Published 2022-12-31
Keywords
- computational thinking,
- pedagogical strategy,
- Scratch
How to Cite
Copyright (c) 2022 Revista Docencia Universitaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
The development of skills related to computational thinking that involve problem solving is of utmost importance for teachers in their educational work. In this sense, the main objective of this research was to strengthen computational thinking in primary school teachers at the Pizanda Educational Institution (Nariño), through a pedagogical strategy based on the use of digital tools. The methodology is framed in the mixed approach and a correlational descriptive scope, a diagnosis was carried out on a sample of 6 teachers, subsequently, an intervention proposal was developed based on the Scratch tool, which allowed the linking of educational processes to the development of computational thinking skills. The application of the strategy contributed to teachers having an approach towards the development of these skills through forums, exercises, questionnaires and final projects, ensuring that they made use of new technologies, learning that will be very useful for their work. educational.
Downloads
References
- Basogain, X., Olabe, M., & Olabe, J. (2015). Pensamiento Computacional a través de la Programación: Paradigma de Aprendizaje. (RED) Revista de Educación a Distancia. https://revistas.um.es/red/article/view/240011.
- Camargo, A., & Ladino, J. (2021). Habilidades del pensamiento computacional en docentes en formación de la universidad La Gran Colombia. Revista Científica UISRAEL, 8(2), https://doi.org/10.35290/rcui.v8n2.2021.441
- Castillo, N., Mercado, E. & Escobar, J. (2023). Fortalecimiento de competencias digitales docentes y lectoras en grado tercero. Revista Docencia Universitaria, 24(1), 1-21. https://doi.org/10.18273/revdu.v24n1-2023001
- Chun, B. y Piotrowski, T. (s. f.). Pensamiento computacional ilustrado: Una guía de dibujos animados para solucionar problemas, diseñar sistemas y comprender el comportamiento humano. Eduteka. https://eduteka.icesi.edu.co/pdfdir/PensamientoComputacionalIlustrado.pdf
- García, A. (2021). Enseñanza de la Programación a través de Scratch para el desarrollo del Pensamiento Computacional en Educación Básica Secundaria. Academia y Virtualidad, 15(1), 161-182. https://doi.org/10.18359/ravi.5883
- Hernández, R. (2014). Metodología de la investigación. McGRAW-HILL / Interamericana Editores, S.A. DE C.V.
- Hernández, R. & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. Obtenido de Sexta edición McGraw-Hill / Interamericana Editores, S.A. de C.V: http://observatorio.epacartagena.gov.co/wp-content/uploads/2017/08/metodologia-de-la-investigacion-sexta-edicio
- Hepp, P., Prats, M., & Holgado, J. (2015). Formación de educadores: la tecnología al servicio del desarrollo de un perfil profesional innovador y reflexivo. RUSC, 30-43. http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v12i2.2458
- Medina, M., Hurtado, D., Muñoz, J., Ochoa, D y Izundegui, G. (2023). Método mixto de investigación: Cuantitativo y cualitativo. nstituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú S.A.C. https://doi.org/10.35622/inudi.b.105
- Pérez, H. (2017). Uso se Scratch como herramienta para el desarrollo del pensamiento computacional en programación de la carrera de informática de la universidad central del ecuador. Universidad de Alicante. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/82731/1/tesis_hamilton_omar_perez_narvaez.pdf
- Romero, H., Fajardo, E., Sánchez, E. y Beleño, L. (2018). Herramientas de aprendizaje basadas en juegos digitales como estrategia para la enseñanza de estadística en estudiantes de Ingeniería Industrial. Revista Docencia Universitaria, 19(1), 37-51.
- Silva, F., Tonguino, E., & Mantilla, R. (2020). El Pensamiento Computacional en la Resolución de Problemas Matemáticos En Básica Primaria a través de Computación Desconectada. Workshop de informatica na escola, 26, 151-160. https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2020.151
- Shelby, C. (2015). Relationships: computational thinking, pedagogy of programming, and Bloom’s Taxonomy. The 10th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, United Kingdom. 80-87. https://doi.org/10.1145/2818314.2818315
- Travieso, C. (s. f.). ¿Qué es Scratch http://static.esla.com/img/cargadas/2267/Documentaci%C3%B3n%20Scratch.pdf
- UNESCO (2018). Marco de Competencias de los Docentes en materia de TIC [Educativa]. Marco de Competencias de Los Docentes En Materia de TIC. https://es.unesco.org/themes/tic-educacion/marco-competencias-docentes
- UNESCO (2019). Declaración mundial sobre la educación superior en el siglo XXI: visón y acción. https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/171
- Valverde, J., Fernández , M., & Garrido, M. (2015). El pensamiento computacional y las nuevas ecologías del aprendizaje. (RED) Revista de Educación a Distancia. https://revistas.um.es/red/article/view/240311
- Vásquez, A. (2014). Hacia un perfil docente para el desarrollo del pensamiento computacional basado en educación STEM para la media técnica en desarrollo de software. Universidad EAFIT: https://repository.eafit.edu.co/bitstream/handle/10784/5139/AlbertoV%C3%A1squezGiraldo_2014.pdf?sequence=2&isAllowed=y
- Villalba, K. (2018). Formación docente para desarrollar el pensamiento. Obtenido de Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa: http://repositorio.unsa.edu.pe/bitstream/handle/UNSA/8824/EDMvicoko.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Wing, J. (2006). Computational Thinking. It represents a universally applicable attitude and skill set everyone, not just computer scientists, would be eager to learn and use. https://www.cs.cmu.edu/~15110-s13/Wing06-ct.pdf
- Zapata-Ros, M. (2015). Pensamiento computacional: Una nueva alfabetización digital. RED. Revista de Educación a Distancia, 46(4)., 47. http://doi.org/10.6018/red/46/4