Vol. 16 No. 1 (2015): Revista Docencia Universitaria
Articles

“From when it is said to when it is done, the long way shortens". The role of the university in the territory

Alejandra Bettina Facciuto
Universidad de Buenos Aires.
Bio

Published 2015-12-08

How to Cite

Bettina Facciuto, A. (2015). “From when it is said to when it is done, the long way shortens". The role of the university in the territory. Revista Docencia Universitaria, 16(1), 119–139. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistadocencia/article/view/5955

Abstract

The present work aims at stirring reflective thought about whether Universidad de Buenos Aires has managed to embrace change and become a central actor within the social milieu in relation to the redefinition of its role. To this objective, the functions of the recently established Subsecretary of Social Bonding and Educational Inclusion were analyzed through its operational branches within the Rodolfo Puigross University Community Outreach Centers. It is unreal to evaluate their impact only one year after their inception, but an assessment of the institutional foundations and daily growth is possible, as input for reflection on the possible roles Universities must attend to within society: ¿Should the functions of universities be thought of as socially inclusive, or should they be aimed at educating the elites upon market and economic demands?

Key words: territory, social inclusion, institutionalizing change, collective subject, rights.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Brusilovsky, S. (2000). Extensión universitaria y educación popular. Experiencias realizadas, debates pendientes. Buenos Aires: Eudeba.
  2. Carballeda, A. (2005). Las cartografías sociales y el territorio de la intervención. [En línea] Disponible en: http://www.margen. org/carballeda/lascartografiassociales.doc. Consultado el 20 de noviembre de 2005.
  3. Carnelli, D. y Le Bozec, M. (s. f.). Rodolfo Puiggrós, su biografía. Web Universidad Nacional de Lanús. [En línea] Disponible en: http://www.unla.edu.ar/index.php/biografia-de-rodolfo-puiggros. Consultado el 5 de mayo de 2016.
  4. Clemente, A. (2014). Sobre la pobreza como categoría de análisis e intervención. En_ A. Clemente (comp.). Territorios urbanos y pobreza persistente. Buenos Aires: Espacio, 28-51.
  5. Consejo Superior Universitario. (2014). Resolución N.° 172. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires.
  6. ___ (2011). Resolución N.° 3653. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires.
  7. ___ (2010). Resolución N.° 520. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires.
  8. Imen, P. (2008, mayo-agosto). La universidad pública en su laberinto. Apuntes para una memoria del futuro. Revista del CCC, 3.
  9. Lischetti, M.; Petz, I. y Sinisi, L. (2009). Aprender trabajando. Experiencia formativa en el ámbito del Centro de Innovación y Desarrollo Tecnológico para la Acción Comunitaria (Cidac). Buenos Aires: Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires.
  10. Lischetti, M. (2015). Abordajes para el trabajo con poblaciones. Participación social y prácticas socio-poblaciones. Revista Redes. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires, 6-17.
  11. Petz, I. (2014, octubre). El lugar de la universidad y de la extensión en el diseño e implementación de políticas públicas. Santiago del Estero: Taller de capacitación de la Rexuni, Regional Noroeste.
  12. Recalde, A. y Recalde, I. (2007). Universidad y liberación nacional. Un estudio de la Universidad de Buenos Aires durante las tres gestiones peronistas: 1946-1952, 1952-1955 y 1973-1975. Buenos Aires: Nuevos Tiempos.
  13. Tommasino, H. y Rodríguez, N. (2010) Tres tesis básicas sobre extensión y prácticas integrales en la Universidad de la República. En: Integralidad: tensiones y perspectivas. Montevideo: Sello Editorial de Extensión Universitaria.
  14. Tostado, G. A. (2004). Complejidad, transdisciplina y redes: hacia la construcción colectiva de una nueva universidad. Revista Académica Polis.
  15. Trinchero, H. y Petz, I. (2013). El academicismo interpelado. Sobre la experiencia de una modalidad de territorialización de la Universidad Pública y los desafíos que presenta. En: M. Lischetti (comp.). Universidades latinoamericanas. Compromiso, praxis e innovación. Buenos Aires: Filosofía y Letras.