Vol. 16 No. 1 (2015): Revista Docencia Universitaria
Articles

Differential Calculus teacher practices within the Basic Sciences Department at Unidades Tecnológicas de Santander

Zuly Castillo Yeneris
Unidades Tecnológicas de Santander.
Bio
Yamile Durán Pineda
Universidad de Pamplona, Norte de Santander
Bio

Published 2015-12-08

How to Cite

Castillo Yeneris, Z., & Durán Pineda, Y. (2015). Differential Calculus teacher practices within the Basic Sciences Department at Unidades Tecnológicas de Santander. Revista Docencia Universitaria, 16(1), 15–32. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistadocencia/article/view/5949

Abstract

This article report the results of a research study aimed at analyzing Differential Calculus Teacher practices within the Basic Sciences Department at Unidades Tecnológicas de Santander (UTS). The study followed a descriptive-interpretative design in order to identify the main characteristics of teacher practices and their relationship with the institutional pedagogical model. The results obtained highlight multiple possibilities to improve the quality of the students learning processes the Differential Calculus course. The paper initially discusses some conceptual frameworks related to teaching and teaching practices at the higher education level. Next it focuses on a description of the research methodology, and finally assesses the results obtained and the author’s reflections about feasible ensuing actions to strengthen the academic community in the Basic Sciences Department at Unidades Tecnológicas de Santander.

Keywords: Education, Teaching, Teacher Education, Pedagogical Models, Competition Education, Pedagogical Practice, Higher Education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Batanero, C. y Godino, J. D. (2003). Estocástica y su didáctica para maestros. Granada: Departamento de Didáctica de las Matemáticas, Universidad de Granada.
  2. Calderón, D. y León, O. (2003). Caracterización de los requerimientos didácticos para el desarrollo de competencias argumentativas en matemáticas en el aula. Revista Educación Matemática Ema, 3(8) 297-321.
  3. De Bono, E. (2011). ¡Piensa! Antes de que sea demasiado tarde. Madrid: Paidós.
  4. ___ (1994). El pensamiento creativo. Madrid: Paidós.
  5. De Vincenzi, A. (2009). Concepciones de enseñanza y su relación con las prácticas docentes: un estudio con profesores universitarios. Revista Educación y Educadores, 12(2), 87-101.
  6. Díaz, F. et al. (2001). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. México: McGraw-Hill.
  7. Feuerstein, R. (1993). Programa de enriquecimiento instrumental. Madrid: San Pío X.
  8. Fierro, C.; Fortoul, B. y Rosas, L. (1999). Transformando la práctica docente. Una propuesta basada en la investigación acción. México: Paidós.
  9. Gallego, R.; Pérez, R. y Torres, L. (1994). Las bases estructurales del constructivismo. Revista Educación y Pedagogía, 6(12-13), 164-183.
  10. Godino, J. D.; Batanero, C. y Font, V. (2003). Fundamentos de la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas. Granada: Departamento de Didáctica de las Matemáticas, Universidad de Granada.
  11. Godino, J. D. y Font, V. (2003). Razonamiento algebraico y su didáctica para maestros. Granada: Departamento de Didáctica de las Matemáticas, Universidad de Granada.
  12. Godino, J. D. (2009). Didáctica de las matemáticas para maestros. En: Proyecto Edumat-Maestros. Granada: Universidad de Granada. Pp. 15-456.
  13. Klausmeier, H. J. (1979). Cognitive Learning and Development: Piagetian and Information Processing Perspective. Cambridge: Ballinger Pub Co.
  14. Moreano, G.; Asmad, U.; Cruz, G. y Cuglievan, G. (2008). Concepciones sobre la enseñanza de matemática en docentes de primaria de escuelas estatales. Revista de Psicología. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú., 299-334.
  15. Pérez, A. (1984). La comunicación didáctica. Málaga: Universidad de Málaga.
  16. Rubinstein, M. F. (1966). Matrix Computer Analysis of Structures. Nueva Jersey: Prentice Hall.
  17. Shoenfeld, A. (1985). Mathematical Problem Solving. Orlando: Academic Press.
  18. Vasco, C. E. (1999). Pedagogía, discurso y poder. Documento de clase. Universidad Santo Tomás. Especialización en Docencia Universitaria. Módulo sobre Pedagogía.
  19. Voisin, Y. S. (2007). Estudio de la formación profesional de docentes de matemática a través de investigación-acción. Revista de Pedagogía, 28(82), 287-310. Caracas: Universidad Central de Venezuela.