Vol. 10 No. 1 (2009): Revista Docencia Universitaria
Articles

PERFIL DEL DOCENTE UNIVERSITARIO HOY: MAS ALLA DE LA COMPETENCIA

Published 2009-06-30

Keywords

  • Teaching profile, training, conscioussness (awareness), personal maturity, education, school

How to Cite

de la Herran, A. (2009). PERFIL DEL DOCENTE UNIVERSITARIO HOY: MAS ALLA DE LA COMPETENCIA. Revista Docencia Universitaria, 10(1), 11–39. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistadocencia/article/view/1384

Abstract

ABSTRACT

 

It seems there is consensus on the need for the training and educational support in a reflective and competent teaching profile. We think this is necessary but not sufficient. We propose to include two unattended on condition education are closely related to teacher training, beyond the reflection on practice: ‘The Professor Maturity’ and ‘Conscioussness applied to their education and training’. This educational profile of teaching could be completed, while they are introduced into the debate scientific and professional approaches, topics and issues relevant.

 

Key words: Teaching profile, training, conscioussness (awareness), personal maturity, education, school

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Blay, A. (2006). Ser (2ª ed.). Barcelona: Índigo.
  2. Confucio (1969). Los cuatro libros de la sabiduría. Madrid: Bergua.
  3. Delors, J. et al. (1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el siglo XXI. París: UNESCO.
  4. Dewey, J. (1967). Experiencia y educación. Buenos Aires: Losada.
  5. Eucken, R. (1925). La lucha por un contenido espiritual de la vida. Nuevos fundamentos para una concepción general del mundo. Madrid: Daniel Jorro.
  6. Fernández Pérez, M. (2004). Las tareas de la profesión de enseñar. Practica de la racionalidad curricular. Didáctica aplicable. 2a ed. Madrid: Siglo XXI de España Editores.
  7. Gadamer, H.G. (2000). La Educación es Educarse. Barcelona: Paidós.
  8. García Garrido, J.L. (1997). Educación global: Un nuevo reto para los sistemas escolares. En Fundación Santillana, Aprender para el futuro. Desafíos y oportunidades. Madrid: Santillana.
  9. González Jiménez, F.E. (2002). La actividad educativa en la Sociedad de la Globalización. Revista Arbor. (173), 681. 19-38
  10. Herrán, A. de la (1998). La conciencia humana. Hacia una educación transpersonal. Madrid: San Pablo.
  11. Herrán, A. de la (1998b). La Duda como Principio de Enseñanza. Tendencias Pedagógicas (Número Extraordinario), 109-118.
  12. Herrán, A. de la (1999). Claves para la Formación Total de los Profesores. Tendencias Pedagógicas (4), 37-58.
  13. Herrán, A. de la (2003). El Nuevo Paradigma Complejo-Evolucionista en Educación. Revista Complutense de Educación, 14 (2), 499-562.
  14. Herrán, A. de la (2006). Los Estados de Conciencia: Análisis de un Constructo Clave para un Enfoque Transpersonal de la Didáctica y la Formación del Profesorado. Tendencias Pedagógicas (11), 103-154.
  15. Herrán, A. de la (2006b). Introducción a la Madurez Organizacional. Revista Indivisa. Boletín de Estudios e Investigación (7), 81-113.
  16. Herrán, A. de la (2009). Estadios de Evolución Docente. Tendencias Pedagógicas (14), 375-415.
  17. Herrán, A. de la (2009b). Redefinir la Educación: Hacia un Cambio Radical del Centro de Gravedad de la Innovación Educativa. En J. Paredes y A. de la Herrán (Coords.), La práctica de la innovación educativa. Madrid: Síntesis.
  18. Herrán, A. de la y Cortina, M. (2008). La muerte y su Didáctica en Educación Infantil, Primaria y Secundaria (2ª ed.). Madrid: Universitas).
  19. Herrán, A. de la y González, I. (2002). El ego docente, punto ciego de la enseñanza, el desarrollo profesional y la formación del profesorado. Madrid: Editorial Universitas.
  20. Herrán, A. de la y Muñoz Díez, J. (2002). Educación para la universalidad. Más allá de la globalización. Madrid: Dilex.
  21. Herrán, A. de la et al. (2000). ¿Todos los caracoles se mueren siempre? Cómo tratar la muerte en Educación Infantil. Madrid: Ediciones de la Torre.
  22. Krishnamurti, J. (2008). Aprender es vivir. Cartas a las escuelas. Madrid: Gaia.
  23. Martín Bris, M. (1997). Planificación y práctica educativa (Infantil, Primaria y Secundaria). Madrid: Escuela Española.
  24. Mayor Zaragoza, F. (2009). “Los Grandes Retos de la Educación en el Siglo XXI”. Ciclo de Conferencias “Educación, Ciencia, Cultura y Sociedad”, Madrid. Universidad Alfonso X el Sabio, 30 de abril.
  25. Manen, M. van (1998). El tacto en la enseñanza. El significado de la sensibilidad pedagógica. Barcelona: Paidós.
  26. Riso, W. (2009). El camino de los sabios. Filosofía para la vida cotidiana. Barcelona: Planeta-Zenith.
  27. Rojas, E. (1990). Indicadores de madurez de la Personalidad. Cuadernos Empresa y Humanismo (23), 1-13.
  28. Santos Guerra, M.Á. (2009). El Arte de Envejecer en la Enseñanza. Acto de Presentación del Nº 14 de la Revista Tendencias Pedagógicas, Monográfico dedicado a “El Maestro”. Facultad de Formación de Profesorado y Educación, 27 de mayo.
  29. Valle, J. (Coord.), De la identidad local a la ciudadanía universal: el gran reto de la educación contemporánea. Bilbao: Fundación para la Libertad-UAM.
  30. Zabalza, M.Á. (1995). Diseño y desarrollo curricular (6ª ed.). Madrid: Narcea.
  31. Zambrano, María (2005). La vocación del maestro. España: Ágora Zenón (1996). En A.J. Capelleti, Los estoicos antiguos. Madrid: Gredos.