Published 2024-12-31
Keywords
- learning,
- skills,
- memory,
- math
How to Cite
Copyright (c) 2024 Revista Docencia Universitaria

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
The findings of a study conducted on a group of students from a school in Bucaramanga are presented, based on four tests presented by them, in which some important memory-related (multiplication tables, table of signs, hierarchy of operations), these tests contained mathematical situations with real numbers and operations with algebraic expressions. The level of importance for the achievement of the proposed exercises is determined and the following evaluation criteria are taken into account when reviewing the tests presented by the students: appropriation and application of concepts, transformation of an object into different registers of representation, development of algorithms, analysis of situations and interpretation of results. The research methodology is relation. The data obtained revealed that the hypothesis presented is not entirely valid, but it was possible to analyze other aspects that show that the study of mathematics relates thinking skills of various levels, without leaving memory behind, taking into account that it is learned and can be enhanced, particularly for the development of algorithms.
Downloads
References
- (MEN), M. d. (s.f.). Estándares Básicos de Competencias en Matemáticas. Bogotá.
- Cuevas, H. (2 de 6 de 2014). monografías. Obtenido de https://www.monografias.com/trabajos104/habilidades-pensamiento-matematico/habilidades-pensamiento-matematico
- Flórez, E. (2020). Memoria y educación: ¿Por qué es importante? . Obtenido de https://neuro-class.com/la-importancia-de-la-memoria-en-la-educacion/#:~:text=La%20importancia%20de%20la%20memoria,informaci%C3%B3n%20se%20traduce%20en%20conocimiento.
- Hernández, C., Méndez, J., & Jaimes, L. (17 de 04 de 2021). Memoria de trabajo y habilidades matemáticas en estudiantes de educación básica. Obtenido de Memoria de trabajo y habilidades matemáticas en estudiantes de educación básica.
- Hernández, T., García, B., & Pérez, E. (s.f.). Monografías. Obtenido de https://www.monografias.com/trabajos81/proceso-formacion-habilidades-matematicas/proceso-formacion-habilidades-matematicas2#lashabilia
- Ortega, C., & Franco, J. (2010). Neurofisiología del aprendizaje y la memoria. Plasticidad Neuronal. iMedPub Journals. Obtenido de https://www.archivosdemedicina.com/medicina-de-familia/neurofisiologa-del-aprendizaje-y-la-memoria-plasticidad-neuronal.pdf
- Ortega, L. C., & C., F. J. (2010). Neurofisiología del aprendizaje y la memoria. Plasticidad Neuronal. iMedPub Journals, 1-7.
- Piñeros, J. C. (2020). La tecnología en la enseñanza: una oportunidad para migrar hacia una educación pertinente. Revista Docencia Universitaria, 21(2) . 35-53. https://doi.org/10.18273/revdu.v21n2-2020003
- Ruiz, Á., Alfaro, C., & Gamboa, R. (01 de 07 de 2003). Aprendizaje de las matemáticas: conceptos, procedimientos, lecciones y resolución de problemas. Obtenido de https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/uniciencia/article/view/5744
- Stimulus. (2 de 7 de 2018). La memoria. Definición, funcionamiento y tipos. Obtenido de https://stimuluspro.com/blog/la-memoria/