Published 2024-09-17
Keywords
- ICT,
- strategies,
- transformation,
- educational practices of teachers
How to Cite
Copyright (c) 2024 Revista Docencia Universitaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
The pedagogical proposal called ICT as a strategy for the transformation of educational practices, wants to contribute to the transformation of educational practices in the teaching process of primary school teachers of the Rural Educational Institution Rafael Uribe Uribe of the municipality of El Paujil by including in their class planning a technological tool so that teachers can innovate in the planning of classes and that these are motivating and respond to the interests of students. For this purpose, a classroom project was designed with the inclusion of ICT to overcome the shortcomings found in the application of the diagnostic test "Evaluar para Avanzar" designed by the MEN with the inclusion of ICT in which the training needs of teachers and the interests and learning expectations of students are articulated. As a tool for innovation, a PADLET was designed in which teachers can have access to other WEB tools through links and at the same time they can upload their planning, where the inclusion of ICT will be gradually strengthened.
Downloads
References
- Cazau, P. (2007). Psicología del aprendizaje. Biblioteca Red psicología.
- Constitución Política de Colombia [Const]. Art. 44, 16, 18, 20, 42, 67 (Colombia).
- Belloch, C. (2012). Las Tecnologías de la Información y Comunicación en el aprendizaje. Material docente [on-line]. Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación. Universidad de Valencia. http://www.uv.es/bellochc/pedagogia/EVA1.pdf
- Deroncele-Acosta, A., Palacios-Núñez, M. L., & Toribio-López, A. (2023). Digital transformation and technological innovation on higher education post-COVID-19. Sustainability, 15(3), 2466. https://doi.org/10.3390/su15032466
- Domínguez, G. (2004). Las nuevas tecnologías de la información y la comunicación (TIC) y la formación de profesores. Revista de Educación, (335), 213-231.
- Fernández-Abella, R., Peralbo-Uzquiano, M., Durán-Bouza, M., Brenlla-Blanco, J. C., & García-Fernández, M. (2018). Programa de intervención virtual para mejorar la memoria de trabajo y las habilidades matemáticas básicas en Educación Infantil. Revista de Psicodidáctica, 24(1). https://doi.org/10.1016/j.psicod.2018.09.002
- Fernández, M. A. (2001). La formación de profesores: Transformaciones necesarias. Editorial Octaedro.
- Martínez Betancourt, J. D., Segura Cangrejo, C. E., Aparicio Lugo, V., & Parrado-Corredor, F. E. (2021). Estrés académico y modalidad de grado de estudiantes de psicología de la Universidad Surcolombiana durante el confinamiento por COVID-19. Revista Docencia Universitaria, 22(2), 17-34. https://doi.org/10.18273/revdu.v22n2-2021002
- Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054.
- Otálora Sevilla, Y. (2010). Diseño de espacios educativos significativos para el desarrollo de competencias en la infancia. CS, 5, 71-96.
- Piñeros, J. C. (2020). La tecnología en la enseñanza: una oportunidad para migrar hacia una educación pertinente. Revista Docencia Universitaria, 21(2), 35-53. https://doi.org/10.18273/revdu.v21n2-2020003
- Prensky, M. (2012). Nativos e inmigrantes digitales. Distribuidora sek, S.A. Albatras, S.L.
- Suárez Rodríguez, J. M., Almerich Cerveró, G., Orellana Alonso, N., & Belloch Ortí, C. (2012). El uso de las TIC por el profesorado no universitario: Modelo básico e influencia de factores personales y contextuales. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 5(1), 249-265. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4526968
- Timotheou, S., Miliou, O., & Dimitriadis, Y. (2023). Impacts of digital technologies on education and factors influencing schools' digital capacity and transformation: A literature review. Education and Information Technologies, 28. 6695-6726. https://doi.org/10.1007/s10639-022-11431-8