Emotional Intelligence: Methodological classroom application derived from the teaching for understanding approach
Published 2016-10-06
Keywords
- Emotional intelligence,
- brain,
- understanding,
- teaching,
- education
- learning ...More
How to Cite
Abstract
This methodological approach emerges as one of the questions of the research “The body practices in physical Education addressed through bio motor ability with the help of music” published in the Body, Culture and Movement Santo Tomás Journal. This research assessed 120 videos from classes which were characterized as successful experiences in teaching because of its relevance or impact in elementary high school students’ quality of life. From a rigorous analysis since some theoretical postulates, emerge different analysis categories which encourage physical motor, intrapersonal and interpersonal competences. The following talk deals with the intrapersonal
and interpersonal competences defined by the didactic postulate teaching for Understanding, which enables to investigate gradually throughout the whole teaching and learning process. In the same way, it is suggested an chart for assessing those processes inside the classroom, it becomes in a reflexive tool for teachers who can literate their own subject area taking into account the emotional field fostering an educational culture in values and virtues.
Downloads
References
Ardila, R. (2010). Inteligencia ¿qué sabemos y qué nos falta por investigar? Rev. Acad. Colomb. Cienc. Volumen XXXV, 97-103.
Arias, M. G. (2006). Aspectos psicológicos y neuronales en el aprendizaje del reconocimiento de emociones. Revista chilena de neuropsicología, 21-28
Bermudez, C. C. (2014). Inteligencia emocional y violencia escolar. Estudio de caso: Estudiantes de ciclo tres de la Institución Educativa Distrital (IED) Altamira Sur Oriental. Bogotá, Colombia.: Universidad militar.
Berrocal, N. E. (2003). La inteligencia emocional: Métodos de evaluaciónen el aula. Revista Iberoamericana de Educación ISSN: 1681-5653, 1-11.
Blythe, T. (2012). Observar juntos el trabajo de los estudiantes. Bogotá: Universidad del Rosario.
Colorado, Y. S. (2012). La Inteligencia emocional como factor protector ante el suicidio en adolescentes. Revista de Psicología GEPU, 182-200.
Diaz, A. (2008). Agresión y violencia en la escuela como factor de riesgo del aprendizaje escolar. Ciencia y enfermeria, 21-30.
Díaz, J. J. (2013). Reseña teórica de la inteligencia emocional modelos e instrumentos de medición. Educación cientifica y tecnológica, 10-29.
Extremera, N. y Berrocal, P. F. (2003). La inteligencia emocional en el contexto educativo:Hallazgos científicos de sus efectos en el aula. Universidad de Malaga., 97-116.
Extremera, P. N. y Fernández, B. P. (2004). Medidas de evaluación de la inteligencia emocional. Revista Latinoamericana de Psicología, 209-228.
Flores, M. M. (2005). Orígenes, evolución y modelos de inteligencia emocional. INNOVAR, revista de ciencias administrativas y sociales, 9-24.
Garciá, C. B. y Melero, M. P. (2005). La inteligencia emocional en alumnos de magisterio:la percepción y comprensión de los sentimientos y las emociones. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 169-194.
García, M. v. (2003). La educación emocional: Conceptos fundamentales. Sapiens, 1-22.
Gardner, H. (2011). La nueva ciencia de la mente. Historia de la revolución cognitiva. Barcelona.: Paidós.
Gardner, H. (2012). El desarrollo y la educación de la mente. Barcelona: Paidós.
Gardner, H. (2012). La educacion de la mente y el conocimiento de las Disciplinas. Barcelona : Paidós.
Gardner, H. (2014). Estructuras de la mente. Mexico: Fondo de cultura económica.
Gardner, H. (2014). La generación APP. Barcelona: Paidós.
Garrido, M. P. y Talavera, E. R. (2008). Estado de la investigación en españa sobre inteligencia emocional en el ámbito educativo. Revista de investigación psicoeducativa, 400-420.
Garzón, J. E. (2015). Enseñanza para la comprensión: opcion para mejorar la educación. Revista educación y desarrollo social, 70-81.
Giraldo, M. C. (2011). Los proyectos de aula. Una estrategia pedagógica para la educación. Bogotá: Red Alma mater.
Goleman, D. (1996). La inteligencia emocional. España: Bantam books.
Levy, L. R. (2010). Sentido común y conflicto: impacto de las teorías legas sobre relaciones intergrupales. Universitas Psychologica, 9(2). Bogotá, Colombia, 331-343.
López, M. (2008). La integración de las habilidades sociales en la escuela como estrategia para la salud emocional. Psicologia sin fronteras, 16-19.
Mérida, J. A. y Jorge, M. L. (2007). La concepción de la inteligencia en los planteamientos de Gardner (1983) y Sternberg (1985) como desarrollos teóricos precursores de la noción de inteligencia emocional. Revista de Historia de la Psicología, 28,(4), 67-92.
Molina De Colmenares, N. y Maldonado, I. P. (2006). El clima de relaciones en el aula un caso de estudio. Paradígma, 193-219.
Ortíz, E. M. (2003). Inteligencias Múltiples en la educación de la persona. Argentina: Bonum.
Pacheco, N. E. y Fernández-Berrocal, P. (2004). El papel de la inteligencia emocional en el alumnado: evidencias empíricas. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 1-17.
Pérez, V. M.-O. (2009). Diversos condicionantes del fracaso escolar en la educación secundaria. Revista Iberoamricana de Educación. N.º 51, 67-85.
Pérez., C. R. (2007). ¿Educar las emociones?: paradigmas cientificos y propuestas pedagogicas. Cuestiones Pedagógicas, 105-119.
Pescador, J. E. (2005). La Educación Emocional, una revolución pendiente. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 9-13.
Piñeros, J. C. (2013). Las prácticas corporales en educación física vistas desde la biomotricidad con ayuda de la música. Revista de investigación: cuerpo, cultura y movimiento, 53-75.
Rey, L. y Extremera, N. (Marzo de 2012). Inteligencia Emocional percbida, felicidad y estrategias distractoras en adolescentes. Malaga, España.
Samper, M. D. (1995). Formacion de valores y Actitudes. Bogotá: Fundacion Alberto Merani.
Tébar, L. (2003). El perfil del profesor mediador. Madrid: Santillana.
Torres, M. V. (2002). Educación socio-afectiva y prevencion de conflictos interpersonales en los centros escolares. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 175-189.
Travis, J. G. (2007). Las claves de la inteligencia emocional. Bogotá: Norma.
Velez, C. A. (2000). Cerebro creativo y lúdico. Bogotá: Magisterio.