Published 2024-07-24
Keywords
- teaching practice ,
- further training,
- action research
How to Cite
Copyright (c) 2024 Revista Docencia Universitaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
The COVID-19 pandemic posed a challenge to education systems around the world. To ensure continued instruction, there was a shift from face-to-face education to remote education. The School of Public Health of Mexico was no exception. Teaching had to be redesigned to fit the new context of non-face-to-face education. A diagnosis was carried out to identify professor training and continuing education needs in order to meet the challenge. The results revealed deficiencies in the use and management of technological tools, teaching strategies, didactic planning and learning assessment. Therefore, a faculty training strategy was implemented under an in-action research design. During the process, professors strengthened their skills in the use of technological tools, expanded their pedagogical knowledge, improved their teaching and motivational skills, and worked collaboratively with other professors. Finally, the experience of this research shows us the need to pursue a continuous and articulated training strategy that allows for dialogue and reflection on what is known and what is practiced to gradually improve teaching performance.
Downloads
References
- Álvarez-Gayou, J. L. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa. Paidós.
- Cruz, E. J., Gil, M. E. (2017). Los métodos pedagógicos y las estrategias de enseñanza en un posgrado de salud pública: un desafío para el desarrollo de competencias. Revista Impulsa de Universidad La Salle
- Cuernavaca, 5(14), 33-44. https://www.lasallecuernavaca.edu.mx/wp/revista-impulsa-14/
- Dewey, J. (1910). Cómo pensamos. Lexington, Mass. DC Heath. https://www.eisel.com.mx/wp-content/uploads/2019/02/9-Dewey-Como-pensamos.pdf
- Díaz, J. A., Sánchez, M. J., Aguilera, M. E., Loyola, K. E., Ramírez, J. A., Reynosa, E. (2020). Capacitación docente y calidad educativa en tiempos de Covid-19. Revista Científica Cultura, Comunicación y Desarrollo, 5(3), 84-89. https://rccd.ucf.edu.cu/index.php/aes/article/view/263
- Dumrauf, A., Cordero, S. (2020). Un enfoque participativo para la formación docente continua en la Educación en Ciencias Naturales, Ambiental y en Salud. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 17(1), 1-15 https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2020.v17.i1.1602
- Giroux, S., Tremblay, G. (2008). Metodología de las ciencias humanas. Fondo de Cultura Económica.
- Gros, B., Silva, J. (2005). La formación del profesorado como docente en los espacios virtuales de aprendizaje. Revista Iberoamericana de Educación, 36(1), 1-14. https://doi.org/10.35362/rie3612831
- Harasim, L., Hiltz, S. T., Turoff, M., Teles, L. (2000). Redes de aprendizaje: guía para la enseñanza y el aprendizaje en red. Gedisa
- Hernández, R., Fernández, C., Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación (5.a edición). Mc Graw-Hill.
- INSP (2017). Cuadernos de la Secretaría Académica. Modelo pedagógico del INSP. Instituto Nacional de Salud Pública.
- OPS/OMS. (2020). La OMS caracteriza a COVID-19 como una pandemia. https://www.paho.org/es/noticias/11-3-2020-oms-caracteriza-covid-19-como-pandemia
- Padilla, S. (2018). Usos y actitudes de los formadores de docentes ante las TIC. Entre lo recomendable y la realidad de las aulas. Apertura. 10(1), 1-22 http://dx.doi.org/10.32870/Ap.v10n1.1107
- Rodríguez, J., Hernández, K. (2018). Problematización de las prácticas docentes y contextualización de la enseñanza. Propósitos y Representaciones, 6(1), 507-541 https://doi.org/10.20511/pyr2018.v6n1.211
- Sandín, M. P. (2003). Investigación Cualitativa en Educación. Fundamentos y Tradiciones. McGraw-Hill.
- UNESCO. (2020). 1.370 millones de estudiantes ya están en casa con el cierre de las escuelas de COVID-19, los ministros amplían los enfoques multimedia para asegurar la continuidad del aprendizaje https://es.unesco.org/news/1370-millones-estudiantes-ya-estan-casa-cierre-escuelas-covid-19-ministros-amplian-enfoques
- UNESCO/Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe [IESALC] (2020). COVID-19 y educación superior: De los efectos inmediatos al día después. https://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/05/COVID-19-ES-130520.pdf