Vol. 16 No. 1 (2015): Revista Docencia Universitaria
Articles

Learning assessment in students’ written and oral tests

Nilsen Lasso-Rivas
Universidad del Pacífico, Buenaventura.
Bio
Juan C. Córdoba
Universidad del Pacífico, Buenaventura.
Bio

Published 2015-12-08

How to Cite

Lasso-Rivas, N., & C. Córdoba, J. (2015). Learning assessment in students’ written and oral tests. Revista Docencia Universitaria, 16(1), 33–41. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistadocencia/article/view/5950

Abstract

The assessment of learning is an inherent and necessary step in the educational process, which aims at valuing the changes or results obtained as a consequence of both teaching and learning. In order to determine variance when comparing oral and written assessments on students of different programs at the Universidad del Pacífico, a study asked students to orally sustain the responses that were given to a previously applied written test. The trial was conducted in seven courses belonging to different academic programs at the Universidad del Pacífico, Buenaventura. The analysis of data using ANOVA showed that there was no significant difference between the average of the grades for written evaluations and oral evaluations. Passing rates were 53% for the students tested in written form and 56% for the students tested orally. The test performance was on average low for both types of evaluation; the results indicate that students are more likely to demonstrate their learning in oral assessment tasks.

Keywords: Student performance, learning assessment, indigenous people, Afro-Colombians, Colombia’s Pacific Region.


Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Acosta, I. G. (2011). Programa de acompañamiento a los y las estudiantes de la Universidad del Pacífico. Semestre 2011-I. Documento. Buenaventura: Centro de Estudios Pedagógicos Avanzados (CEPA), Universidad del Pacífico.
  2. Barberá Gregori, E. (2003). Estado y tendencias de la evaluación en educación superior. Revista de Docencia Universitaria,3(2), 94-99.
  3. Brown, S. (2003). Evaluar en la universidad. Problemas y nuevos enfoques. Madrid: Narcea.
  4. Case, S. M. y Swanson, D. B. (2009). Cómo elaborar preguntas para evaluaciones escritas en el área de ciencias básicas y clínicas. National Board of Medical Examiners (ed.). Educación Médica Permanente, 2, 1-182.
  5. Fernández Marcha, A. (2006). La evaluación de los aprendizajes en la universidad: nuevos enfoques. [En línea] Universidad Politécnica de Valencia. Disponible en: http://web.ua.es/es/ice/documentos/ recursos/materiales/ev-aprendizajes.pdf. Consultado el 21 de abril de 2016.
  6. Gibbs, G. (1994). Improving Student Learning. Theory and Practice. Oxford: Oxford Centre for Stall Development.
  7. Maguemati, W. W. (2012). Herencia negroafricana en Colombia. En: Colombia contra relatos desde el Sur. Apuntes sobre África y Medio Oriente, 99-115.
  8. Naigeboren de Guzmán, M. I. y Gil de Asar, M. (2006). Influencia de las evaluaciones en el tránsito académico de los estudiantes universitarios. Ponencia. XIII Jornadas de Investigación y Segundo Encuentro de Investigadores en Psicología del Mercosur. Buenos Aires: Facultad de Psicología, Universidad de Buenos Aires.
  9. Navaridas, N. F. (2002). La evaluación del aprendizaje y su influencia en el comportamiento estratégico del estudiante universitario. Contextos Educativos: Revista de Educación, 5, 141-156.
  10. Pérez, J.; Sarrias-Ramis, R.; Reig-Villalonga, J. (1998). Evaluación del rendimiento académico en asignaturas con contenidos amplios: global versus áreas de conocimiento. Educación Médica, 1(2), 63-67.
  11. Saleme, H.; Puppio, M.; Ventura, M. (2000). Evaluación educativa universitaria. ¿Continuidad o ruptura del proceso de enseñanza y aprendizaje?. Investigando en Psicología, 2(2), 123-134.
  12. Suárez, R. F. (2010, septiembre). Etnoeducación: tradición oral y habla en el Pacífico Colombiano. En: E. Rey Tristán y P. Calvo González (comps.). XIV Encuentro de Latinoamericanistas Españoles: Congreso Internacional. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela, 2508-2534.
  13. Zabalza, M. (2001). Evaluación de los aprendizajes en la Universidad. En: G. Valcarcel (ed.). Didáctica universitaria. Madrid: La Muralla.