Vol. 19 No. 1 (2018): Revista Docencia Universitaria
Articles

Educational Management based on a quality system in higher educational institutions

Clara Elena Barrios Barraza
Institución Educativa Maria Cano, Barranquilla, Colombia
Bio

Published 2018-06-29

Keywords

  • management,
  • education system,
  • quality of education,
  • higher education

How to Cite

Barrios Barraza, C. E. (2018). Educational Management based on a quality system in higher educational institutions. Revista Docencia Universitaria, 19(1), 53–73. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistadocencia/article/view/7847

Abstract

In this paper an educational management model based on a quality system in Higher Educational Institutions in Barranquilla (Colombia) is presented. This research is placed on the research line of Educational Management and it focuses on the themes related to management of styles and management trends, The object of study belongs to the qualitative postpositive paradigm; it was developed with the hermeneutic method with a research design corresponding to the Substantive Theory. The data was taken using direct observation techniques and qualitative interviews. It highlights the educational management model as one of the greatest challenges that higher education institutions must have, understanding that it is a tool to increase effectiveness, efficiency, opportunity, and flexibility of education systems, framed in the achievement of quality results and the use of the evaluative culture as a fundamental tool for educational strengthening, in order to guide decision making, policies and planning towards the achievement of quality objectives.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Azzerboni, D. (2010). Conduciendo la escuela. México: Novedades Educativas.

Blumer, K. (2009). La comunicación y los medios: Metodologías de investigación cualitativa. México: EFE.

Caraballo, E. (2013). Relación Formación-Gestión del ConocimientoInnovación-Desarrollo Local en los Municipios de Ciego de Ávila. Revista Científica Nom Verba

Day, G. (2009). Comprender, captar y fidelizar a los mejores clientes. España: Gestión 2000, S. A.

De la Torres, C. (2010). Sistemas de gestión de calidad en Instituciones Educativas. Ediciones CUCSUR.

Denzin, N. y Lincoln, Y. (2005). El Campo de la Investigación Cualitativa. México: GEDISA.

Farjat, L. (2010). Gestión Educativa Institucional. Aportes para transformar la realidad. Buenos Aires: Lugar Editorial.

Fernández, E.M. (2010). Gestión de las Instituciones Educativas Inteligentes. Manual para gestionar cualquier tipo de organización. México: Mc. Graw Hill.

Gómez y Pérez (2008). Modelo de gestión basado en procesos académicos-administrativos para instituciones de educación superior, de la universidad Distrital francisco José de caldas Colombia. Tesis Doctoral. Zulia, Venezuela: Universidad Rafael Belloso Chacín (URBE).

González, F. (2003). Introducción a la gestión de la calidad. Madrid, España: Delta Publicaciones.

González, O. (2010). Sistema de gestión de calidad: Teoría y práctica bajo la norma ISO 2015. Bogotá, Colombia: ECOE.

González, T. (2012). Innovación en política educativa. Escuelas de calidad. México: Flasco.

Heidegger, M. (2014). Introducción a la investigación fenomenológica. Madrid: Síntesis.

Ley 30 de 1992. Por la cual se organiza el servicio público de la Educación Superior. Fundamentos de la Educación Superior.

Lorraine; B. y Hugues, C. (2008). Cómo se investiga. Barcelona, España: GRAO.

Mañu, J.M. (2010). Docentes competentes: Por una educación de calidad. Madrid, España: Narcea S.A.

Navarrette, J. (2012). Perspectiva de la investigación social de segundo orden. Cinta de Moebio. Chile: Uchile.

OCDE. (2014). Estudio de la OCDE de las políticas de innovación de Colombia.

Palacio, S. (2012). Gestión y Supervisión de centros educativos. México: Díaz de Santos.

Palacios, S. (2010). Instituciones Educativas para la Calidad Total. México: La Muralla.

Palomares, García y Castro (2008). Evaluación de las instituciones de educación superior: revisión bibliográfica de sistema de indicadores. Revista Española de documentación científica 31(2), 205-229.

Pereira, M.A., Gómez, C., Pinto, M. A., Ruiz-Ochoa, M.y MenesesJácome, A. (2016). Transformación e innovación de la cultura organizacional en instituciones de educación superior. Estado del arte y bases conceptuales. Revista Docencia Universitaria,17, 43-54.

Rupérez, F. (2014). La gestión de calidad en educación. Madrid, España: La Muralla.

Schmelkes, S. (2000). Hacia una mejor calidad de nuestras escuelas. Gobierno del Estado de Guanajuato, Secretaría de Educación. México.