Andrade, I., y Rafael Ballesteros, Z. (Coords.) (2021). Pandemia y escuela secundaria, reporte desde las voces profundas . Newton.
- Lozano-González, E. O. (2018). Teacher formation and teaching culture in everyday school life at university. The area of health case. The international journal of humanities education, 16(1-2), 30-44. https://doi.org/10.18848/2327-0063/CGP/v16i01/33-43
- Lozano-González, E. O. (2020). Significado de la docencia y procesos formativos de profesores en el área de la salud. Revista Electrónica Educare, 24(1), 1-21. http://doi.org/10.15359/ree.24-1.14
- Mazzitelli, C., Aguilar, S., Guirao, A., y Olivera, A. (2009). Representaciones sociales de los profesores sobre la docencia: contenido y estructura. Educación Lenguaje y Sociedad, VI(6), 265-290. http://www.biblioteca.unlpam.edu.ar/pubpdf/ieles/n06a14mazzitelli.pdf
- Paparisteidi, N., Lozano-González, E. O. (2021). ICT in Higher Education: Teachers’ Experience during COVID-19 Pandemic in France, Greece, and Mexico. International Journal of Management and Applied Science (IJMAS), 7(4), 109-115. http://ijmas.iraj.in/paper_detail.php?paper_id=17975&name=ICT_in_Higher_Education:_Teachers%E2%80%99_Experience_during_COVID-19_Pandemic_in_France,_Greece,_and_Mexico
- Sáenz-Losada, M., Cárdenas-Muñoz, M., y Rojas-Soto, E. (2010). Efectos de la capacitación pedagógica en la práctica docente universitaria en salud. Revista de Salud Pública, 12(3), 425-433. https://revistas.unal.edu.co/index.php/revsaludpublica/article/view/10471
- Said-Hung, E., Marcano Lárez, B., y Garzón-Clemente, R. (2021). Ansiedad académica en docentes y covid-19. Caso instituciones de educación superior en Iberoamérica. Revista Prisma Social, (33), 289-305. https://revistaprismasocial.es/article/view/4202
- Sánchez, E. (2002). Elegir magisterio: entre la motivación, la vocación y la obligación. Escuela Abierta, 5, 99-120. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=286618
- Sebold, L. F., y Carraro, T. E. (2011). La práctica pedagógica del docente en enfermería: Una revisión integradora de la literatura. Enfermería Global, 10(2). 1-11. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=365834766024
- Seidmann, S., Thomé, S., Di lorio, J., y Azzollini, S. (2008). Representaciones sociales del trabajo docente. Una investigación transnacional. Documento de trabajo 209. http://repositorio.ub.edu.ar/bitstream/handle/123456789/501/209_seidmann.pdf?sequence=2&isAllowed=y
- Tenti, E. (2008). Sociología de la profesionalización docente. En, Profesionalizar a los docentes sin formación inicial: Puntos de referencia para actuar. (S/L). Recuperado de http://chamilo.cut.edu.mx:8080/chamilo/courses/POSDOCTORADOENEDUCACION2019/document/FORMACION_PROFESIONAL/EmilioTentiFanfani.pdf
- Zabalza, M. (2009). Ser profesor universitario hoy. La Cuestión Universitaria, 5, 68-80. http://polired.upm.es/index.php/lacuestionuniversitaria/article/view/3338/3403